• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

annaOmeja skrev 2011-01-19 08:55:38 följande:
    mileas mamma: Jag vill gärna veta vilket märke ersättningen är. Köpte nan här för nån dag sedan och den kostan 860 bath!! Väldigt dyrt!
    Om jag ska förklara utan foto så ser den precis ut som NAN, fast med två fåglar på bilden och (tror jag) bara thaitext på förpackningen. Vi köper tvåan och det är som sagt konturerna av en eller två fåglar på.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Trucalling skrev 2011-01-19 16:22:51 följande:
    nån som befinner sig i phuket eller i närheten som kan berätta lite om vädret nu? och vad det ska bli kommande dagar/vecka. för vad jag kan se så ska det regna nu i flera dagar framåt
    Jag har inegn koll på om det ska regna i dagarna som kommer. Idag var det iaf väldigt varmt med 35 grader i skuggan och sol. Ta inte väderleksrapporterna på för stort allvar. Även om det är lite mulet här så är det VARMT och solen tar bra. Kan t.o.m sträcka mig till att säga att mulet är ganska skönt ibland eftersom det lätt kommer upp i höga temperaturer om det är stråååålande sol.
  • Tullemi

Här äter vi middag (för några timmer sen). Bilden lägger jag in för att tipsa alla om att ta med ett bälte eller liknande. Man kan även knyta fast med sarong men det blir mycket tyg över. I alla fall: fixa nåt, det behövs. Lucas sitter ju inte snällt stilla i sin "barnstol".
  • Tullemi
    Hanakana skrev 2011-01-19 21:25:17 följande:
    Obelix: Tydligen har det blivit lite omvänt med vädret och klimatet i Phuket... Det finns starka strömmar i havet där just nu. Flera turister har druknat. Men då har de iofs trotsat den röda varningsflaggan, och gått och badat ialla fall.
    Ska detta gälla Phuket just NU? Jag har då inte hört eller märkt av nåt av detta. Jag vet bara att havet ändrar sig närmare mars/april, men just nu känns det (att bada i havet) som det brukar här.
  • Tullemi
    Vic2ria skrev 2011-01-20 12:17:19 följande:
    ska åka till krabi i slutet på mars. sonen är 2 år 3 mån. är det nån ide att ta med vagn. går det att dra den där? kommer att vara gravid i v 19 så kommer nog inte orka bära han så mkt.
    Ja, jag  tycker du ska ta med en vagn. Vet iofs inte hur gatorna just  i kRABI ser ut men det är väl som här kan jag tro (Phuket) . Barn blir lätt trötta i värmen. Milea 3 år åker aldrig vagn hemma, men här är vagnen ett måste.
  • Tullemi
    MissCh skrev 2011-01-20 23:25:17 följande:
    Men kan det inte spela roll? Det beror väl på hur fort man åker.
    Det är så lurigt detta med att åka tuktuk. Vi har hittat en kille som kört lugnt och fint, är seriös och sansad, och har en ny fin tuktuk. Vi åker med honom ibland. Vissa gånger när vi sitter och äter vid Karon beach road så VRÅLAR det fram tukukar, med hög musik och blinkande ljus och jag menar: de kör verkligen jättefort. En thaivän berättade att en del tuktuk-chaffisare sitter och både dricker SangSum och röker på vid ratten, hua.
    Detta var egentligen inget svar på din undran alls. Bara att man får "hitta" en bra snubbe som kör bra - och som gärna kan lite engelska.
    Vägarna mellan Karon-Patong är läskigt svängiga och backiga. Åka med en tokig tuktuk-chaffis på den vägen är min mardröm.....
  • Tullemi
    Smilla75 skrev 2011-01-21 08:44:32 följande:
    Inte om du åker i mer än 10 km / h och krockar med något som rör sig från motsatt håll i samma hastighet.
    Vad jag menar är att klart det är bättre med cykelhjälm än utan men det kommer inte att rädda livet vid en krock. Tuktuk är det farligaste med hela vistelsen. Fast vi åker med tre barn under fem år utan något som helst skydd förutom att vi håller tummarna.
    Egentligen borde man ha på hjälm även när man går längs gatan här, hrm Obestämd. Så som de susar förbi.....  Jag har faktiskt inte sett en enda familj (eller annan) med hjälm i tuktuk här. Är det vanligare på Koh Lanta tex?
  • Tullemi
    doris34 skrev 2011-01-21 08:47:55 följande:
    Till er som är på Phuket just nu, hur är vädret?

Vi kommer ner nästa vecka och enligt väderinformationen som jag hittar här hemma så är det mycket regn.
    Det är och har varit fint och väääldigt varmt de senaste dagarna. Ett enstaka moln har seglat förbi, ibland lite soldis. Vi kollar aldrig vädreleksrapporter, utan det är via denna tråd jag får reda på att det "regnar/är dåligt väder i Phuket" - vilket alltså inte stämmer. Kommande dagar dock, lämnar jag osagt.
  • Tullemi
    fröken frida skrev 2011-01-21 09:07:55 följande:

Jag läser och läser och suger åt mig av era erfarenheter

Men om man åker taxi då? Är inte det säkrare? Ungefär samma pris? Hur tar man sig på bästa sätt från Kata till Karon? (Går? Är det så nära?) Till Patong? Är Phuket Town något att se? Hur är det med andra stränder att göra dagsutflykter till från Kata? Finns det någon fin om man INTE vill åka båt? Eller om man vill åka båt men inte så långt?

Kan man åka någonstanns och kika på och ev rida på elefanter? Tips!

Det känns helt klart säkrare med taxi, men det är inte alltid det finns bälten i bilen. Vi åker ändå. Ibland tar vi även tuktuk, som jag nämnt tidigare.
    Om man ska från Karon till Kata (eller tvärtom ) så beror det mycket på var i varje ort man bor. Vi bor i norra Karon, uppe på "berget" och vi tar nåt färdmedel om vi ska utanför Karon. Nu åker vi sällan in till Kata, men vi åker ibland till Reggae Bar (stavning?) som ligger ovanför Kata Noi. Väldigt fint att sitta där och äta vid solnedgång. Smörj in er med myggmedel, säger jag bara - ouch . Pris till Kata...kanske 200-300 Baht beroende på var man ska. Till Patong (från Karon) ca 300 Baht. Taxi eller tuktuk = samma priser.

Stränder som jag tycker är fina är Nai Harn och Kata Noi. Inga paradisstränder men helt OK .
    Finns en fin, men svårtillgänglig strand norr om Patong som heter Laem sing, men man måste tydligen promenera ner för en stenig stig i ca 10 minuter. Ingen hit med småbarn så vi kommer nog inte åka dit.

Phuket Town är skojigt att åka till. Färre turister, mer thailändskt. Finns en del affärer (och ett litet shoppingcenter) och restauranger. Vi tyckte det var kul att åka en sväng dit

Cape Panwa, där Phuket Aquarium ligger är också fint. Fanns några små fina stränder och det var allmänt grönt och tjusiga vyer

Elefantridning är inget för oss så det kan jag inte svara på. Vi har bara stannat och tittat på elefanten för Milea 3 år tyckte det var spännande, men sen var hon nöjd .

Får se om vi tar oss till Phuket Zoo. Jag är inte så intresserad av detta med djur som drillas till olika saker. Typ elefantshow, huvudet i krokodilens gap och aplekar. Men vi åker ev för dotterns skull.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)