• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Coors skrev 2011-02-11 12:18:12 följande:
    Lite praktiska fårgor...

Hur gör man med ersättning på planet? Finns de vatten att få varmt el måste man ha sån där färdigblandad?
    Hur värma den isf?
    Kan man göra rent flakorna el ska man ha flera med sig?

De brukar ju vara rätt kallt på planen, har ni haft mycke kläder på dom små?
    Typ tunn mössa? Filt? Tjock tröja?
    Vi hade tetror på ditvägen och det var jättesmidigt, plus att mina barn inte bryr sig om temperaturen på drycken. Men hemvägen så blandade vi och fick hjälp (när vi ville) med att blanda till ljummet vatten av flygpersonalen (jättegulliga). vi sköljde ur flaskorna på toan, vilket kändes så där eftersom flaskorna inte blev rena och det var inget dricksvatten. Men det gick ju bra ändå
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    MrsMuffin skrev 2011-02-11 12:36:15 följande:
    Jag undrar också över värmen (kylan???) på planet!!

Tänkte även ställa världens mest korkade fråga - hur varmt är det egentligen??? Skall man lita på att man kan traska runt i solklänning i tre veckor..?? Tänkte packa typ 3-4 t-shirts åt maken, resten köper vi därnere..är det dumt tänkt?? Likaså för barnen. För mig vet jag inte, jag är ju väldigt gravid så då kanske inte saker passar??

Vill packa så lätt som möjligt.
    Ja, vissa dagar gick vi inte till stranden, utan var bara vid poolen och då var det bikini ändå fram tills det var dax att gå ut på restaurang. Även då blev det lättklätt. Jag tycker iaf att det är jättevarmt hela tiden.
  • Tullemi
    Lejonmama skrev 2011-02-11 14:08:26 följande:
    Bvc rekomenderade oss att servera burkmat sålänge inte barnet är vaccinerat. Det är sant att de inte blir så sjuka av gulsoten, men  de får ju inte dricka dukoral heller.. Förresten, hur många av er dricker dukoral innan avresa? Vi gjorde det, och detta trots att jag ammar. Läkaren sa att man måste överväga riskerna mot varann då det inte finns nån forskning om ammande kvinnor och dukoral.
    De säger så olika på vaccinationsklinikerna/Vårdcentralerna, (ang Dukoral). Vår läkare tittade på oss som om vi var tokiga när vi frågade efter Dukoral. "Men ni ska ju till en turistort i Thailand....ingen kolerarisk där, spara pengarna" var hennes svar. Vi tog aldrig Dukoralen och vi hade inte ens turistmage, men vi hade väl tur helt enkelt
  • Tullemi
    Berry85 skrev 2011-02-11 13:45:58 följande:
    Hej hej.
    Jag åker till Thailand i mars med min man och vår son på då månader, och nu har jag börjat titta på det här med solskydd och det känns som att det börjar gå överstyr lite grann. Varje ny sida jag besöker har nåt nytt som jag då anser är jättenödvändigt så detta kommer ju sluta med att jag har en väska full med solskyddsprylar.
    Vi har bestämt oss för att köpa solskyddsdräkt, likaså badskor då lillkillen älskar att knata runt. Givetvis solhatt. Det jag funderar på om vi ska införskaffa oss eller om det bara är bra ha saker, men kanske överflödigt är: UV-filt, UV-tält, Solkläder (alltså inte de man badar i utan vanliga kläder med solskyddseffekt), Parasoll eller solskyddsskärm tilll vagnen (vad är bäst isåfall, eller ska man ha båda), solglasögon (nån som har provat dessa som har ett band runt om huvudet? Känns som att lillkillen skulle rycka av dem på en gång).
    Detta har säkert diskutterats tidigare i denna tråd, men som ni säkert förstår är det lite svårt att sitta och läsa igenom allt så jag hoppas på att få lite feedback:)

Såg att någon skrev om hur man får tag i vatten till välling och så på flyget. Jag hade tänkt använda tevattnet som de serverar på planet. Det borde väl funka??

Rolig tråd. Här kommer jag nog spendera en hel del tid innan avgång:)
    Oj, det låter lite overkill med alla dessa UV-grejer. Vi hade bara solskyddskläder, solkrämer och en extra solskärm till vagnen. Solglasögon köpte vi men vi märke ganska snart att de skulle ju inte få sitta kvar

Tevatten på flyget....det är så olika. Ibland kommer de ju med te-termosar, med färdigt te alltså. Men hur som helst så har de tillgång till varmt/kokande vatten så det är ju bara till att be om det.
  • Tullemi
    madde10 skrev 2011-02-11 20:50:29 följande:
    Hah, jag känner igen mig där Skrattande
    Vi kommer att åka i mars med vår 1-åring. Jag har köpt 2 solskyddsdräkter, en solskyddskeps med lång nacke, badskor med solskydd, solkräm uv 50+, solskärm till sulkyn, uv-filt (den hade vi redan så den får åka med, jätteskön att ha vid amning och så känns den lite sval). Tror det var allt i solskyddsväg till lillkillen. Nåt tält tror jag inte han kommer att stanna kvar i och solglasögon kommer nog inte få sitta kvar men jag hoppas hatten räcker. Jag vet, lite överdrivet Solig men det mesta har jag köpt efterhand på rea, tex solskyddsdräkterna var det 70% på, så det har inte blivit så dyrt iaf.
    sen var det bara resten av packningen......
    Hörs det att det är första gången jag åker med småbarn Tungan ute
    Man funderar och planerar lika mycket andra och tredje resan med barn också . Iaf jag. Fast man lär ju sig något nytt efter varje resa och alla barn är olika, så det är bra att tänka till lite extra. Sen är det ju så kul, detta med allt planerande
  • Tullemi
    JohannaL skrev 2011-02-12 10:00:56 följande:
    FUnderar på en sak, vi har haft sånt problem att få rent nappflaskorna nör vi varit nere, trots hade vi haft borste och deras diskmedel till flaskor, hur har ni andra ren gjort flaskorna när ni e nere? kanske ska man gör det lätt för sig och ta med yes denna gång, eller har ni tips?
    Vi har gjort som ni: flaskborste och deras diskmedel, allt inköpt på Tesco Lotus. Vi märkte dock inte att flaskorna inte blir rena.
  • Tullemi
    JohannaL skrev 2011-02-13 09:36:02 följande:
    nån av er somrest med quatar? de e ju himla billiga men e de bra?

och nån som har erfarenhet av koh chang? 
    Vi har inte själva rest med Qatar, men de vi känner osm har gjort det har alla varit nöjda
  • Tullemi

Måste hålla med Asat ang att det blivit mkt välling istället för burkmat. Aptiten verkar förändras hos barnen (iaf våra barn) i värmen. De har nästan ratat burkmat helt. Vi slängde 5 av 10 burkar nu sist när vi var borta. Och de 5 som öppnades åts inte upp ens.

• Tullemi
    Berry85 skrev 2011-02-14 09:59:03 följande:
    Oj. Jag har inte ens tänkt på att kilona ska räcka till. Vi har 20kg per vuxen och lillkillen har 10kg, men precis som någon annan här uppe skrev så ska vi inte ha med så mycket själva utan det vi tar med hemifrån är mest lillkillens saker. Dock tänkte vi ta med både burkmat, välling, gröt, desserter, blöjor, våtservetter och det kan ju väga en del. Vi är borta en månad så det blir en del burkar. Nån som har efrarenhet av hur burkarna håller i väskan under resan? Bör man packa med mjukt emellan (kan blir svårt när man har så många burkar) eller bör det klara sig ändå?

MrsMuffin: Oj, vad jobbigt! Som andra skriver är det nog bäst att kolla med det bolag du har bokat. Jag tror att man får boka av hela resesällskapet om en av er har läkarintyg på att du inte bör åka, men jag är inte säker och det kan säkert vara olika beroende på hur du har bokat, vilket bolag osv. Hoppas verkligen att det löser sig!!
    Vira in burkarna i blöjor. Fast om jag får fråga: varför packar ni ner blöjor och våtservetter? Självklart måste man ha lite av det när man precis kommit fram, men sen finns det ju att köpa där.
  • Tullemi
    Millans hustru skrev 2011-02-14 12:05:54 följande:
    Undrar, är det någon som vet om det finns någon webcamera uppsatt på klongdao eller dylikt? så mysigt om man kan kika på nätet hur vädret ser ut där just nu...? Googlar men hittar inte.
    Nej, jag hittar ingen webcam heller. Hittar en sida där det står: "sorry, no webcams in your choosen area" (Koh Lanta)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)