• Twixie

Allergitråden

Misstänker att lillkillen är allergisk mot fisk (storebror äggallergiker). Vilka fallgropar finns det och andra tips vad gäller fiskallergi? Vi har inte fått det testat på barnläkarmottagning än utan det dröjer först en månad till vi fått tid men kommer ju undvika fisk i möjligaste mån redan nu. Har gjort det under en tid iofs men igår åt han fisk på dagis och på kvällen såg man på ffa kinderna att han blev röd, varm och svullen (om kinderna och där utslagen var) och prickig. Vet inte om det bara är en viss fisksort eller inte. Vet inte om jag skall göra ett hemmapricktest för att se. Vet ju heller inte om det är flera allergier som ligger i bakgrunden...

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Twixie
    Icis86 skrev 2010-04-07 11:22:41 följande:
    Hur gör man med vaccinationer nu när Lucas visar på Ägg?För visst är vaccinet odlat i ägg ?
    Beror helt på mottagningen. På vårt BVC så ville de att det skulle finnas barnläkare Tillgänglig när han fick vaccinet (MPR) och att vi stannade en bra stund efter för att säkerställa att han inte reagerade. Andra vet jag har gjort pricktest med vaccinet för att se om de klarar det. Vet heller inte hur det är. På vanliga VC inför vaccinet mot nya influensan så vägrade dem ge och hänvisade till Barnläkarmottagningen där vi fått allergin konstaterad när första sprutan skulle tas. Men vad jag vet är det extremt låga mängder allergener. Vet en som reagerade på ägg när han åt kycklingfärs men har inte reagerat på något av vaccinen...
  • Twixie
    Idag har jag en riktigt låg allergidag. Yngsta sonen reagerar tydligt på något men jag har ingen som helst aning om VAD! Testerna visar inget (har tagit ett batteri känns det som). Misstänker/misstänkte fisk men det har inte fått nu idag eller igår men båda kvällarna har han varit knallröd om kinderna och runt munnen, samt på benen och armarna. Morot och tomat är en gemensam nämnare men kan också vara många andra... *Suck*. Jobbigt att se att han inte riktigt mår bra (grinig, klängig, extremt hård i magen, liten (alltså i längd och vikt) och med knallröda utslag) men det finns ju miljoner livsmedel där ute känns det som som kan vara orsaken! Vi har inga pälsdjur och röker inte. De är ute mycket. Han var ganska fin under påsken men då åt han i princip bara lite smörgås, russin, kött och ris för han var sjuk och ville inte ha något mer att äta. Ska på allergiutredning om en månad men det är lång tid till dess känns det som. Har inte heller hundra förtroende för dem alla gånger heller. De har lite "Visar det inte på pricktester är han inte allergisk" attityd...
  • Twixie
    Kavat skrev 2010-04-08 23:27:34 följande:
    Tråkigt! Skriv matdagbok med tider och symptom och variera kosten. Om ni får reaktion ena dagen, men inte andra. Dela upp maten ni åt den dagen reaktionen skedde och prova dag för dag och se om ni kommer fram till vad det är. Läkarna kan inte göra mer än att gissa, så visar det inte på tester så är det så här man måste göra för att kunna komma fram till vad det är. Går man på vanligaste allergier så är det mjölk, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter. Men det kan ju vara allt, men försöka att bena upp det så mycket ni kan.Du skrev morot och/eller tomat. Ge enbart tomat en dag och enbart morot en annan osv. Till sist brukar man hitta gemensamma nämnare. Dock brukar det vara svårt att hitta t.ex vete, som finns i allt. Jag trodde det var allt möjligt på sonen innan vi kom fram till vete och havre...
    Tack. Ska börja skriva. Är svårt ibland när de äter på dagis för han kan sitta och peta bort det han inte känner för så även om det serverats t.ex. bondsoppa så vet man ju inte vad han har ätit i den . Men man kan ju skriva för det han äter på resten av dagen och helgerna. Han är ju atopiker och reagerar med mer eksem på tomat och citrus. Men han har ofta ätit tomat utan en prick och andra dagar så reagerar han på minsta lilla tomat. Håller också på att lista ut hur lång reaktion han har efter fisk. Hur länge den sitter i och därmed också känsligare för t.ex. tomat och citrus. Men har glömt bort matdagboken. Melvin upptäckte vi ju ägg på direkt och har inte haft symtom direkt på andra allergier...
  • Twixie

Vad gäller hård i magen så har inte Lactulos fungerat på något av våra barn. Bättre på andra än första barnet dock. Yngsta bajsar fortfarande "stenar" (små superhårda kluttar). Försöker varva med att ge messmör i vällingen (innehåller iofs mjölk men är lösande) och päronpuré och övermogen banan. Brukar riva päron på rivjärn och köra i micron någon minut för snabb päronpuré (äpple är hårdande så jag försöker ge päronmos på gröten istället). Då brukar han heller inte bli röd. Han kan annars ibland bli röd om kinderna när han äter rått päron eller äpple. Har gjort att vi kunnat dra ned ordentligt på Lactulosen. Ger det nu bara när jag märker att han också har ont i magen. Är lika "knäpp" med hårdande/lösande för magen som jag är med allergierna Märker fort om jag/vi inte tänkt "magen" mat utan ätit mycket mat som är hårdande.

• Twixie

Precis som Miralicia skriver så är det prickiga/övermogna bananer som är lösande. Äpple räknas som hårdande och päron lösande. Blåbär är ju också stoppande. Kiwi är också lösande precis som aprikos.

• Twixie
    Amulett skrev 2010-04-14 09:15:38 följande:
    Intressant diskussion om frukter och hur man reagerar på dem!- ja banan har ju den skillnaden, men hos oss verkar åtminstone all banan i köpesgrejer vara stoppande ... Men de kanske använder "gröna" bananer, vem vet Det är ju bara det att i köpta puréerer verkar det oftast vara antingen banan eller äpple (eller både ock ...), med undantag för typ päronpuré. I vad finns det torkade blåbär!? Är det återigen sådana i köpesburkar, så att även de burkarna blir "stoppande"? Gissar att frysta räknas som färska? Finns det inga "neutrala" frukter? De som generellt sett varken gör en lösare eller hårdare i magen?
    Tror de använder "vanliga bananer" i barnmaten. För sonen reagerade på dem när han var liten. Gjorde ofta egen med fet youghurt och mosad banan. Apelsin vet jag inget om att det ska vara hårdande/lösande. Däremot kan det ju vara starkt för magen och ge utslag om man är känslig. Melon är väl ganska neutralt? Just nu står det ganska stilla i min hjärna. Är t.o.m. svårt att komma på fler frukter än päron/äpple och apelsin . Dags att gå hem
  • Twixie

Har ni tips på grönsaker/frukt/annan mat som är rik på Omega. Sonen är fiskallergiker och just nu kör vi benhårt på fisk & skaldjur till han blir helt fin och bra (vi misstänker också ev. tomater och/eller morätter. Tomater är dock nog mer överkänslighet pga eksem och inte ren allergi. Kanske samma sak med morötter). Vill inte ge fiskolja då men vill ju att han får i sig de bra sakerna med fisk utan att äta fisk så att säga

• Twixie

Trållmor - Hur gammal är hon? Vi fick utskrivet Tavegyl när vår kille såg ut så (konstaterades allergi + kraftig kortisonbehandling). Han var då 6-7 månader. Vi fick det för att han skulle kunna sova bättre på nätterna och ta ned det värsta i reaktionen. Därefter enbart ge när han fått i sig ägg (som han var allergisk mot). Läkaren till oss sade inget om att han var för liten för Tavegyl utan att han hade så pass kraftig reaktion att det var nödvändigt att ge för att häva det värsta. Förlåt att jag fråga men var det en allergiläkare eller "vanlig" allmänläkare?
    Så svårt när läkare ger så olika svar! Nu när han är större har vi Aerius till honom istället.

• Twixie

Nej, jag vet också tyvärr att det inte alltid är bästa råden från allergiläkare Man tycker ju att de borde vara insatta i senaste råden och rönen men icke. Tänkte mer om det var en allmänläkare på vårdcentralen så brukar de vara mer benägna att gå efter vad FASS säger än vad läkare inriktade på barn (oavsett vad egentligen) är då vissa där inte är vana vid barn (vissa VC läkare har dock nästan varit bättre än barnläkarna men vissa undrar man varför de tar emot barn överhuvudtaget ).

• Twixie

Någon som bakat med linfröavkok istället för ägg? Ska man blanda det som man blandar ägg och socker "på riktigt"? Jag blandade bara ut det i smeten lite fort och det lade sig bara som en oljehinna över hela kakan. Den blev aldrig "kakig" utan höll sig så hela tiden i ugnen. God blev den däremot

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Twixie
    Angel Gbg skrev 2010-11-09 17:53:23 följande:
    Jag har bara använt det som normala ägg men då utan att först försökt vispa ihop det med sockret. Dvs allt i byttan och sen vispa tills det blivit smet och sen i formen. Har funkat bra förutom att det tar mycket längre tid i ugnen tycker jag... och man ska gärna köra den på eftervärme 5-10min när den visar på kladdfri sticka för den kladdar ihop en del när den kallnat
    Tack för hjälpen! Ska göra nytt försök idag! Bra att veta att den ska vara inne längre i ugnen! Tack
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden