• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Lejonmama skrev 2010-10-26 20:52:51 följande:
    Ni med husdjur som är borta så länge då? vi har lite panik för den kattungen vi fick i somras.. den äldre katten kan klara sig med ett-två besök varje dag av nån snäll svärmor, men kattungen.. som nu är 7 månader och kommer va nästan ett år är knappt rumsren och extremt sällskapssjuk..hm,undrar vad vi gör med honom...(vi är borta 2 veckor..
    Vi har en hund och är borta sex veckor. De första två veckorna kommer hunden bo hemma hos mina föräldrar med min lillebror (som är snäll och kommer hem från finland för att ta hand om honom och föräldrarnas hund) efter två veckor kommer mina föräldrar hem från thailand och tar över hundvaktandet.
    Hunden är van att vara där, han trivs minst lika bra där som hemma och avgudar både min lillebror och min pappa, så det känns bra att lämna honom där.
    visst kommer vi sakna honom, men i övrigt är vi inte det minsta oroliga.
  • Thegran
    Heeso skrev 2010-10-26 20:30:58 följande:
    Nu har jag varit och storhandlat...blev lite inköp till resan:

badblöjor - innehåller bara 12 st men det får räcka. Vi har ju badbyxor oxå.
    vichy solstift - fanns på plats i apoteket inne på ICA Maxi. Så för er som vill ha det och bor nära ICA Maxi i Mölndal så finns det där
    After bite - att ta på efter man väl fått myggbett
    Liten flaska alcogel

Tyvärr fanns inte den solkrämen vi brukar ha - Eucerin spf 50 till barn på sprayflaska så får leta vidare efter den
    eucerin spf 50 kör vi också med, vi köpte på oss några flaskor i ullared i somras. så om du ska åka ditåt, så finns det kanske där :)

badblöjor köpte vi också idag. tänkte kombinera det med badbyxor som håller tätt, och uv badbyxorna som inte håller tätt ;)
  • Thegran
    Karolina75 skrev 2010-10-26 22:22:04 följande:
    Hade faktiskt ingen aning om att man inte ska smörja in barn under 1 år!  Jag hade min dotter insmörjd vid många tillfällen i somras och då var hon under 1 år... Jag har för mig att jag såg ett program på TV om att forskning visat att solkräm inte alls är så farlig som man under en period varnade för om man inte använde det jämt och ständigt?! Är det någon som är uppdaterad på rekommendationer? För övrigt har jag inte hittat några  solskyddskrämer att köpa med spf 50 nu på hösten... Är det någon som vet något om de märken som säljs i Thailand?

har du frågat på apoteket?
    ibland har de plockast undan sådana krämer, men har de iaf.
    och har de dem inte inne bör de kunna ta hem dem.

• Thegran

imorgon har jag tenta, och sen är det baaaaara thailandsförberedelser som gäller!

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-27 07:39:23 följande:
    Såg ett program på TV där de pratade om barn och solkräm och damen sa att det är givetvis mycket bättre att smörja in barnen (under 1 år) om alternativet är att bränna sig. Och det är ganska självklart egentligen, speciellt i Thailand.
    är inte den egentliga anledning till att man inte ska smörja in barn under ett just att de inte ska vara i solen när de är så små?
  • Thegran

uh, det börjar bli kallt här hemma nu! frosten låg kvar  till lunch ungefär, vi kom precis in från ett par timmar ute och fryser fast jag klädde mig rätt ordentligt (dottern däremot fick nog för mycket kläder på sig..hm)
    Känns otroligt att vi om några dagar kommer gå i bikini och tycka att det är varmt :)

• Thegran
    hag7 skrev 2010-10-27 17:15:24 följande:

Snälla ni behöver hjälp ! Ska vi bo på DR Lanta el Lanta Villa å¨Koh Lanta vi ska åka i mars 3 veckor o kommer att ha med 2 barn i åldern 2 o 4 år.

har ni läst omdömen på bl.a travelfish, tripadvisor och andra bokningssidor?

det är ofta en bra hjälp när man ska bestämma sig :)

• Thegran

Idag fick vi simkort :)
    eller ja, våra vänner flög till thailand idag och på flygplatsen hade de stått och delat ut simkort gratis så de tog två åt oss :) perfekt :)

• Thegran
    winters skrev 2010-10-27 19:19:42 följande:
    Toppen! Hör gärna av dig när du vet vilket det är och om det funkar fint.

Tänk att ni åker på måndag, då kan ju du snart packa på riktigt! Skrattande Vi åker på kvällen den 15:e, skönt att kunna fixa med det sista under dagen, fast jobbigt att behöva vänta hela dagen! Skrattande
    ska börja packa imorgon eller på fredag :) har tenta imorgon fm så efter det är det bara thailand som gäller!

mina föräldrar+syster åker på lördag, funderar på om jag ska skicka med dem lite blöjor eller välling ner :)

Du åker ju också snart! sista veckorna går jättefort!
  • Thegran
    Heeso skrev 2010-10-27 19:45:10 följande:
    vad får man ner i vacuumpåsarna? Allt väger väl ändå lika mkt?

Vi har nu 19 dagar kvar Borde precis lyft från marken
    ja, det väger lika mycket men kläder etc tar mindre plats i vacumpåsar :) de blir platta!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)