• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jag tror min man längtar till Thailand . Idag sa han att han hade kikat på flygbiljetter "för skojs skull" och att det fanns för 18200:- (2 vuxna och 2 barn på 1,5 resp 3,5) 2 veckor i mitten på november....... Ojoj, tänk om vi får för oss att sticka en sväng ändå....vi som inte ska åka i år..... Nu var biljetter visserligen till Phuket och vi hade inte tänkt att åka dit igen, men men.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Vi har också tagit tre sprutor. Har aldrig fått/hört/läst något ammat än att det är tre st som gäller.

• Tullemi
    winters skrev 2011-09-04 19:25:51 följande:
    ni kan ju åka till khao lak! Skrattande
  • Tullemi
    mulle08 skrev 2011-09-05 15:19:57 följande:
    Någon som vet hur det är med barnkit/barnmat på fritidsresors flyg? (tror det är Thomas Cook).
    Nu är det 3 år sen vi flög med Cook, men då fick vi en påse med frukt, fruktpuré, vatten, yoghurt och lite pyssel. Vi hade för säkerhets skull även beställt en barnmatsbricka till dottern (köttbullar och pasta).
  • Tullemi
    N88 skrev 2011-09-09 15:44:09 följande:
    Var inne och tog första Twinrix-sprutan av tre idag. Det gick jättebra och dottern tog det förvånandsvärt bra (trots att nappen glömdes kvar i bilen, vilken tabbe!).

Sköterskan rekomenderade oss starkt att ta Ducoral (mot kolera) också. Plus att hon rekomenderade oss att vaccinera oss mot Tyfoidfeber "om vi ville". Hur har ni gjort? Vaccinerar ni som ska vara borta lite längre er mot Tyfoidfeber också? Jag trodde bara att det var om man skulle bo under enkla förhållanden?

För övrigt tyckte hon inte att vi skulle resa alls med en så liten (21 månader) men vad gör man åt det nu liksom.

90 dagar kvar   
    Vi har aldrig vaccinerat oss mot tyfoid, eller ens blivit rekommederade att göra så. Dukuralen skippade vi sist (vaccinationsklinken sa att det är fullständigt onödigt) och vi blev aldrig magsjuka (tur?).

Sen tycker jag att de kan hålla sina åsikter om att resa med barn för sig själva. Träffade också en läkare som sa så till oss.
  • Tullemi

Mässlingsprutan får man först vid 18 månader, men den kan tidigareläggas om man ska resa tex. Men barnet måste ändå vara minst 9 månader (eller runt där). Jag minns det från när vi var i väg i vintras och Lucas var ca 10 månader när vi åkte och han hade precis åldern inne för MMR-sprutan (där mässling ingår). Utöver detta tror jag inte att så små barn kan få något vaccin.
    Amma är ju jättebra, precis som Smilla skriver.

• Tullemi
    bohusbebis skrev 2011-09-16 09:23:37 följande:
    så kanske det var ja, det var väl inför barnens andra resa 1,5 år som det var aktuellt. Det var ju ett tag sen som sagt...
    ..och jag kallade dig för "Smilla" sorry....
  • Tullemi
    Smilla75 skrev 2011-09-16 09:49:41 följande:
    Dukoral går bra att ta när man ammar. Barnet tror jag måste vara 1 år för att själv få.
    Tror t.o.m att det var 2-års gräns på Dukoral.
  • Tullemi

Wickz: ni borde nog gå till en vaccinationsklinik och gå igenom vad ni redan fått och vad ni kan tänkas behöva. Dock kan det ju vara bra att ha bestämt resmål först eftersom det kan avgöra (till viss del) vad i vaccionationsväg ni behöver.

• Tullemi

Lilla Gny: ta med välling. Det finns nåt drickbart som ser ut som välling (vet inte alls vad det innehåller dock) men vi köpte det aldrig. Det kan vara knepigt att byta ut vällingen, för barnet kanske vägrar den nya varianten (som inte heller ÄR välling). NAN-ersättning finns nästan överallt om det skulle vara aktuellt. Gröt hittade vi på Tesco Lotus/Phuket, men gröt var ingen favvo i värmen.

Vi hade en Chicco Liteway på ena resan och den var toppen. Nu senast hade vi vår Bugaboo Bee och den funkade bra den också. Dock är det lite svårframkomligt på vissa ställen (höga trottoarkanter, hålor i marken osv) men man fixar det Om man gillar sele så är det säkert ett bra alternativ. Jag har själv aldrig varit en selemänniska. Tycker det verkar bli bra varmt med sele i Thailand, men vet att många haft det.

Vi har aldrig haft soltält. Våra barn var lite äldre (ca 9 månader) och kunde gå och ville inte vara still :-S. Solskyddskläder, parasoll, solhatt...ja allt man kan komma på. Solskydd till vagnen också.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)