Inlägg från: Glittrax |Visa alla inlägg
  • Glittrax

Allergitråden

Fick idag veta att min dotter är allergisk mot ägg, hon fick ta blodprov på vc och där visades att hon har allergi mot äggvita och så gjordes test på denna panel som alla pratar om får hoppas att det endast är ägg där med som hon är allergisk mot.

Hon har som jag nämnt tidigare endast reagerat på rått ägg vid bakning.. men läkaren sa att hon skulle undvika ägg även i lagad mat och annat, iaf tills vi varit på utredning.. ni vars barn endast reagerar på råa ägg, hur gör ni med tillagat ägg?

Hon har iaf fått en remiss till barnmottagningen och vi ska få träffa dietist m.m.. åh så tom jag känner mig, svårt innan man kommit in i hela svängen med äggfri mat..  hur gör ni andra, äter hela familjen samma äggfria mat ? det är väl enklast kan jag tänka mig...

finns det nån lista på varor i affärerna som är äggfria?

• Glittrax
    Rasmus päron skrev 2010-05-19 09:18:55 följande:
    Hej!Jag förstår att det känns besvärligt innan ni har kommit in i tänket. Men ni kommer snart ha lärt er att läsa på alla ingrediensförteckningar, det är bara att läsa, läsa och så läsa en extra gång ;) Sen har jag nog svårt att bidra med en lista över äggfria varor utan jag tänker att det kanske är enklare att lära sig var det ofta gömms ägg utan att man självklart tänker på det. Då tänker jag framförallt på lysosym som finns i parmesanost (annan hårdost också??), att det kan finnas ägg i en del tandkräm, pasta, penslat på bullar och dylikt, i köttfärsrätter (har inte kollat på färdiga köttbullar etc men man har ju iaf det hemma...) men du kan säkert få mer utförliga råd av andra här!Jag hade uteslutit både kokt och rått ägg eftersom ägg kan ge rätt ruggiga reaktioner. Jag tror att mina föräldrar gjorde så när jag var liten och var allergisk mot bland annat ägg, under en period iaf....Lycka till, man vänjer sig fort!
    tack för ditt svar! jag tror nog med att man vänjer sig fort, men just nu känns det lite svårt. Det som var lite positvit så innehåller inte makaronerna vi har hemma inte ägg.. och dottern älskar ju det..
  • Glittrax
    Kavat skrev 2010-05-19 10:18:52 följande:
    Vanlig pasta brukar vara ok, men "finare" sorter kan innehålla spår av ägg, så läs alltid. Färsk pasta har nog alltid ägg i sig, men inte torr alltså.
    tack för infon, ja färsk pasta innehåller nog alltid ägg
  • Glittrax
    Kavat skrev 2010-05-19 09:59:52 följande:
    Välkommen till äggallergitråden, där finns lite mer tips i trådstarten! Saknar du sedan något så hojta till i tråden! www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.htmlSonen visade sig vara allergisk mot ägg och när vi testade dottern så var hon det också. Så vi tog bort ägg helt ur huset och använder fortfarande inte ägg i vår matlagning. Dock äter jag och maken såser och annat färdigt med ägg i ibland. Men vi lagar helt äggfritt till hela familjen. Det är jobbigt i början oavsett vad man tar bort men man brukar hitta ersättningar och så rätt snabbt. Ägg är ändå rätt lätt att utesluta tycker jag. Dock är kombinationen gluten och äggfritt lite jobbigare. Om läkaren säger att ni inte ska ge ägg tills utredningen är klar så gör inte det! Äggallergi är en av de allergierna som kan ge andnöd, och bara för att de funkade första gången behöver det inte gå lika bra nästa gång. Vill inte skrämma dig, men ta det försiktigt tills ni utrett klart. Varor i affärer har jag dålig koll på eftersom vi i stort sett måste laga allt från grunden pga kombinationer av allergier. Men lithell och scan har mycket äggfritt (men läs alltid). Kakor mm så har Göteborgs Kex en helt suverän hemsida med allergiinfo och det mesta (allt?) äggfritt, liksom Findus frysta kanelbullar är mjölk och äggfria.
    Tack för välkomnandet! känns jätteskönt att denna tråden finns!

Nej jag vågar inte ge dottern nånting med ägg, just som du säger så är jag rädd för en allvarlig reaktion, första gången hon reagerade på rått ägg så blev hon påverkad i andningen
  • Glittrax

aha, det finns en äggallergitråd, tyckte den gått ut, tack för länken

• Glittrax
    Tozza skrev 2010-05-19 12:41:22 följande:
    Hallå...igen! Jag hängde i den här tråden för nått år sen, då min dotter var allergisk mot en hel del. Nu är min lillgrabb (9mån) konstaterad allergisk mot: VETE, MJÖLK, RÅG, ÄGG och SOJA. Dottern hade allt utan soja, så det är nytt för oss. Finns det soja i mkt?MEN nu misstänker vi annat då han fortfarande kaskadkräks ibland (men av vad??) och ekesmet blossar då och då?Det vi funderar på (men har absolut ingen aning) kan det vara: ärtor? Majskrokar? kyckling? lök? tomat? Nån som vet om korsallergier eller om man kan vara allergisk mott nått av ovan (ärtor och tomat vet jag, då jag själv var det när jkag var liten).Dietisten sa åt oss att YOSA yoghurt var okej - även sempers mjölkfria gröt/vällning, så det får han som lite mellis/frukost/kvällsmat.Det är svårt, även om vi säkert har det lättare än andra då vi redan varit inne i tänker ängång (dotterns ALLA allergier försvann när hon var 3år).
    såg att du frågade om kyckling,och JA äggallergiker kan vara allergisk mot kyckling
  • Glittrax

Jag blir tokig! 17 maj påstod dotterns läkare på vc att en remiss var skickad till Barnkliniken, men icke då! Har just pratat med dom och ingen remiss finns om min dotter...  blir så förbaskad!
    Hon har äggallergi enligt blodprov som togs på vc och så sa läkaren att hon skickat remiss... vi skulle få träffa dietist osv.. men remissen har inte sjukhuset fått alltså! Om en timme ringer vc upp! GRRRR!!!

• Glittrax
    Glittrax skrev 2010-05-27 12:07:48 följande:
    Jag blir tokig! 17 maj påstod dotterns läkare på vc att en remiss var skickad till Barnkliniken, men icke då! Har just pratat med dom och ingen remiss finns om min dotter...  blir så förbaskad!Hon har äggallergi enligt blodprov som togs på vc och så sa läkaren att hon skickat remiss... vi skulle få träffa dietist osv.. men remissen har inte sjukhuset fått alltså! Om en timme ringer vc upp! GRRRR!!!
    vc ringde nu upp en halvtimme innan beräknad tid! härligt! Remissen var inte ivägskickad, det hade blivit nåt fel i flödet?... men sköterskan lovade att hon skulle fixa det! får väl hoppas på det nu då! Hur lång tid tar det innan barnkliniken har den nu? på måndag senast eller?
  • Glittrax

Måste bara berätta hur det gåttmed dotterns remiss från vc.. läkaren påståd att hon skickat den 17 maj till barnkliniken.. har väntat och väntat.. ringt både vc och barnkliniken några ggr.. så äntligen får jag får prata med läkaren på vc i tisdags.. då kommer det fram att hon INTE skickat den......

Har pratat med patientnämnden för vi tycker detta är dåligt skött... så vi lämnade vår berättelse och de tyckte även de att så här får det inte skötas

men nu har  vi iallafall remissen kommit fram till barnkliniken... men varför ska man behöva vänta så oerhört länge!! ?? från första kontakt på vc med blodrov till att remissen skickats tog det EN MÅNAD! hur har det varit för er andra?

Svar på tråden Allergitråden