• Helle76

Allergitråden

Är det vanligt med födesämnesallergier + astma och pollenallergi?

Äldsta dottern som är 4,5 år är på akuten nu pga svårt att andas, jobbig hosta och de på sjukvårdsupplysningen frågade om astma och pollenallergi.
  • Helle76
    Miralicia skrev 2010-04-05 21:55:28 följande:
    Absolut inte ovanligt. Det är många gånger som födoämnesallergier i småbarnsåren växer bort och går över till mer pollenrelaterade allergier och även astma när de kommer mer uppåt skolålder.
    Tack för det snabba svaret.
  • Helle76
    Blå Flygare skrev 2010-04-06 06:42:44 följande:
    Vanligt. Och åldern är rätt för att byta ut födoämnesallergier mot pollenallergier. Förhoppningsvis byta ut och inte bara addera Hur går det för henne nu, har hon hunnit bli bra? Ingen astma sen innan eller?
    Hon fick inhalera pulmicort och adrenalin inatt på akuten, men hon hann vara hemma i 2 timmar så började hon hosta igen. Inte lika farligt som igår men de hade prata något om virus. Men jag tror inte på det.
  • Helle76

Det har ju inte gått att få tag i enagos välling så igår köpte vi sempers mjölkfria och idag är dottern jättelös i magen. Hon var likadan förut när vi testade sinlacgröten förra gången det var problem med enagos välling.

Hon är ju allergisk mot mjölkprotein och soja, så det verkar ju som att hon inte klarar av sojalectin heller. Är det vanligt att man inte klarar av sojalectinet?
  • Helle76
    Tibell skrev 2010-04-19 08:47:40 följande:
    åhh tjejer nu får ni hjälpa mig igen! La in bilder på hur tösens prickar ser ut i galleriet. Dessa är från idag så det var ju mer irriterat igår! ( ena bilden är gjord mörkare bara för att man ska kunna se prickarna) Vad tror ni?! Är det allergi prickar eller är det värmeutslag!? Utöver dessa har hon även några på kinden samt på bägge armarna, både under och över Det enda som jag kan komma på ha orsakat prickarna är att vi badade henne i fredags. Och vi använde en parfymerad tvål till huvudet ( endast 1 droppe ). Men då borde hon väl ha fått reaktionen då och inte nu?! Och mjölk kan det inte ha varit för idag har hon ätit bra igen.. äntligen =)
    Jag skulle säga att detta är pga eksem, kan vara vad som helst hon reagerat på. Våran yngsta såg ut så när vi använde tvättmedel och sköljmedel med parfym och så fort vi slutade med det och körde parfymfritt blev hon bra i huden. Nu reagerar hon ibland när hon fått i sig någon hon inte tål men ser inte ut så varje dag som förut.
  • Helle76

Mamsie: Grattis.

Hur länge kan magen var i olag efter att ha fått i sig något man reagerat mot? Thilde är fortfarande lös efter att ha ätit sempers välling i lördags.
  • Helle76

K Kavat: Vilken miss av dem. På vårat dagis har de gett barnen piggelin några gånger och jag har sagt att de inte får ge det. Har oxå skrivit en lång lista på vad man ska se upp med när man har sojaallergi, mjölkallergi, äggallergi och fiskallergi. Igår hade stora jäntan fått piggelin igen och hon var hemsk i humöret. Måste gå på dem om det idag igen. I värsta fall får jag väl köpa med egen isglass dit som jag vet att hon tål.

• Helle76

EL I: Piggelin innehåller: Vatten, socker, glukos-fruktossirap, druvjuice framställd av koncentrat, surhetsreglerande medel (citronsyra, kaliumcitrat), stabiliseringsmedel (pektin, gummi arabicum, karragenan), arom, färgämne (koppakolofyllinkomplex, kurkumin).

men som 3Busfrön skriver så kan de inte garantera att den är mjölkfri heller
  • Helle76
    EL I skrev 2010-04-30 14:08:45 följande:
    aha ok för sonen har ätit piggelin och vi har inte märkt nåt på honom, å andra sidan har han väl gjort det 1 gång kanske så det är väl svårt att säga. Han fick äta piggelin på dagis eftersom jag frågade gb om vete och jag inte kunde läsa mig till nån mjölk men då är väl det dumt kanske hmm varför skriver de inte "kan finnas spår av mjölk" eler nåt sånt på dem
    Ja, det undrar jag med. Tycker det slarvas lite väl mycket med att märka att det kan finnas spår av tex mjölk.
Svar på tråden Allergitråden