Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

bumbi: Fyyyy så hemskt! Lider med dig. Vilken enorm besvikelse för er. Stackare,

Det där ni är med om just nu är min stora fasa inför vår planerade resa...

Hoppas ni kan få komma iväg någon annanstans sen till sommaren eller så som kompensation. Eller kan hitta på andra roliga saker den närmaste tiden. Även om det inte hjälper till att muntra upp just nu.
    Kanske kan ni åka till Tropical Island i Tyskland eller Lalandia i Danmark på en slags minisemester och ändå få mycket bad och festligheter? 

• Billabong
    Esmeralda skrev 2013-02-11 22:30:02 följande:
    Hej! Vi planerar att åka nästa vinter och stanna i två månader. Nu drömmer jag om att åka och lusläser alla bloggar jag kommer över. Har ni något tips på nån blogg jag kan läsa? Gärna en barnfamilj som är/har varit i Thailand en lite längre tid. 

Kolla på Resdagboken, använd sökfunktionen här på FL eller testa att googla.

Har inget tips men minns att jag sett många senaste åren här och där.
  • Billabong

Funderar på att bege oss ett par dagar iväg från Klong Dao på Koh Lanta. Antagligen söderut på ön eller en kortare båtresa till närliggande ö. Vilka förslag har ni på boende och var finns det?

Vi reser med tre förskolebarn och vill till något som är lite lugnare, gärna med fin snorkling i närheten. Finns pool så är det uppskattat.

Tack på förhand!

• Billabong

Funderar på att bege oss ett par dagar iväg från Klong Dao på Koh Lanta. Antagligen söderut på ön eller en kortare båtresa till närliggande ö. Vilka förslag har ni på boende och var finns det?

Vi reser med tre förskolebarn och vill till något som är lite lugnare, gärna med fin snorkling i närheten. Finns pool så är det uppskattat.

Tack på förhand!

• Billabong

Vi är vaccinerade mot hepatit A och B hela familjen. Vi föräldrar vaccinerade oss med Twinrix för 10-15 år sedan och barnen nu inför denna resa.

Vi ser inga skäl att avstå vaccinationer av detta slaget.

• Billabong
    elinaehn skrev 2013-03-13 04:59:03 följande:
    Hemma! kom iväg friska, höll oss friska och resan var UNDERBAR!

Härligt att höra!

Vi kom också iväg - och är fortfarande iväg. Har det underbart och skulle gärna "missa" fliighten hem om ett par veckor...   
  • Billabong

Elinaehn: Vi är på Koh Lanta. Trivs jättebra men funderar

på att åka till någon närliggande ö ett par dagar för att se något mer. Frågade om tips här på vilken ö, men än har jag inte fått något svar...

• Billabong

Vilken av öarna är bäst när man reser med flera små barn, Smilla? Eller någon annan som vill svara.

Bra boende att rekommendera? Med AC, det är varmt här...

• Billabong

Jossanjo: Biltema har flytvästar till bra pris. Kolla på deras hemsida. Då hinner ni kanske prova att den passar dottern innan avresa.

Elina Ehn: På sommaren är det lämpligt att besöka de fina öarna på östkusten av Malaysia, t.ex. Perhentian. Tror även att det är bra på Koh Phangan då.

Hur gamla är era barn?

• Billabong
    molnen skrev 2013-03-24 12:43:05 följande:
    Finns räddningsvästar(flytvästar) till barn att köpa ? sådana som vi har med krage ?
    Vet inte, har inte letat efter det och inte hört ngn som gjort det.
    Men det var räddnigsvästar jag menade finns billigt på Biltema. Gäller ju att de passar barnet. Vi har provat olika västar genom åren och jag minns att en gång när vi testade  "bäst i test" på vår dotters minisim - så vände den inte henne. Vår siminstruktör sa att det kan hända då alla västar inte passar alla barn och att man därför ska testa dem i vatten på riktigt.
    Men vi har faktiskt inte gjort det själva. Dottern var på en snorkelutflykt och då fick vi en räddningsväst att ha på henne från arrangören. Det var inte läge att testa den innan de gick på båten...
    Jossanjo skrev 2013-03-24 13:21:28 följande:
    Billa, bor på en ö, har inget biltema men visst finns det på Lanta? Det är infon jag fått. Men det kanske inte stämmer?

Attans, inget Biltema heller. 
    Som sagt, jag vet inte om det finns här. Har tyvärr inte möjlighet att kolla upp det innan hemresan
    elinaehn skrev 2013-03-24 14:36:50 följande:
    malaysia är spännande alternativ också. hur är det om man jämför med thailand? måste googla lite. men älskar thailand, det vi mött hittills (tre resor). har en TIOåring nästa sommar då vi reser igen. jisses!
    Med en tioåring hade jag inte tvekat att bege mig till öarna på Malaysia östkust. Ffa om barnet gillar att vara i vatten och snorkla m.m. Liksom ni föräldrar? Från ca den åldern brukar det vara tillåtet att gå Bulbblemaker-kurserna. Har inte besökt Kapas, Redang och Tioman. Trivdes så bra på Perhentian att vi varit där två gånger, med några års mellanrum - och nu är det ett antal år sedan vi var där.
  • Billabong
    Martha skrev 2013-07-04 16:35:52 följande:
    Okej.. Nu var det nya bud här.. Pga jobb så kan vi inte åka när vi tänkt (slutet av novbember) utan nu planerar vi att åka i Januari.  

Vad tror ni, om man åker charter kostar det ca 55000 kr för oss 4 personer för 2 veckor.  Kan man komma billigare undan om man bokar själv? alltså nu vill vi ju bo på ett speciellt hotell så vi kan ju inte välja det billigaste. 

Eftersom ni vet vilket hotell ni vill bo på så är det ju ganska lätt för er att ta reda på det.
    Jämför priserna för hotellet genom de stora bokningssajterna samt kontakta hotellet själva via e-post och se vilket pris ni får som billigast. Tillsammans med flygpriser via flygresor.se samt skyscanner.se får ni fram vad som är billigast för er.
  • Billabong
    Martha skrev 2013-07-04 21:40:32 följande:
    Är dom siterna bäst å hitta billigast flyg på? 
    Enligt mig, ja. Men andra föredrar andra bokningssajter.
    Kolla själv runt och se vad du hittar för de datum och närliggande datum ni har tänkt resa, så ser du vad priserna hamnar på.

Vi var iväg i drygt 5 veckor inkl 5 dagar i Singapore och hela resan kostade oss 75 500 SEK, för alla transporter (tåg ToR flygplatsen, flyg till Singapore, flyg Singapore-Krabi, flyg hem från Phuket samt taxi med bilbarnstolar mellan Krabi-Koh Lanta och Koh Lanta-Phuket), boenden, mat, inträden på Zoo, Nattsafari och Universal Studios, all mat under de 5 veckorna och turistshopping - dock ej märkesshoppingen i Singapore .
    Vi är två vuxna och tre förskolebarn i familjen, 3 resp 5 år gamla, så alla tre barnen fick vi betala flyget för.

Skulle vi åkt charter hade det kostat oerhört mycket mer. Sannolikt det dubbla. Om inte ännu mer.   
  • Billabong
    Martha skrev 2013-07-05 11:27:07 följande:
    Nu blev jag nyfiken Universal studios? vad är det?  
    Universal är ju ett av världens största filmbolag och Universal Studios finns på flera håll i världen och är alltså en nöjespark med filmanknytning (och på deras anläggningar i USA sker även filminspelningar).
    Ledsen, men jag orkar inte skriva så beskrivande om det, för det finns massor att hitta på google!
    Direktlänk till Universal Studios i Singapore
    http://www.rwsentosa.com/Homepage/ThingsToDo/UniversalStudiosSingapore          
  • Billabong
    K8Y skrev 2013-08-16 08:52:00 följande:
    Tack MissCh! Det kanske blir så, att han liksom lär sig av bara farten när han är i vattnet typ hela dagarna.. Funderar annars kanske på att boka simskola sista eller nästsista veckan... Får suga på den karamellen! :)

Känns som att det vore en bättre idé att ha simskola första veckan: dels lär sig barnet simma i början av vistelsen och har gott om tid att fortsätta träna och dels så lär barnet känna många kompisar som det kan leka med resten av tiden.
  • Billabong

NorpanMaj: Rekommenderar att ni istället bokar resa inkl bilstolar genom Lanta Diver istället.

• Billabong

Hej!
    Vi kommer främst att vara på Koh Lanta (Klong Dao) men bege oss till en av öarna utanför ett par dygn.
    Jag undrar nu vilka öar som har billiga och bra boenden (med AC) där det går bra att snorkla direkt från stranden och då få se färgglada fiskar? Vi har tre små barn och förra resan var det snorkelutflykt med båt där dottern blev rädd då det var på djup vatten, även om hon hade flytväst.

Vi väljer mellan Koh Kradan, Koh Muk och Koh Ngai.
    Vilken ö har du varit på och vad tyckte du/vilken var bäst?
    Har du förslag på ett bra boende på någon av öarna?

Vore också bra med smidig båtförbindelse ifall det är möjligt - då jag väldigt lätt blir sjösjuk...

Tacksam för förslag och info om vad som kan passa oss.

• Billabong
    AnnaKarinA skrev 2014-01-03 15:25:46 följande:
    Hur klär man en femmånaders? Självklart kommer hon mest vara i skuggan, ligga i sin vagn osv, men kommer ha henne i sele på magen med, vad har jag på henne då? Bomullskläder och solhatt? Vanlig solhatt eller behöver man en uv-solhatt?

Uvoverall när hon badar,? Och solkräm på händer?
    Har inte varit iväg med riktigt så små barn, men minns när vi var på solsemester med dottern som då var 14 månader. Vi hade flera solskyddsdräkter, då små barn lätt blir nedkylda och det är bra att ta på en torr när brnet inte längre badar. Kom även ihåg att ta med mer än en solhatt!
    Luftiga kläder i bomull är nog annars det bästa och en bra dyna i frotté tror jag är bra i vagnen.
  • Billabong
    HugoMaja skrev 2014-01-02 20:09:42 följande:
    Åh detta är en tråd för mig! Glad
    Ber på förhand om ursäkt om jag upprepar frågor som redan har besvarats (orkade inte riktigt läsa igenom hela tråden...)

Vi planerar redan nu en Thailandsresa nästa vinter, vår första.
    Vi reser två vuxna och två barn, då 6 och 10 år gamla, och vi vill ha tips på vart vi ska åka.
    Vi vill ha paradisstränder, lugn och ro, inget party eller storstadsliv samt möjlighet att kika på djur och kanske rida elefant.

Har fått tips om Koh Lanta (jobbig transfer?) eller Kao Lak. Vad tycker ni?? Vad ska man inte missa och vad kan man avstå? Törs man boka hotell + flygstol själv eller är det tryggare för oss ovana att boka via resebolagen?
    Har inte varit i Khao Lak, men var en månad på Koh Lanta förra vintern och blev stormförtjusta.
    Så vi återvänder nu i år.

Inte jobbig transfer såsom jag upplever det, tar väl ca 2h med minibuss från Krabi flygplats, däremot 4,5 från Phukets flygplats.

Visst vågar du boka reguljärflyg och boende själv. Det är betydligt billigare än charterresorna - såvida ni inte kommer över någon av deras kampanjerbjudanden då det kanske blir snarlika priser.
  • Billabong

Och ifall vi inte bor på någon av öarna ett par dagar så blir det nog en snorkelutflykt. Vilken är bra att åka på där man är iland på en ö och kan snorkla på plats?
    Eller fungerar det att åka på en dagsutflykt till Koh Ngai/Hai (som väl är den som ligger närmast?) och snorkla från stranden där?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)