fröken frida skrev 2011-01-21 09:07:55 följande:
Jag läser och läser och suger åt mig av era erfarenheter
Men om man åker taxi då? Är inte det säkrare? Ungefär samma pris? Hur tar man sig på bästa sätt från Kata till Karon? (Går? Är det så nära?) Till Patong? Är Phuket Town något att se? Hur är det med andra stränder att göra dagsutflykter till från Kata? Finns det någon fin om man INTE vill åka båt? Eller om man vill åka båt men inte så långt?
Kan man åka någonstanns och kika på och ev rida på elefanter? Tips!
Det känns helt klart säkrare med taxi, men det är inte alltid det finns bälten i bilen. Vi åker ändå. Ibland tar vi även tuktuk, som jag nämnt tidigare.
Om man ska från Karon till Kata (eller tvärtom
) så beror det mycket på var i varje ort man bor. Vi bor i norra Karon, uppe på "berget" och vi tar nåt färdmedel om vi ska utanför Karon. Nu åker vi sällan in till Kata, men vi åker ibland till Reggae Bar (stavning?) som ligger ovanför Kata Noi. Väldigt fint att sitta där och äta vid solnedgång. Smörj in er med myggmedel, säger jag bara - ouch
. Pris till Kata...kanske 200-300 Baht beroende på var man ska. Till Patong (från Karon) ca 300 Baht. Taxi eller tuktuk = samma priser.
Stränder som jag tycker är fina är Nai Harn och Kata Noi. Inga paradisstränder men helt OK
.
Finns en fin, men svårtillgänglig strand norr om Patong som heter Laem sing, men man måste tydligen promenera ner för en stenig stig i ca 10 minuter. Ingen hit med småbarn så vi kommer nog inte åka dit.
Phuket Town är skojigt att åka till. Färre turister, mer thailändskt. Finns en del affärer (och ett litet shoppingcenter) och restauranger. Vi tyckte det var kul att åka en sväng dit
Cape Panwa, där Phuket Aquarium ligger är också fint. Fanns några små fina stränder och det var allmänt grönt och tjusiga vyer
Elefantridning är inget för oss så det kan jag inte svara på. Vi har bara stannat och tittat på elefanten för Milea 3 år tyckte det var spännande, men sen var hon nöjd
.
Får se om vi tar oss till Phuket Zoo. Jag är inte så intresserad av detta med djur som drillas till olika saker. Typ elefantshow, huvudet i krokodilens gap och aplekar. Men vi åker ev för dotterns skull.