Inlägg från: Söta Nasse |Visa alla inlägg
  • Söta Nasse

Allergitråden

min stora son verkar vara allergisk mot hunden som vi köpte för 3 veckor sedan. Hans eksem blir värre och värre och har till och med börjat ge honom en fruktansvärd klåda.
    Han är även mer gnällig och arg av nån anledning, men det är ju jobbigt med klåda så det kan man kanske förstå.

Så nu har jag läst på en massa om hundallergi och tydligen ska man inte ens ha hund om man är allergisk mot katt som minsta sonen är. Minsta sonen fick eksem och andningsbesvär.

suck.. ska de vara allergiska mot allt? Kommer ju aldrig kunna ha djur igen {#lang_emotions_frown}
    och så måste vi göra oss av med vår underbart chihuahua som vi lärt så mycket skoj och som håller mig sällskap på dagarna.

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • Söta Nasse

det enda som är nytt är hunden och sonen rör inte hundens mat.

• Söta Nasse

tydligen är det vanligt att barn får eksem vid allergi oavsett vilken allergi det är.

Sonen är allergisk mot mjölkprotein, men inte akutallergisk längre.

Läs på locobase, har för mig att det är mjölk i den? och vi som inte fattade varför vi inte blev av med eksemen. Så fort vi bytte salva försvann de.

• Söta Nasse

den innehåller ju mjölksyra som andra ingrediens. Det fungerar väl inte om man är allergisk mot mjölk? Fungerar inte på sonen i alla fall. Det som fungerar bäst är att smörja in honom med babyolja efter varje dusch och då rikligt.

Miniderm har vi inte använt oss av alls.

finns det mjölkfria barnmatsburkar också? lilla sonen åt aldrig burkmat.

• Söta Nasse

om vi har tur kan de försvinna på sommaren. åker vi utomlands är de helt borta, pga deras luftfuktighet

• Söta Nasse

vi har testat det mesta. bäst fungerar nog body shops kräm för känsliga och idomin. men nu kör vi mest med oljan. De försvinner ju aldrig, men är inte ilsket röda i alla fall.
    och sen mildison som vi får på recept

• Söta Nasse

noblesse
    det går att beställa mjölkfri mat om man gör det ett tag i förväg. Vi tog med kakor på flyget ifall att han inte ville ha maten, men det blev chips istället haha

Jag tyckte det var skitjobbigt, så han fick mest smaka av oss av det som var utan mjölk och sen lagade vi en del egen mat då vi bodde i lägenhet.

Men folk är ju mjölkallergiska i andra länder också så det går att hitta produkter även utomlands.

• Söta Nasse

eli
    vår son är ju inte så superallergisk längre och för honom tar det några dagar innan han reagerat ordentligt. tidigare var det akutdiarée typ

• Söta Nasse

Jag har fått göra flera allergitest på min son, men har å andra sidan inte bett om det utan sagt att de ska göra det. Gäller att stå på sig med alla läkare.
    Har gjort både pricktest och blodprov utan problem.

Men jag har kämpat många år med läkare med annan sak så jag har verkligen lärt mig hur man ska handskas med de.

Ska be om nya allergitester så fort vi flyttat. de ska de först få göra pricktest och sen blodprov. Fast pricktestet kanske är onödigt då`?

han har inte visat något på testerna tidigare

• Söta Nasse

Min minsta son har haft som nässelutslag sedan i fredags kväll och det ger inte med sig. Han är inte så allergisk vad jag vet, bara reagerat mot katt.

Bör man gå och fixa ett allergitest omgående eller kan det vara nån virussjukdom som gör att de kan se ut så? Ilsket röda prickar på hela kroppen och allra rödast runt munnen och det är väl därför jag tror att han plötsligt blivit allergisk mot något. Äter inte annan mat nu nämligen.

• Söta Nasse

Jag gav sonen tavegyl eftersom att det fanns hemma. Och visst blev de bättre, inte alls så ilsket röda.
    Men han har de från topp till tå. Verkligen hela ungen är full av de. Kan man få så utan att vara allergisk och att tavegylen fungerar så pass bra?

• Söta Nasse

nässelutslagen berodde inte på allergi utan nån förkylning, då storebror fått likadant nu och högfeber dessutom. Tack för infon om nässelutslag.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Söta Nasse

ja, det är jobbigt med spontanglass nu när sommaren kommer. Vilka är mjölkfria? det är väl bara isglassarna? Hemma ger vi tofuline eller oatlys.
    sonen är ju inte så känslig så spår av mjölk går bra

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Söta Nasse

Finns det mjölkfri yoghurt med havre? sonen vill så gärnaa ha yoghurt men tycker inte om yosa eller vad den heter.

kan man göra yoghurt själv?

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Söta Nasse

hmm. det kanske inte var yosa vi har testat. har för mig att det var soja i det.

Någon som testat yosa och vet om någon är utan klumpar? de små burkarna vore ju bra, men är väl skitdyra då.

sonen tål soja, men är inte så förtjust i smaken. Testade soja sprutgrädde och han spydde. hihi, så vi kör på havrebaserat, men kan ju som sagt ha soja i bara det inte övertar smaken.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Söta Nasse

hur ofta provocerar ni som har mjölkproteinallergiska barn?
    Sonen har ju varit allergisk sen födseln och är nu 4år. vid 2 år började vi vänja över honom på mjölk och trodde då att allergin gått över, men nu innan årsskiftet konstaterade vi att hans förstoppade mage kanske berodde på mjölken och slutade då direkt. Hade inte en tanke på att han istället hade fått andra symtom.
    Men hur länge ska man vänta till nästa provocering? Han är ju ändå ganska stor nu, så frågan är om det växer bort eller inte. De flesta säger ju att det brukar försvinna vid 2-3år.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Söta Nasse

började introducera mjölk i maten till sonen för en vecka sedan och än så länge har vi inte märkt någon reaktion.

Han har fått smör på smörgås och mjölk i maten även om vi använder ganska lite mjölk i maten numera.

När kan man börja med att även byta ut havredrycken till mjölk?

Han hade ju problem med förstoppning innan och då kanske det tar längre tid innan man ser någon reaktion?

Om han nu klarar av mjölk i maten och så bara han dricker havredryck ska man då fortsätta så eller provoceras kroppen lite hela tiden då att det är bättre att köra helt mjölkfritt?

• Söta Nasse

snutten
    okej. sonen vill inte heller ha mjölk, yoghurt eller grädde. Han har ju vant sig vid sin smak nu.

Målet är väl att han skall kunna äta mat med mjölk, men havredrycken kan han ju fortsätta med om han vill och behöver. Det skulle ju bli så mycket enklare med allt då och hans högsta önskan är att kunna äta samma mat som de övriga barnen på dagis nu när han börjar i januari.

Just att dricka vanlig mjölk känns ju inte alls lika bråttom med. Det är ju inte så jobbigt.
    Men att kunna ge honom en mjukglass någon gång ibland och inte behöva kolla frenetiskt på alla innnehållsförteckningar vore skönt både för honom och oss. Sen kommer det ju ta ett bra tag innan man vant över sig på mjölkprodukter igen. Vet ju knappt hur man lagar mat med mjölk i.

Svar på tråden Allergitråden