• LindizJ

exakt vad menar de?

jag har läst på flera ställen att det inte går att få en helt smärtfri förlossning, vad menas egentligen med det? hur fungerar det med t.ex EDA och bäckenbottenbedövning.
    vad pratar vi om för smärtnivå,hur ont gör det?

vad jag vill veta är egenligen vad " inte helt smärtfritt" innebär?

• Svar på tråden exakt vad menar de?
  • lövet2

Jag kan inte svara på vad de menar. Däremot kan jag intyga att jag och andra med mig fått helt eller nästan helt smärtfria förlossningar med hjälp av psykoprofylax.

• LindizJ
    lövet2 skrev 2010-04-04 22:28:30 följande:
    Jag kan inte svara på vad de menar. Däremot kan jag intyga att jag och andra med mig fått helt eller nästan helt smärtfria förlossningar med hjälp av psykoprofylax.
    tack l
    lövet2! jag är extremt förlossningsrädd och går just nu hos en psykolog för detta och har varit där en gång bara och uppgiften till nästa gång var att ta reda på så myket som möjligt som man kan ta upp vid nästa tillfälle om det är nåt man funderar över
  • paloma84

Nja, inte smärtfritt betyder just... Inte smärtfritt...

Eda lindrar ju och sitter i ryggen... Men det kan du ju ej ta så fort allt sätter igång och sen när det är dags att krysta och lite innan dess så hjälper ju inte Edan.. Den bedövar dig ju inte mellan benen.. Sen behöver du ju den kraften så att du orkar krysta då är det ej rekommenderat att känna dig förlamad.

• paloma84

Men däremot håller jag med Lövet2 att det finns mycket som kan hjälpa en att klara av förlossningen, och INSTÄLLNINGEN är en av dem och kanske den mest verksamma :)
    Att lära sig att dyka genom dykningsmetoden är en annan :)

Men.. den ena förlossningen är inte den andra lik och det är nog.. tror jag.. bättreatt ställa in sig på att klara av förlossningen oavsett än att förvänta sig en smärtfri..

• LindizJ
    paloma84 skrev 2010-04-04 22:31:36 följande:
    Nja, inte smärtfritt betyder just... Inte smärtfritt...Eda lindrar ju och sitter i ryggen... Men det kan du ju ej ta så fort allt sätter igång och sen när det är dags att krysta och lite innan dess så hjälper ju inte Edan.. Den bedövar dig ju inte mellan benen.. Sen behöver du ju den kraften så att du orkar krysta då är det ej rekommenderat att känna dig förlamad.
    om man vill känna så lite som möjligt och helst inget alls...vad ska man välja för bedövning då....det är just när det ska ut som jag tycker känns läskigast
  • paloma84
    LindizJ skrev 2010-04-04 22:36:26 följande:
    om man vill känna så lite som möjligt och helst inget alls...vad ska man välja för bedövning då....det är just när det ska ut som jag tycker känns läskigast
    Hm.. så svårt att veta..

Alla har olika smärttröskel och reagerar så olika på smärtlindringar.
    Vissa tycker att Edan är bra, andra sterila kvaddlar, nån kör bara med lustgas..

Mitt tips till dig är att var öppen för allt :)
    Ställ inte in dig något på "det här vill jag ha och detta vill jag ej ha".. Hur skall man veta om man aldrig prövat?

Arbeta med dina tankar :)
    Tänk positivt!
    Sök information, kunskap är det bästa! Det gör att du vet vad som händer och blir inte rädd!

Jag gjorde tvärtemot alla andra, jag blev medlem på Youtube för att se live births just för att ställa in på mig på HUR det verkligen är att föda, vad som kan hända, hur det går till, hur det såg ut.. Nja.. allt :)

Och jag hade en drömförlossning :)
  • lövet2
    LindizJ skrev 2010-04-04 22:36:26 följande:
    Bästa sättet när babyn ska ut, är att helt enkelt ha lärt sig hur man krystar rätt. Hur man andas vid krystningen, tekniken man använder, hur man slappnar av vid rätt ställe osv.

Vid min första förlossning hade jag inte lärt mig psykoprofylax, och då gav bm mig en lokalbedövning just när jag skulle krysta. Den var tillräckligt effektiv för att jag skulle våga ta i.

• LindizJ

vad jag menar är ju att det är ju ett väldigt luddigt begrepp när man säger inte smärtfritt, det är sällan helt smärtfritt att gå till tandläkaren heller...förstår ni vad jag menar?

Svar på tråden exakt vad menar de?