• obelix

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

lindaha skrev 2011-08-08 20:50:08 följande:
    Hallå i tråden!

Vi har precis bokat våran resa till Thailand, åker den 14 februari till 10 mars. Det blir första gången för oss där nere och förväntningarna är stora ;) Hoppas att förväntningarna blir uppfyllda nu också då det ändå kostar en hel del att åka, bara flygbiljetten gick ju på 5500kr per vuxen ;)

Min syster och bror har hus där nere på koh samui så jag har ju hört det mesta om själva stället, men det är ju så mycket annorlunda när man åker med barn, våra tjejer kommer vara precis fyllda 2år och 4år.

Är det föresten någon som känner till någon solkräm som är bra för känslig hud? Våran äldsta dotter är allergisk och får utslag mot de så nu gäller det ju att hitta någon hon faktiskt tål!

Var bokade ni och med vilket bolag? bra flygtider?   vi ska just boka så man vill ju kolla runt så mycket det går innan...
  • obelix

Nu är hela vår resa bokad och betald

vi kommer att åka den 18 jan och hem igen den 22 mars, och kommer att ha ett hus ca 2 km från hua hin som utgångs punkt under hela resan.

Någon som varit i hua hin området och kan berätta lite om området och vad man inte ska missa.  Svärmor kommer att åka ner och stanna ett par veckor och under den tiden så ska sambon och jag åka iväg själva ett par nätter, någon som kan tipsa om vad vi ska ta vägen?     

• obelix
    Dynah skrev 2011-08-19 21:34:22 följande:
    Jätte-smart med vacuumpåsar men hur gör man när man ska åka hem? En dammsugare ingår ju inte i charter-boende...
    Vi frågade städ personlen om viick låna deras ett litet tag och det gick så bra så, annars kan du pressa ut mycket luft genom att sitta/ lägga dig på dem
  • obelix
    Smilla75 skrev 2011-08-25 15:33:20 följande:
    Vi brukar vara en månad på Lanta varje år men i år blir det för första gången Rayongkrokarna, har hyrt hus i Mae Phim. Vore jätteroligt att höra litet från dig om Ban Phe (och gissar att ni varit i Mae Phim med). Vi ska dit i november.

Vi va i ban phe nu i feb- mars vi va borta en månad men vi va aldrig borta i mae phim.  Vi trivdes jättebra!
  • obelix

åh så bra att någon frågade om försäkringen... hade inte en tanke på det... vi kommer ju vara borta 9 veckor....  måste kolla det. Tack för påminnelsen

• obelix

Frågat förut men inte fått svar så jag testar ingen...  Ingen som har tips på bra utfärder från hua hin, stanna borta en eller ett par nätter.... även dags utflyter...

• obelix

Visum.... Måste man åka till stockholm eller göteborg för att fixa det eller kan man göra det över telefon/mail?

• obelix
    JohannaL skrev 2011-10-11 10:42:47 följande:
    göteborg kan man skicka till annars får man besöka dem. men man ska skicka in allt, foton, pass, etcetc..

www.thaiembassy.se/consular/visa_swe.php 
    Men inte kan man väl skicka iväg passet... går det bra med en kopia?  tänk om man inte får det tillbaka....

Hur har ni gjort som inte bor i göteborg/stockholm...... har ni rest dit eller skickat?
  • obelix

Jaha inte vet jag.... vet bara när vi skulle till usa förra året va det bara att knappa in uppgifter och svara på lite frågor, sen kunde man själv skriva ut på och tog med.

Känns tryggare att åka dit då....

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)