• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jag såg förresten Converse-kopior men kollade aldrig vad de kostade, men de fanns iaf.
    Vet inget om Armani för det är inget märke som tilltalar mig eller maken.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Lunaluna skrev 2011-02-10 08:50:00 följande:
    Efter att ha läst i er tråd ett tag är det äntligen dax för mig att göra ett inlägg! Nu är resan bokat till SunGarden Emerlad beach resort  & spa i Khao Lak mitten på mars Skrattande Eftersom vi ska resa med vår lilla kille som är 7½ månad då, så jag jag givetvis lite frågor. Är det någon som har erfarenhet av stället? Jag har ju de vanliga frågorna som jag har sett i tråden, vad ska man släpa med och vad finns på plats. Blöjor, gröt, mat? Ska jag ta med bilbarnstolen? Är en hjälm nått värt om man ska åka tuktuk?
    Vi äter vegetariskt i familjen, är det någon som har tips på en schysst restaurang? Det finns ju ofta nudlar/ris med ägg/grönsaker överallt men kanske finns det nått ställe med god tofu eller nått?
    Hur gör man på arlanda efter man checkat in vagnen, är det till att bära bebisen på armen fram till man sätter sig på flyget?
    Tjohoo va kul det känns!! 
    Inte sett tofu en enda gång på de restauranger vi varit på
    Blöjor finns att köpa, likaså oparfyrmerade våtservetter. Ta med gröt/välling (och några matburkar om det är aktuellt.)
    Ibland kan det finnas lånevagn på flygplatserna. Fanns tex på Landvetter när vi flög i slutet på dec.
  • Tullemi

JohannaL: jag har aldrig sett den där "vällingen" du skriver om. Är det mjölkbas (komjölk) för det är väl knappast spannmål som i vår välling?

• Tullemi
    JohannaL skrev 2011-02-10 09:45:59 följande:
    Mileas Mamma: de enda som har välling är Sverige de andra länderna har mjölk varianter, finns en del i den lilla matbutiken i khao KAK men massor i de stora, funkar som våran välling blandade pulvret med varmt vatten från vattenkokare och flaskvatten. Va perfekt, man ska bara hålla sig ifrån de smaksatta e ju onödigt som honung choklad o dyl :)
    Jag tänkte att det kanske var mer som ersättning....du vet typ NAN och sådana. Men det är inte sånt heller då?
    Hyllan med mjölkpulver o.dyl  var enorm på Tesco Lotus så det är inte konstigt om man missat en hel del
  • Tullemi
    winters skrev 2011-02-10 09:39:11 följande:
    Vi var där i december, lovely! Kommer definitivt åka tillbaka. Lagom tempo, nära till Similan. Vi bodde på Nang Thong-stranden, men jag kan inte bestämma om vi ska prova på White Sand nästa gång, men det kändes svårt att ta sig till olika restauranger när man har sulky och så är det ju en bit till "stan" när man vill shoppa. Men det finns för- och nackdelar med båda, tål att tänkas på lite till! :)
    Vi tyckte också om Khao Lak även om vi bara var där under en dag. White Sand hamnade vi ju på, men det kändes lite avsides, men det vet man ju om nu. Men det var mysigt där. Dock hade vi säkert valt nåt närmare centrum om jag känner oss rätt . Det var väldigt grönt och lummigt när man kom till Khao Lak söderifrån. Liksom i en backe.
  • Tullemi
    fröken frida skrev 2011-02-10 10:28:31 följande:
    Är det någon som har varit på Freedom Beach? Värd ett besök?
    Vi har aldrig lyckats få tummen ur och ta en longtail dit. Vet att en del tycker det är aningen bökigt, det var nåt med restaurangerna eller om det bara fanns en....minns inte
  • Tullemi
    hag7 skrev 2011-02-10 16:42:41 följande:
    Håller med dig helt TessaG när det gäller underhållingen mm men det att vid förra resa var det ganska jobbigt med barnen o då sa vi det att nästa gång skulle vi prioritera dom först.....
    Haha, jag sa efter denna resan vi just gjort: "Det är kanske inte så dumt med sån däringa Bamse-klubbtjosan"
    Eller så blir det Koh Lanta där barnen lär hitta vänner. Allt som görs för barnen på Lanta, typ lekhörnor, rutchkanor/gungor/lekplatser/myshörna med barnprogram och allt detta medan vuxna kan äta...tja det är ju nästan samma sak . Minus Bamse då. Lite Thailands Skara sommarland....
  • Tullemi

Åh mina barn, framförallt Milea 3 år, väldigt dålig på att leka på egen hand. Blir snabbt uttråkad och rejält tjurig, suck. Nä, jag skojade bara om Koh Lanta dessutom.....

• Tullemi
    JohannaL skrev 2011-02-10 19:54:23 följande:
    minns jag inte helt fel så fanns nan, vår nan också på bigc eller lotus kommer inte ihåg vilket. Kan tillochmed ha funnits i khaolak, ingen som e där nu och kan kika? =)
    Jo, det finns. Vi köpte det flera ggr och även en thailändsk variant. NAN var ganska dyrt och "larmad vara"..
  • Tullemi
    BrödernaBus skrev 2011-02-11 11:38:59 följande:
    Hej!

Jag har inte läst hela tråden eller ens nån tråd om Thailand för det finns så många. Men jag tänkte be er om råd för den 6/3 åker jag till Phuket (Karon) med svärmor och mina två söner - den ena är 2 år och den andra 8 månader.

Vi behöver ha två vagnar med oss eftersom båda sover på dagarna men ska man ha två små smidiga vagnar typ BabyTravel Bangkok (som vi har till tvååringen) eller behöver Lillfisen ha sin vanliga vagn som är en Brio Happy?

Och den lilla pojken har ju inte blivit vaccinerad så honom måste man släpa med mat till eller finns det att köpa där? Han äter välling, gröt och burkar (eller vår mat om det funkar) Känns lite trist att släpa på matburkar men man kanske måste?

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd ni kan komma med.

Tack på förhand!

/Marie
    Välling får du packa ner, det går inte att få tag på. Gröt och 2 sorters "västerländsk" burkmat hittade vi på Home Pro Village (ett litet shoppingcenter i Chalong, ca 10 minuter med bil från Karon). Men burkmaten kostade 95 Baht (20-22 kr/burken) och det fanns som sagt bara 2 sorter. Några burkar kan man ju packa ner, rulla in i blöjor. Det finns ju burkmat i platsförpackningar.

Våra barn har varit 9-10 månader som yngst när vi rest och det har suttit i en bra sulky med liggläge. Vi hade tex en Chicco Liteway och nu senast en Bugaboo Bee.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)