• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej alla, om ni inte har koll på alla larmnummer som gäller, så kommer dem här!

Polis  191
    Sjukvård 1669
    Brandkår 199
    Turistpolis 1155

Kan ju vara bra att lägga i telefonboken!

• Thegran

9 dagar kvar till avresa idag!
    och har ungefär hur mycket som helst att fixa innan.

Men det får vänta, idag är det kalasförberedelser hela dagen! Ska in och be apoteket ta hem läppcerat med spf 50 också.

• Thegran
    soryd skrev 2010-10-22 10:22:23 följande:
    haha ännu en fråga. hjälmar till barn o flytväst till de små finns det att hyra eller så där nere? eller behöver man ta med sig egen?
    ta med. flytvästar  till barn finns knappt, och långt ifrån alltid hjälmar i rätt strl.
  • Thegran
    Kitty baby skrev 2010-10-22 14:03:40 följande:
    Ang mat:

Vi kommer att vara i Thailand under 2,5 månader och jag undrar lite kring mat - vi kommer ju inte (av förklarliga skäl:) ta med oss mat för hela vistelsen - någon som har erfarenhet av burkmat mm i thailand. Borde väl finnas att köpa på de större varuhusen typ Carrefour (stavas det ?
    Varför inte be restaurangerna fixa barnmat istället?

Jag har inte rest med barn själv tidigare, men alla jag känner som haft småbarn med sig har berättat att utbudet på barnmatsburkar är dåligt. Det är dessutom ofta socker i dem.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-22 20:54:19 följande:
    TessaG. Idag var jag och hämtade mitt spf 50-stick. Det var ett ganska tjockt stift och väldigt behaglig konsistens. Nöjd nöjd
    Låter bra!
    Jag var in och beställde ett idag, men hon var inte säker på att det skulle gå (hm) iaf så skulle jag komma in på onsdag, för hade det funkat skulle det finnas inne då.
    så vi får väl se...
    men kunde ditt apotek ta hem det bör det ju gå här också.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-10-23 15:27:27 följande:
    Jag luktar nog illa ändå (kan det vara ölen, där finns ju B-vitamin!) men ett av barnen är väldigt utsatt. Vi har myggfritt i lägenheten, bl.a. därför vi inte vill ha bungalow. Får blir mer myggmedel och hålla tummarna. Läste precis att 100 svenskar fick Dengue i Thailand år 2009. Det är väl cirka 100 000 svenskar som åker dit varje år?
    har man ac i bungen är det nästintill garanterat myggfritt.
    vill man vara extra noga kan man ju dessutom spraya bungen innan man tex går ut o äter.
    (det brukar dessutom städerskorna göra)
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-10-23 19:35:32 följande:
    Finns att köpa men det verkar rätt hälsovådligt, inget man vill ha barnen sovandes i.
    men sprayar man innan man tex går ut, så hinner det ju lägga sig o då lär det inte vara göra någon skada.
  • Thegran
    Någon som tagit med sin iPhone till thailand?
    funderar lite på hur jag ska göra...

om jag ska jailbreaka o köpa ett thailandskt kontaktkort eller ta med den med svenska abonnemanget, men radera apn och så o bara använda för att surfa wifi o skicka mms hem eller om vi helt enkelt bara tar med två gamla mobiler o köper thaikontant kort..(kommer oavsett ha minst en tele med thaikontaktkort)

vore kul att ta med fånen så man kan ta kort o lägga ut direkt på nätet o sådant...
  • Thegran
    Heeso skrev 2010-10-23 19:34:14 följande:
    Vad är det man skall spraya med i rummet? Läste om det och så stod det att man kunde spraya...men med vad? Är det nåt man köper där?

finns att köpa på plats.

men, bor ni med ac behövs det knappast. myggorna gillar inte ac :)
    se till att ha dörrar o fönster stängda också så ska det vara lungt.

• Thegran
    resemamman skrev 2010-10-23 21:20:00 följande:
    Jag har samma funderingar... Lutar just nu mest åt att ta med mig en gammal mobil och köpa thaikontantkort.

Har lite separationsångest över det bara...
    jaa, separationsångest deluxe! det är sjukt hur beroende jag är av min älskade iPhone!
    men, det lutar väl åt att lämna den hemma...har inga gamla telefoner, men en kompis skulle fixa ett par vi kunde låna så har väl eg inte ursäkt att ta med iphonen... :(
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)