• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Swompi skrev 2011-04-15 11:04:17 följande:
    jag kommer att ge ersättning från start så just det kommer nog inte vara några problem hoppas jag.
    jag har vart i patong tidigare (när jag va mindre och bodde hemma) men aldrig med barn.
    vi kommer att bo på ett stort hotel med många pooler o mat och sånt finns ju där, så lunch o frukost kommer vi nog äta på hotellet.
    vi kommer vara där i 2 veckor. hur är det med blöjor mm, finns det "bra" märken o köpa där? tänkte på att det är skönt att slippa släpa med sig så mycket som möjligt..
    samma sak med barnmat till bebisen, hon kommer ju säkert börjat me mat då... vad vågar man ge henne i matväg lixom?
    Det finns en hel del blöjmärken. Vi brukar köpa Mamy Poko och de funkar fint. Tyvärr är de ganska tjocka av nån anledning, men det står man ut med i 2 veckor .
    Det är ett himla dåligt utbud med burkmat. Heinz har några (3?) sorter som är OK, men jag tror att det är för större barn (1 år). Annars finns ju frukt och ev kan restaurangen fixa ihop nån risrätt. Våra barn var ju som sagt lite äldre och kunde äte lite fler saker.....svårt med en 6 månaders. Om det handlar om smakisar så kan det ju isf vara värt att ta med några burkar. Ni har kanske tillgång till kylskåp?
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    MissCh skrev 2011-04-15 16:25:56 följande:
    Mileas mamma: tack för alla tipsen! Min mobil dog sen så vi var inte uppkopplade på vägen hit. Nu är vi i Phuket town och har hittat ett billigt centralt hotell - 2 st deluxe rum med connecting door för 1600 baht, dock ej frukost. Vi är i närheten av Robinson köpcenter, men det är inte det du tänker på, va? Är det Central Festival som ligger vid sjukhuset? 

Zoo är en bra idé, det blir det nog imorgon.

Eventuellt tar vi en natt till i Phuket sen, och åker hem fredag. Funderar på om vi ska åka till Kamala, och se Fantasea showen. 

Vattenland låter kul, men lite långt, vi är bara här kort.

Ja, det tar ganska lång tid att köra upp till vattenlandet. Just det, det är Central Festival jag menar. Robinson inne i Phuket Town är si så där, men jag fyndade träningskläder där iaf (äkta Adidas).
  • Tullemi
    mady skrev 2011-04-16 15:52:28 följande:
    hur var priser på träningskläder och löparskor?
    Det setet jag köpte (träningsbyxa i caprimodell med tillhörande top) kostade ca 250-300 kr. Men f.ö var träningssaker inte billigt alls. Löparskor tittade jag inte på eftersom jag inte hade börjat springa då . Men nu hade varit kul att kika på det.
  • Tullemi
    Flamma skrev 2011-04-26 21:52:34 följande:
    Läääänge sen jag skrev här inne...
    Men det är dags att åka snart, så måste ju smyga in här.
    Ingen som åker i maj? Den 24 maj åker vi till Kata!

Tips och råd för att åka med 6 åring och 1 åring!!!??

Det barnmorskan sa var magdroppar ett tag innan, vätskeersättning och sen givetvis lillans mediciner. Annars har jag nog lite kortslutning....
    Vad bör vi inte missa i Kata???
    Alvedonsuppar är jättebra att ha med.
    Annars.....ha det gött . I Kata finns inget jättespeciellt om du frågar mig. Ett gytter av trånga gator, men det lär finnas några riktigt bra restauranger, tex Boathouse. Åk till Reggae Bar som ligger på en fin utsiktsplats söder om Kata (ovanför Kata Noi) där kan man även äta hyggligt god mat.
  • Tullemi
    DecemberBebis skrev 2011-04-28 08:40:19 följande:
    vi promenerade ofta mellan karon och kata jag tyker stranden i kata är finare och mysigare än i karon
    Karons strand är ju väldigt lång och vågorna går höga ibland. Inte jätteidealiskt när man har barn. Vi var sällan nere vid stranden när vi var där i dec-jan. Kanske 8 ggr på 5 veckor. Poolen var mkt mer uppskattad av barnen. Lite trist när man åkt över halva jordklotet för att njuta av strand och bad
  • Tullemi
    Millans hustru skrev 2011-05-05 09:00:31 följande:
    Letar bakåt. Ni som varit på merlin beach, fritidsresor exotic, berätta, hur är stränderna? måst eman ha badskor på båda? finns restauranger att mysa vid längs stranden på kvällarna? rekommenderas hotellet? Hur är patong (heter det väl, några kilometer från hotellet)?
    Patong är.....speciellt. Väääldigt turistigt, kommers överallt, barer, blinkande ljus, shopping, restauranger, mycket trafik och höga ljus. Jag tycker det är kul att åka dit nån timme för shopping och titta runt, men man blir fort matt av alla intryck. Jag skulle aldrig bo i själva Patong. Finns dock fina inhängnade hotellområden i utkanten av Patong om man gillar den typen av boende.
  • Tullemi

Jag googlade nyss på Merlin Beach Resort och det ligger på en udde mellan Patong och Karon. Stranden verkar tillhöra hotellet och ser ju fin ut. Allt man behöver verkar finnas på hotellområdet och om det är den typen av semester man är ute efter så ser hotellet fint ut. Men jag tror att mysfaktorn saknas (du gillade ju Koh Lanta). Vi har ju varit en hel del i både Karon och Patong och ordet mysigt är inte ett ord jag tänker på
    Fördelen med Phuket är ju att det händer mycket: shopping, vattenland, Phuket Town, Zoo..ja många utflykter kan man göra. Man kan åka runt och se en hel del. Sen är det inte långt till Khao Lak eller PhiPhi om man vill se andra ställen. Men det är mkt liv och rörelse nästan överallt.

• Tullemi
    Millans hustru skrev 2011-05-05 19:09:08 följande:
    måste verkligen fundera. ja vi gillade verkligen koh lanta, klong dao. gjorde utflykter till phi phi o några andra öar därifrån, det var härligt!! vi vill nog gärna ha lite nya uflyktsalternativ, men det verkar alltså saknas lugn på merlin... blir osäker...
    Merlin kanske är lugnt, men Phuket i sig är inte jättelugnt, men visst finns det en del undantag.
  • Tullemi

Jag har varit totalt ca 4 månader i phuket/karon beach så det kan ju vara så att jag är lite trött på det . Självklart skulle jag inte åka dit 3 ggr om det nu var kasst. Fast jag söker nog ett annat thailand, lite mer dämpat.

• Tullemi
    jennnjenn skrev 2011-05-07 08:49:12 följande:
    Hade inte druckit så mycket kaffe innan jag posta så läste lite dåligt,  fick för mig att du varit på Kata beach. Karon vill vi inte till då jag läst att det inte är barnvänligt..
    Precis! Karons strand är inte direkt för småbarn, knappt för äldre barn. Vissa dagar är det ett rejält sug i vågorna och det är knappt att vuxna kan stå kvar på båda fötterna. Jag har jälv tumlat runt några gånger

Man kan inte gå mellan Kata och Patong utan det är tuktuk (ännu hellre taxi) som gäller. Det är ca 7 km mellan de 2 orterna. Men man kan promenera mellan Kata och Karon om man vill.

De flesta barnfamiljer väljer Kata för stranden, sen finns det även shopping och restauranger i flertal
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)