• Anne69

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Peak skrev 2012-11-15 21:14:28 följande:
    Nå'n som testat holidayphone i Thaland? Tror en iPhone i vårt hushåll inte är operatörslåst och med surf för 84:-/ mån kan det ju vara värt då kopplar man väljarna paddan via surf i mobilen!? Andra telefontips som är billiga?

Enklast är att köpa ett kontantkort. Oftast får man själva kortet redan på flygplatsen och sen fyller man på beloppet på närmaste 7-11. Fungerar häpnadsväckande lätt faktiskt! De har en maxkostnad för surf men 3G finns inte så ofta så kontantkortet kommer ni mest att använda för att ringa, fyll därför inte på för mycket om ni inte tror att ni ska ringa mycket. Surfa kommer ni mest göra via wifi, det finns överallt och är nästan alltid gratis. 
  • Anne69
    Norken skrev 2012-11-19 10:33:29 följande:
    Någon som vet om man kan göra dagsutflykt till Koh Mook från Lanta eller Lipe? Vill dit, men det verkar vara fullt på många ställen. Eller är det för långt för att bara åka över dagen?

Någon som har tips på 1 dags utflykter annars från Lanta eller Koh Lipe??? Både vad gäller småöar eller på "fastlandet".

Jag tyckte det var rätt mäckigt (rent av obehagligt) att göra dessa omstigningar till och från båtarna med barnen. Så jag föreslår egentligen att ni hyr longtailbåt för en dag och tar och utforskar de nära omgivningarna. Be hotellet om tips!

Om ni inte bor vid Mountain resort på Lipe, så föreslår jag att ni tar en longtail dit - där råder lugnet och stranden och vattnet är underbart! På Lanta kan ni åka ner till naturreservatet (med bil eller båt) och bada alldeles för er själva eller åka ut till någon "småö" dit de stora båtarna inte går. När ni väl är på plats finns massor med utflykter, både stora och små. Så ni behöver inte bestämma något i förväg.
  • Anne69
    Florimell skrev 2012-11-19 12:40:55 följande:
    Är det bara jag som är lite SAS nervös? Flyger på onsdag kväll med dottern på 3 år...

Lycka till!
  • Anne69
    Snartblirvitre skrev 2012-11-19 13:19:57 följande:
    Kom på två grejer: hur gör ni andra m flytvästen? Finns de till små barn att låna eller bör man ta me sig hemifrån?
    Och blöjbyten(bajsblöjor) byter man de på toan eller? De e ju minilitet utrymme på toan .. Hmm.. Börjar få lite resfeber kanske :p

Ta med flytväst hemifrån! Det finns INTE att köpa/hyra.

Om ni har packningsproblem så packa ihop med barnvagnen om ni har sådan med eller i "flygsäcken" runt ryggsäcken.  
  • Anne69
    DecemberBebis skrev 2012-11-20 16:23:48 följande:
    Vilket myggmedel är bäst ??!!
    Var och skulle köpa det idag , men visste inte vilken jag skulle ta

Vi köper på plats, det är på något sätt bättre för just thai-mygg
  • Anne69
    ulligulli skrev 2012-11-25 20:48:53 följande:
    Är det någon som har tips på vart man köper billiga Samsonite resväskor?
    Vårt hus brann i sommras så vi har inga kvar... 

Måste de absolut vara Samsonite? I o för sig ett bra märke men det finns så många andra bra märken idag. Hursomhelst tipsar jag om att köpa med fyra hjul, de är helt underbara. Vår 4-åring klarar av att rulla vår jätteväska Björn Borg är ett bra och mer prisvärt märke, men det finns många andra också. Kolla i en riktig väskaffär + Åhlens, de har bra utbud.
  • Anne69
    Neosmama skrev 2012-11-28 14:15:51 följande:
    Är de nån som har bott på eller hört nått om lipe resort?

Nix, men vi bodde både på Mountain Resort och Sita Beach Resort. Båda jättebra men på helt olika sätt! Så de rekommenderar jag varmt! 

På Mountain hyrde vi deras stora family bungalow - det var onödigt stort. För samma pris får man deras nybyggda stora sea front med extrasäng. Bästa läget och man kan sitta på en härlig terass när barnen sover!   

Den stora fördelen med Mountain är stället i sig och de fantastiska stränderna o vattnet.  Men det ligger helt öde och det finns inget annat där. Och med barn går man ofta inte så långt, så man blir gärna kvar där. Nackdelen är att det inte finns pool.
  • Anne69
    Karolina75 skrev 2013-01-06 21:00:14 följande:
    "Lanta paradise resort" menade jag på klong nin, inte lanta beach resort...

Fantastisk strand och det går jättefint med barnen. Men det stället är rätt sunkigt.....vi var där 7 nätter i mars. Och vi bodde ändå i deras nybyggda bungalows längst framme vid poolen och havet. Jag kommer gärna åka till Klong Nin igen men kommer då att bo på Miami, som ligger vägg i vägg. Kolla det - det är obetydligt dyrare men lite fräschare.
  • Anne69
    ulligulli skrev 2013-01-14 12:24:29 följande:
    Halloj,

nu börjar vår vistelse på Lanta närma sig slutet:( och vi har haft det lika fantastiskt som vanligtCool
    Men, nu ska vi bo 2 nätter i Patong på vägen hem för vi kunde inte ändra våra blijetter för att stanna i Bangkok istället...
    Är det någon som har något bra tips på hotell i Patong med pool? Gärna nära strand, barnvänligt och inte för nära nattlivet...

Tack! 
    Varför Patong???
    Ska ni ha nära till Phukets flygplats föreslår jag Nai Yang beach istället. 
  • Anne69
    obelix skrev 2013-01-22 21:09:25 följande:
    Är det ofta ok på hotellen / bungalow att sova 4 pers i ett rum med dubbelsäng + en extrasäng? Våra barn är då, 8 & 6 år eller det blir kanske för trångt? Vad är ett bra pris för ett rum på ett medel hotell med ac? ( eller vad brukar ni ge för ett rum, när man luffar runt lite?)

Nej, för oss är det inte OK. Vi vill att alla har var sin riktig säng. På semestern vill vi alla kunna vila o vi vuxna vill slippa sova med svängiga barn på oss.Sem vet man som vanligt inte var man vaknar....men så är det ju ofta hemma också.

Vi satsar istället på det som ofta kallas för "familjerum" - där finns vanligtvis 4 bäddar. Antagligen som två king- eller queenzise sängar eller som en stor + två enkelsängar. Pris? Ja det beror helt o hållet på var man bor. Men i "bra" läge nära stranden, AC, pool, 45-50 m2 och trestjärnigt i genomsnitt 1000 kr/natt. Ska man ha 4 bäddar så kostar det nästan som två dubbelrum men man har fördelen att få bo tillsammans. Alternativet är att ta två rum med connecting door, så blir det mer som en tvårummare. Lägenhet är förstås också ett alternativ, troligtvis lite billigare än hotell.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)