• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MissCh skrev 2010-12-01 09:30:20 följande:
    Svårt att säga vad det är förstås. Kan ha med tänder att göra, men kan ju också vara maten även om hon inte blir magsjuk, mer att magen är ovan vid bakteriekulturen och inte fungerar exakt likadant. Jag tror det viktiga är att hon kissar ordentligt, så länge hon gör det så får hon ju tillräckligt med vätska. Allmäntillståndet får man hålla koll på också förstås. Hoppas det blir bättre snart.
    Tack för svaret!
    Tycker det känns konstigt om hon reagerar på maten nu, när vi redan varit borta en månad. Men, det är ju såklart möjligt. kissar gör hon, och hon är lika pigg och envis som vanligt ;) (mitt i nån form av 2års trots, hurra)
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-12-01 10:46:18 följande:
    Tack, då vet jag. Vill ju inte bli lurad, haha. :) Våran son är bara 1,5 år så det där med grottan är nog inget för oss. Men det andra ska jag kolla upp. Är det smartast att boka med någon arrangör för dessa utflykter? Kostnad ungefär?
    Old town och nationalparken ordnar du billigast på egen hand. Prata med någon taxichaufför. Ofta så får ni erbjudanden direkt från dem om rundtur runt lanta och annat också.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-12-01 19:48:51 följande:
    HAr hon feber? Det kan vara bra att tänka på i värmen. Annars låter det inte alarmerande alls, utan som tex tänder eller förkylning eller att hon inte är van vid kosten, har ätit pool eller havsvetten el dyl. Jag gissar på att hon håller på att få tänder, kanske kan ni kolla in på "apteket" och se om dom har lite salva till tänderna? Finns i princip överallt utom i sverige..
    Ingen feber. Inatt bajade hon igen, men inte lika löst, så vi hoppas att det är på väg att bättre sig.
    Poolvatten har hon nog absolut fått i sig. Salva till tänder låter smart, hon verkar ju lite irriterad i munnen. Men man kan väl kanske lika gärna smörja in lite alvedon på tandköttet där bak?
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-12-01 20:33:48 följande:
    Nu har vi 19 dagar kvar och jag trooooor att vi endast har cherekringarna kvar att inhandla Det får bli ett uppdrag att avklara nästa vecka. Dottern har precis fått ett Nintendo DS Lite och ett Miffy-spel. Detta kan hon roa sig med på resan. Hon är knappt 3 år men redan duktig på att hantera datorer och min mobil (grrr), men hon kan knappt ta på sig kläder :-O..... Konstig ordning på utvecklingen.
    ja, köp absolut cherekringar! De är helt fantastiska! Vi hade aldrig klarat oss utan dem! Det ger större frihet i poolen, dottern kan plaska runt på det djupa utan att vi håller i henne, det räcker med att finnas brevid.
    Kommer bli toppen till badhusbesöken hemma också i vinter.
    Testade vanliga flytkuddar en dag, en familj hade lämnat kvar sina vid poolen när de åkte hem. Det var väldigt stor skillnad på dem och cherek, så det är helt klart värt att lägga ut pengar på att få ordentliga.
  • Thegran
    winters skrev 2010-12-02 05:42:47 följande:
    Nämen fy, regnade det hela dagen, vad trist, hoppas att det blev bättre sen! Här i Khao Lak duggregnade det lite på em, men vi gick och badade i havet ändå, oj så varmt o gott! Det är inte alls lika fuktigt här, så saker verkar faktiskt torka! :)

Hihi, men det är nog inte så konstigt när ni har varit där så länge, Ao nang o Khao Lak är väldigt olika, men båda har sina för- och nackdelar, en kombinationsresa är verkligen att rekommendera, är kul att få se lite olika!
    Men skulle ni inte åka till Phi Phi då, eller hoppar ni det?
    Vi hoppar PhiPhi...resan börjar ju närma sig sitt slut (åker hem 13 dec) så vi vill vara hundra på att vi får ett bra slut på resan, och då längtar vi ju tillbaka till Lanta så det känns bäst att avsluta där, haha.(Ja, som sagt...vi är nog lite tråkiga..)
    Har bestämt att vi åker redan imorgon fm, så nu ska vi boka boende på Good days på Long beach :)
    sen tar vi nog en natt i krabi town innan vi åker till bkk, så vi slipper gå upp så tidigt på morgonen.

Khao Lak är vi jättesugna på att se också, men det får vänta till nästa resa eller så. Trivs ni bra?
  • Thegran
    Heeso skrev 2010-12-02 07:54:19 följande:
    Nä, bara receptfria
    Tindrisen03 skrev 2010-12-01 19:08:44 följande:
    Vi åker i morgon 4 veckor, ska inte bli helt fel Komemr vara först på Lanta 2 v och sen runt på lite mindre öar söderöver (Lipe, Muk och Bulon) och sen tillbaka till Lanta igen. "Shoppade" säger du..!! Vad?! Trodde inte att det fanns mkt till shopping där men du kanske har några tips?
    Det är ju mest billiga saker och kopior men bara man är medveten om det. Jag köpte:
    saronger
    flip flops till hela familjen
    barnkläder till våra kids och julklappar till kusinerna
    barnklockor till vår dotter och till en av kusinerna
    väska och plånbok - kopior en ändå äkta skinn
    portfölj till maken - även den i äkta skinn
    solbrillor - även det kopior men kul att ha om extra ombyte mot de man har
    I övrigt fanns det fina tavlor faktiskt. Och man kan beställa så man får en som man vill ha. Får hem det i en rulle. Ångrar att jag inte köpte nån.
    De där hoppdjuren som är uppblåsbara fanns oxå och även det ångrar jag att jag inte köpte

Så ångrar faktiskt att jag inte shoppade lite mer då det ju var så billigt

Köpte även på mig myggmedel. Det där grön/vita behållarna. Ser ut som vår Mygga och är ju samma tillverkarde som någon skrev här. Men det verkningssamma ämnet DEET är det mer av i de man köper i Thailand. Mygga har 19% DEET och det man köper där har 24%.
    Vi köpte både tavla och hoppdjur :)
    har köpt tavlor tidigare år också och kan rekomendera Nougets Art, finns inne i Saladan. En gul skylt. Ägaren är toppen!

Hoppdjuret köpte vi ouppblåst, så det inte tar nån plats i packningen. Gav ca 95 svenska kronor för det. Fanns billigare med, men där fick vi inte säljaren att förstå att vi ville ha utan luft.
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-12-02 10:07:17 följande:
    åh nu är jag sugen på dom där simringarna till min son på 16 månader. Men har sökt på google och man verkar bara kunna beställa dom!! Ingen vet vart man kan åka och köpa direkt? Åker på tisdag!
    Testa badhusen som finns där du bor! Jag köpte på badhuset i min grannkommun, de var dessutom mycket billigare där än på nätet.
    De flesta badhus som har babysim brukar kunna sälja sådant.
  • Thegran
    Heeso skrev 2010-12-02 11:57:35 följande:
    Thegran skrev 2010-12-02 09:23:04 följande:
    Vi köpte både tavla och hoppdjur :)
    har köpt tavlor tidigare år också och kan rekomendera Nougets Art, finns inne i Saladan. En gul skylt. Ägaren är toppen!

Hoppdjuret köpte vi ouppblåst, så det inte tar nån plats i packningen. Gav ca 95 svenska kronor för det. Fanns billigare med, men där fick vi inte säljaren att förstå att vi ville ha utan luft.

Ja du hann skriva det innan vi åkte så jag var helt inne på att köpa ett hoppdjur. Men sen blev det inte så i alla fall. Synd...
    Tror förresten att jag såg er på stranden vår andra kväll men hann inte "tillkännage" mig. Följde ju er blogg innan vi åkte och tyckte jag kände igen er
    Vad synd att du inte sa hej :)

usch, idag har vi inte gjort mycket...Jag mår halvkasst, tror jag har druckit alldeles för lite. Illamående och seg. har tagit thailändskt superpiller mot huvudvärken och ska försöka få i mig vätskeersättning också så man orkar hitta på mer imorgon...
  • Thegran

Lita inte på väderleksrapporterna.
    De stämmer långt ifrån alltid!

Och även om det regnar en del så kommer ni säkert få bra resor!

Nu ska vi hoppa i säng. Imorgon kl.10 åker vi tillbaka till Lanta! Ao nang var inget för oss...

• Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-12-02 18:57:35 följande:

Varför gillade ni inte Ao nang?

Vi ska ju också till Lanta och funderar på sista veckan i Ao nang. Inget att rekomendera då?

Njae, Ao Nang var ok, första dagen :) Men för mycket försäljare som tilltalar en på svenska, som är väldigt "på" och så finns det inte alls strandrestauranger som på Lanta.
    Vi saknar att kunna äta middag direkt på stranden, det är lättare med dottern som kan springa runt och leka på ett helt annat sätt.

Sen är ju Lanta ändå Lanta. Det är fantastiskt. Lungt, skönt och vi känner oss hemma efter att ha varit där en del.

Jag skulle inte vara en hel vecka i Ao nang. Ett par dagar, visst, men sen räcker det.
    Nu har vi en vecka kvar tills vi åker till BKK, och sen tre nätter där innan vi åker hem till Sverige. Jag längtar faktiskt hem en hel del :) Till hunden, föräldrarna och boendet :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)