• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tessa: hur har ni gjort med er resa? Åker ni eller blir ni hemma?

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Hanakana skrev 2011-03-13 21:30:37 följande:

Tack för svaren angående tsunami-skyltarna, ska hålla lite koll på vart de finns. Men tänker inte låta tsunami-funderingarna ta över hela resan, då blir ju hela semestern förstörd ju... Vi ska ju på semester och ha det trevligt!

En fråga angående valuta: Jag har varit på Forex idag och växlat in lite pengar, 8000 svenska kronor till baht. Men jag fick tyvärr endast stora sedlar - 1000 baht. Bara några enstaka 20 baht sedlar fick jag för att jag bad och bönade om att få små valörer. Nu undrar jag om de där stora sedlarna kommer att ställa till problem för oss där nere i Kata (Phuket)? Kan vi ta t.ex en tuk tuk eller taxi och betala med en 1000 baht sedel? Och kan vi äta en enklare måltid på stranden eller ta en massage och betala med en 1000 baht sedel? Om inte, finns det ngn bank i Kata centralt där man kan lösa in sina stora baht-sedlar mot mindre sedlar utan avgift?

Vi hade inga problem med 1000 Baht-sedlarna. Dom omsattes väldigt snabbt . Det är inte så väldans mycket pengar; 1000 Baht - inte i Phuket iaf.
  • Tullemi
    smurfen08 skrev 2011-03-14 11:16:50 följande:
    Lunaluna skrev 2011-03-14 10:17:47 följande:
    Jag funderar om bebisen kan sova på golvet på planet i en Gullunge från ikea, en sån som man båser upp? Först funderade jag över lufttrycket men eftersom man kan ha nackkuddar som man blåser upp borde man ju kunna ha en skötbädd som sovplats?
    Tankar?
    Vår kille sov på golvet på en kudde och 2st filtar (medtagen fleecefilt + planets filt). Det räckte gott och väl (vart riktigt mjukt). Jag skulle inte släpa med mig "gullunge" då jag inte tror att du kommer använda den :)
    Men ni hade inte "vanliga" platser då eller? Vi hade dottern på golvet när vi satt på specialbokade sittplatser (de med en vägg framför) men det hade ju inte gått om man suttit mitt i en rad.
  • Tullemi
    winters skrev 2011-03-14 12:24:06 följande:
    Det gäller Havrix vet jag, Ambirix däremot vet jag inte, men ska ni dit i kväll vet de ju vad som är bäst. MPR hade han ju kunnat få om han var 9 månader, men det är ju för tidigt nu.
    Nja, det är ju olika. Båda våra barn har fått Havrix innan 1 års ålder (8 resp 9 månaders ålder). Ambirix ges från 1 år enligt FASS, men det görs säkert undantag. Beror på vem (vilken läkare) man träffar, verkar det som
  • Tullemi
    smurfen08 skrev 2011-03-14 12:54:35 följande:
    Jo, det är iofs sant. Vi hade platserna på rad 8 så vi hade lite utrymme.
    Håller brickorna förresten? Tänkte du blåsa upp och lägga på brickan? Låter ju som en smart idé.
    Jag fick det tipset innan vi åkte i dec, men vår son är av modell större trots sin ringa ålder (11 kg/10 månader vid avresan) och borden var av kvalitet sämre så det gick inte
    Det var förresten inte jag som tänkte ta med "gullunge"-bädden
  • Tullemi
    Hanakana skrev 2011-03-14 12:59:29 följande:
    Oj, kostar det så pass mkt med 100-150 Baht per solstol per dag! Vi behöver ju 3 solstolar+parasoll i stort sett varje dag om vi inte åker på ngn utflykt. Dessutom gillar vi att byta ställe, man kanske vill ligga på ett ställe på stranden på förmiddagen, och gå till en annan plats efter lunch. Då¨blir det ju ganska mkt pengar bara på att hyra solstolar och parasoller... Trodde det var billigare med sånt i Thailand, det var ju nästan lika dyrt som i Turkiet för ngn sommar sedan. Men det beror väl på vart man åker, vi åker ju till Kata, har hört att prisnivån är ganska så hög där. Blir shoppingen (kläder, skor o väskor t.ex) billigare om man beger sig mot Karon istället för Kata? Gäller det även t.ex utflykter med båtar och restaurang-besök?
    Samma priser i Kata och Karon. Åk hellre till Phuket Town och leta fynd
  • Tullemi
    smurfen08 skrev 2011-03-14 13:02:54 följande:
    Vi betalade 50 baht per stol i Bangtao.
    Karon = 100 baht/stol.
  • Tullemi

Det finns en marknad i Kata också. Jag tror att den är öppen varje kväll för den var iaf det varje gång vi åkte förbi. Markanden som jag tänker på ligger inte vid stranden utan uppe vid huvudvägen mellan Karon-Kata mot Chalong.
    Vi hyrde bil när vi åkte till Phuket Town. Det var lite svårt att hitta i staden men det var kul att åka runt. En thailändare på moppe observerade nog att vi var lite vilse för han knackade på rutan och frågade var vi skulle och sedan körde han före oss dit - mot en avgift då hehe - påhittiga är dom

• Tullemi
    Hanakana skrev 2011-03-14 19:10:51 följande:
    Vi vågar absolut inte hyra ngn bil, har hört att trafiken är helt sanslös även om man åker bil... Värst är väl de som hyr mopeder antar jag. Vill inte riskera livet på semstern i onödan...
    Nej, det tycker jag att man kan låta bli. Min man är hyggligt van vid vänstertrafiken och kör bra. Själv skulle jag ALDRIG sätta mig bakom ratten i Thailand *pust*
  • Tullemi
    Thegran skrev 2011-03-16 07:21:30 följande:
    Ni kommer inte bli besvikna, Lanta är helt fantastiskt!
    Missa inte att åka till de andra  stränderna också, ju längre bort på ön ni kommer, desto finare blir stränderna :)

Jag är numera nyfiken på Lanta, speciellt efter att ha sett de underbara bilderna som våra vänner lagt upp i sin reseblogg *suck* underbart Och öarna runt omkring....ah.

Men nu dröjer det innan nästa avresa och vem vet vart man åker då. Kanske andra hållet....till.....Aruba eller nåt

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)