• Amulett

Allergitråden

Ellisizza skrev 2010-04-06 18:38:08 följande:
    Måste fråga er som vet om lite råd.Min son är 7 månader och äter neocate pga magproblem (blod och slem i avföringen) och utslag (eksem + nässelutslag). Han är nu helt bra efter att ha ätit enbart neocate i flera veckor. Allergier som misstänks är mjölk, ägg och sädesslag.Nu ska vi börja med smakportioner men jag vet inte vad man ska börja med. Provade potatis idag och efter några timmar fick han små, små röda prickar runt munnen, vid halsen och på insidan av handlederna. Men potatis kan man väl inte reagera på?Ska jag prova potatis igen och se om utslagen bara var något tillfälligt? Eller ska jag prova något annat? Vad i så fall? Måste ge samma säkert en vecka för det brukar ta några dagar innan hans mage reagerar.
    Trist nog kan man faktiskt reagera på det mesta ... men kokt potatis hör till ovanligheterna. Vanligare (fast fortfarande ganska ovanligt) att man reagerar på kontakt med rå potatis (så det finns de som har en ursäkt för att inte skala potatis ).
    Jag oroade mig för att dottern var allergisk mot potatis när hon började med smakisar, men hon reagerade helt enkelt på det mesta nya i början med att få prickar och bli lätt torr i ansiktet ... Jag gjorde uppehåll, gav på nytt och gjorde så några gånger så gick det bra. Sedan samma visa med majs ... palsternacka var det enda som gick bra direkt!

Jag skulle vänta en dag och se om utslagen ger med sig eller åtminstone minskar och sedan ge igen och se vad som händer.
  • Amulett
    Miralicia skrev 2010-04-06 23:32:26 följande:
    Japp, bvc som verkligen är de suveräna experterna på det här med allergi *ironisk* (jag ska snart ut på vfu och då förmodligen vara med på bvc nån/några dagar också och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till om den sköterskan skulle börja prata om laktosallergi eller att den ammande mamman skulle kunna testa med att utesluta laktos eller något liknande )
    Vet inte vad vfu är för nåt, men gissar på nån sorts praktik ... Och det är klart att du ska berätta det du kan!!! Men det kan ju vara bra att börja prata med sköterskan om att du kan väldigt mycket om just allergier, så att du gärna är med i sådana diskussioner. Så slipper hon känna sig påhoppad när du påpekar att bröstmjölk också innehåller laktos ...
  • Amulett
    Ellisizza skrev 2010-04-09 10:44:23 följande:
    Vi ska till Mallorca. Får kolla upp vad som gäller där. Vore ju bra om det skulle gå att ordna ny ersättning om bagaget nu försvann.Vet inte vad det finns för barnmat där men han är väldigt kräsen och det känns lugnare att ta med sådant jag vet att han tål.Ska höra av mig till hans läkare angående läkarintyg. Är nog bäst att ha med det.
    Att ta med Neocate på flyget, i handbagaget, borde inte vara några som helst problem. Det är vätska du inte får ta in på planet. Men barnmat är undantaget. Jag fick t.ex ta med Nestlés juice-tetror (är 2 dl/förpackning) utan diskussioner. Däremot fick jag dricka lite ur barnens vattenflaskor för att bevisa att det inte var frätande. Inga problem att ta ombord det efter det.
    Burkar med Neocate är helt lugnt. En termos med vatten borde inte heller vara något problem. Kanske att du behöver hälla upp i en mugg och dricka lite av det. Annars finns det ju säkert tevatten på planet, men jag skulle inte chansa på det TÄNK om det av någon anledning inte finns ... SKULLE de inte godkänna termosflaskan med vatten kan du ju alltid hälla ut vattnet och ta med termosen tom så att du har den till vistelsen där nere + ett nytt försök på hemresan
    Jag skulle inte chansa på att checka in Neocate, just för risken att det försvinner och svårigheterna att fixa nytt. Ta det i en egen liten väska/påse (så att de kan stuva undan där de har plats ombord ...) och säg att det är nödvändigt för vistelsen+svårt att fixa på plats så är det nog inga problem.
    Vet inte hur svårt det är på charter, men på inrikesflygen är de väldigt förstående när man reser med barn ... och jag har hittills t.o.m. fått ha babyskyddet med mig in till sätena (och de har fixat så att jag fått ett säte till det, eller till sonen själv när han blev lite större, fast jag inte har betalt för det) på alla sträckor utom en (och då har jag väl flugit 12 sträckor tror jag de senaste 2 åren)
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-04-09 11:01:24 följande:
    Åh tjejer vet ni vad !! Det är inte säkert det är veteallergi trots allt =) Lyckan är total!Vi berättade nämligen för barnvakten hur besvikna vi var att de hade gett henne rån trots att vi misstänker veteallergi. De försökte försvara sig och sa att det kanske berodde på smöret ( jag hade inte ens tänkt tanken att de skulle haft något på )Jag frågade om de användt mjölkfritt margarin! Men de hade de såklart inte utan bara tagit laktosfritt, detta trots att jag förklarat att det inte räcker med bara laktos fritt och dessutom skickat med dem en lapp om vilka benämningar det finns på mjölk. Inte konstigt tösen såg ut som ett vandrade eksem med brännmärken under hakan och på bröstet ( där dregglet runnit )Stor suck. Så nu har hoppet om att det inte är veteallergi tänts igen! Tänk vilken TUR vi har om det faktiskt "bara" är mjölk! Håll tummarna!!!
    *håller tummen hårt hårt*
  • Amulett
    Ellisizza skrev 2010-04-09 12:18:50 följande:
    Tack så hemskt mycket för svaret!Skönt att höra att de brukar vara tillmötesgående vad det gäller barn. Det vore ju jättebra att ha all Neocate i handbagaget så vet man att det inte kommer bort. Och jag gör som du säger och provar med vatten i en termos. Om inte annat får jag ju ta med den tomma termosen iaf Det är lite läskigt att flyga med sonen nu för första gången i och med hans allergier men när mormor bjuder tackar man ju inte nej
    Ser att gamla LFV, som visst heter Swedavia nu för tiden, har en del tips. De säger att man inte får ta med det varma vattnet i termosen, men det är ju värt ett försök. Annars så lär det ju, som de skriver, troligen finnas ett kafé som man kan få fylla på termosen hos:
    http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Planera-Resan/Barn-pa-resan/
    Dessutom:
    http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Planera-Resan/Ny-begransning-av-vatskor/

Barnmat som behövs under resan är ju då t.ex tetra med juice, eller tetra med färdig välling om man hade kunnat ge en sån och då gäller alltså inte regeln om 1 dl/förpackning och totalt max 10 dl.
    Burkarna med Neocate är ju inte vätska och de är inte vassa så att de går att använda som stickvapen ... så där borde det inte vara nåt som helst problem! Enda begränsningen jag kan se där är utrymmesgränsen för handbagage, men eftersom alla i sällskapet har rätt till handbagage så lär ni nog få in dem utan problem!
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-04-09 12:49:15 följande:
    Ser att gamla LFV, som visst heter Swedavia nu för tiden, har en del tips. De säger att man inte får ta med det varma vattnet i termosen, men det är ju värt ett försök. Annars så lär det ju, som de skriver, troligen finnas ett kafé som man kan få fylla på termosen hos:www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Planera-R.../Dessutom:www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Planera-R.../Barnmat som behövs under resan är ju då t.ex tetra med juice, eller tetra med färdig välling om man hade kunnat ge en sån och då gäller alltså inte regeln om 1 dl/förpackning och totalt max 10 dl.Burkarna med Neocate är ju inte vätska och de är inte vassa så att de går att använda som stickvapen ... så där borde det inte vara nåt som helst problem! Enda begränsningen jag kan se där är utrymmesgränsen för handbagage, men eftersom alla i sällskapet har rätt till handbagage så lär ni nog få in dem utan problem!
    Glöm inte att ta med en flaska för kallt vatten också (den lär du få fylla på när du gått genom säkerhetskontrollen) så att du kan blanda till lagom ättemperatur ombord!
  • Amulett
    EL I skrev 2010-04-11 17:49:23 följande:
    Nä det märks ju tydligt. Man jämför ju gärna med de andra allergierna fast man inte borde. Mjölk blir han ju verkligen jättedålig av och skriker i timmar men med vete verkar han mest vara som rastlös som sagt...svårt att förklara men jag tror du förstår för våra söner verkar lite lika Han har varit riktigt tjurig i dag också till och från så det märks tydligt de där tendenserna som han hade förut fast mkt mindre nu givetvis. trodde ju inte på långa vägar att han var så allergisk och så känslig men det är han helt klart!! Nä det är nog smart att vänta tills han är 3 år innan man provocerar nu när han har 3 allergier så är det kanske ännnu mindre risk att det växer bort?!Det är ju lätt att se när man har korten på kinderna och jämföra med hur han mår när han fått i sig nåt. Bra att man tagit kort så man kan se. Lätt att glömma annars.
    En väninnas son reagerar på vete genom att bli speedad (får kraftigare reaktioner om han får i sig mycket, men vid liten mängd blir det så). Det räcker med det lilla som finns i Frias bröd för att han efter några dagar ska bli speedad om jag förstått henne rätt. Så det verkar vara en ganska vanlig följd av just vete-allergi.

K Kavat: hon tackade förresten för tipset på quinoabrödet!
  • Amulett
    Ellisizza skrev 2010-04-12 08:58:15 följande:
    Funderar på att prova gröt till sonen snart. Palsternacka har i alla fall gått bra så nu kan han ju äta två saker (plasternacka och neocate). Stort framsteg Fick tips om Sepmers mjölkfria banangröt av dietisten. Visst borde den fuka om man inte tål spannmål, mjölk och ägg? Och hur är det med den nu, finns den att få tag i? Varför inte i så fall?Och så en fråga till: Är det vanligt att man är känslig mot banan?
    Tyvärr är Sempers mjölkfria gröt (från 4 månader) slut på Apoteket och någon här hade haft kontakt med Semper som sa att den inte kommer tillbaka till apoteket, utan till vanlig livsmedelsaffär och då utan banansmak.
    Men slå en signal till sempers konsumentkontakt om du vill veta mer!
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-04-13 18:27:18 följande:
    EL I : Ja du har nog rätt ( ni andra med som svarat förstås )Så från och med i morgon blir det HELT mjölkfritt för dottern. Och försvinner uppblåsta magen + förstoppningen borde vi tolka det som allergi va!? Blir det ingen förbättring efter 1-2 månader testar vi laxermedel!Tack för all hjälpSäger som EL I, vad hade man gjort utan er?!
    Nu är det ju troligen maten som ger förstoppningen för din lilla tjej. Men hos oss så fick dottern en hård knöl längst ut (olika "längd") och sedan normalhårt och sedan löst, det märktes tydligt eftersom jag fick tempa henne någon gång då och då för att det skulle komma ut. När jag pratade med barnmottagningen säger de att förstoppning är vanligt och att jag ska ge Laktulos och Resulax (i ändtarmen). Men jag kände att hon nog inte alls hade lyssnat på vad jag sa: hon hörde bara hårt och sedan löst. Inte det "normala" i mitten.
    Och jag ville inte riskera att fastna i att behöva ge Laktulos i flera månader.
    Så jag diskuterade lite med min mamma, som är farmaceut, och vi beslutade att jag skulle testa att ge Resulax när hon inte bajsat under en dag och se om det skulle hjälpa - hypotesen att det hade gjort ont då och då och att hon därför höll sig.
    Så jag tempade (dagen innan jag ringde barnmottagningen) och sedan kunde hon bajsa själv i några dagar. Det kom inget på skärtorsdagen så hon fick Resulax och sedan dess har hon bajsat på egen hand!
    Som sagt, det låter ju som att din tjej ändå har problem med maten och skulle behöva mjukgörande medel uppifrån. Men eftersom du tvekar att ge det så kan du ju börja med att ge i ändtarmen de dagar hon inte klarar att gå själv och se vad som händer. Sedan går det ju inte att göra så varje dag, men i 4-5 dagar borde du ju kunna testa, samtidigt som du ger henne mycket katrinplommon, aprikoser, kiwi och päron (om hon tål dem) som ju är lösande och undviker allt som innehåller ris och banan
    Tänk bara på att allt lösande kan ge gaser i början.
  • Amulett
    EL I skrev 2010-04-13 20:40:05 följande:
    amulett: generellt sätt så är inte laktulos vanebildande om man är rädd för det. Man bör ge uppifrån innan man ger nerifrån. men huvudsaken är ju att man hittar ett sätt som funkar för sig själv och barnet.Älsklingen: resulax är att föredra framför microlax om ni ska ge lavemang, för microlax är starkare än resulax.
    Fast det där med att ge i några månader var det barnmottagningen som sa ...

Och, jo jag håller med om det, om det hade varit just en hård propp och sedan löst - men hon hade ju hårt ytterst, sedan normalt och sedan löst "på slutet" och då kändes det märkligt att ge lösande eftersom det i mitten ju var "bra" om du förstår vad jag menar.

Rekommendationen från barnmottagningen var att börja med att ge Resulax+Laktulos i några dagar (så att ev "proppar" försvinner) och sedan fortsätta med enbart Laktulos.
Svar på tråden Allergitråden