• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Solskyddskläder får gärna vara långärmade. Däremot tyckte vi att det var förvarmt med lång ärm på vanliga plagg.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    SeeSo skrev 2011-06-09 16:46:46 följande:

Ok, men säg en månad på vardera stället. Hur mycket räknar ni att det går åt per månad eller vecka?

När vi var iväg i 8 veckor i vintras så gick vår resa på (med ALLT ALLT) inräknat, ca 100.000:-. Nu åkte vi hem redan efter 6 veckor men vår budget och reseplan var för 8 veckor. Med ALLT menar jag även sånt som skulle fixas innan, tex vaccinationer, kläder, mediciner, solkrämer, ja ALLT helt enkelt
  • Tullemi
    Flamma skrev 2011-06-09 20:21:48 följande:
    Nu är vi hemma efter 2 toppen veckor i Kata . Hotellet var underbart med urgullig personal. Men Kata som ställe föll mig inte i smaken och jag kommer nog inte åka dit fler gånger. Vädret har vart superbra, knappt 2 dagar med regn.

Och först efter denna resan (fjärde) så förstår jag nog verkligen hur fantastiska solskyddskläder är på småbarn! Meya hade nån billig baddräktshistoria från City Gross & jag är så glad att jag hade med den. Till nästa resa kommer det garanterat handlas solskyddskläder! Melvin har dock klarat sej ypperligt med spf 40 & 50.
    Jag vet att JAG inte har varit förtjust i Kata de gånger vi åkt igenom orten, men vad var det DU inte gillade?
  • Tullemi

WeraNicole: jättefin blogg omThailand. Blev ju nästan lite tårögd när jag kom till förlovningsdelen Hjärta 

• Tullemi
    Martha skrev 2011-06-17 11:52:26 följande:

Hejhej

Blev lite nyfiken på vart man hittade Toy r us nånstans i thailand nr jag kollade in Wera- Nicoles blogg här ovan. Ser att det finns ett i Chalong. Är det nån som bott i Karon/Kata som gjort utflykt till Chalong å som vet hur långt det är och hur lång tid det tar?

Och framför allt är det billigare än hemma i sverige? :)

Ja, vi åkte från Karon till Chalong och Home Pro Village där Toys R us ligger. Det tog ca 10-15 minuter med bil/taxi. Finns även en bra (men ganska dyr) mataffär med västerländska livsmedel i samma shoppingområde. Toys-butiken var inte så jättebillig. Det fanns även en Crocs-butik bredvid, med en HIMLA MASSA modeller. Passade dottern jättebra
  • Tullemi
    MAM88 skrev 2011-06-20 11:50:48 följande:
    Har lite frågor till er vana resenärer ;)

Vi funderar att åka till Thailand i början av december med dottern som kommer vara 14månader vid resetillfället. Är detta en bra ålder? Ska man åka med charter eller reguljärt? Vad är billigast?

alla tips emottages.
    Ja, en jättebra ålder tycker jag . Det kan vara skönt att åka direktflyg med charterbolagen när man har små barn med sig. Man kan ju köpa endast flygstol av tex Ving och sen boka eget boende. Däremot har jag en känsla av att man kan hitta bättre priser med reguljärflyg.
    Sist vi flög så hade vi 2 byten på ditvägen och 1 byte hem (reguljär), med väntetider på nån/några timmar. Just på hemvägen önskade jag VERKLIGEN att vi hade haft direktflyg. Det var en jobbig resa, men vi reste med 2 små. Det är betydlligt enklare med ett barn - oftast iaf .
  • Tullemi
    winters skrev 2011-07-06 10:27:37 följande:
    Vem var det som hade köpt en bärbar dvd där man även kunde använda vanliga aa-batterier?
    Undrar om inte det var TessaG....?
  • Tullemi
    Anne69 skrev 2011-07-08 06:57:25 följande:
    Oh, jag har hört detta en gång förut men inte mer exakt. Någon som vet vart man vänder sig?
    www.kids-on-board.se
  • Tullemi
    Wixen skrev 2011-07-07 20:48:46 följande:
    Oj vilket bra tips! Brickorna håller alltså för det? Wow...måste vi prova! Tack. =)
    Beror på vilket flygplan man åker med och var man sitter. Vi hade världens skrangligaste brickor när vi reste. Var knappt att de höll matlådan uppe :-S
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)