• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Superolga skrev 2011-01-16 08:10:43 följande:
    Minipyret:
    Coral Island är jättefint men Raya Island ännu finare.
    Vi hörde oss för om Raya, men på "tour-office" sa de att en dagsutflykt var vad de kunde erbjuda för allt boende är fullbokat nu under peak-season . Jag ville åkt över natten, eller stannat 2 nätter t.o.m.. Dagsutflykt med 2 små barn känns alldeles för jobbigt.

Idag var vi på Tesco Lotus och "NAIMISEN" ville ju veta om badblöjor, men jag såg inga i hyllan. Jag frågade t.o.m och de verkade förstå vad jag menade men de sa att det inte fanns. Men jag har för mig att nån annan i tråden har sagt att det finns badblöjor i Thailand. Nån som kan svara på detta kanske????
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Simbaa skrev 2011-01-16 08:34:29 följande:

ni som är i thailand nu vad heter våtservetterna som inte hade parfym?
    Det börjar tryta med dom vi hade med oss och det är ju 10 veckor kvar tills vi åker hem

• Tullemi

Vi köpte även ett paket våtervetter mamy poko i väskformat och jag öppnade dem precis och de är också luktfria.

• Tullemi
    Hanakana skrev 2011-01-16 21:56:52 följande:
    Har läst för några dagar sedan att det är så starka strömmar i Phuket (Karon och Kata Beach) att man inte kan bada i havet p.g.a röd flagg. Är det fortfarande så? Synd i så fall, vi har valt Kata Beach just för att vi ska kunna bada lite i havet med vår dotter... men annars får man ju hålla sig till hotellpoolen i 2 veckor.
    Eh, vi badar flera ggr/vecka i Karon. Visst är det drag i vågorna och vi håller alltid/bär barnen när vi ska ner i vattnet. Men bada går helt klart
    Ni kanske inte ska åka under högsäsong? För jag vet att vattnet ändrar sig lite mer åt mar/april nån gång....
  • Tullemi
    Jensa1973 skrev 2011-01-17 08:30:03 följande:
    Kan man hitta bra prisvärt boende på Phuket i mars, eller måste vi boka i förväg..??

Har bokat 3 första nätterna i Ao Nang.
    Sedan uppe på Koh Koh Kao eller va det heter

Men vi har 11 nätter som  vi tänkte tillbringa kata, kamala eller karon..
    Så jag undrar om ni tror att man kan hitta prisvärt boende på plats den tiden på året..??
    Jag tror inte att det är några som helst problem att hitta boende på plats. Men man kan ju förkolla hemma lite så  man inte driver runt med barn och letar i värmen. Men det finns ju hur många hotell/guesthouse/house for rent som helst här.
  • Tullemi
    annaOmeja skrev 2011-01-17 10:50:09 följande:
    mileas mamma hur är vädret hos er??
    Här på Koh Samui har det varit mulet nästan varje dag, men att solen ändå lyst igenom. Idag har det regnat efter lunch. Nu är det uppehåll men inget vidare roligt väder att gå ut i. 
    Väldigt blandat och det skiftar under dagarna. Sol, soldis och ibland en skur på kvällen  - allt på samma dag. Just nu är det mulet (inga regnmoln) men som du skriver så lyser solen igenom. Det har dock varit mestadels bra och soligt/halvsoligt.
  • Tullemi
    Jensa1973 skrev 2011-01-17 13:32:27 följande:
    Mileas mamma

Var väl lite det jag tänkte på.
    Att man bestämmer åtminstonde vilken strand vi vill till

Hur tar man sig lättast från Ao Nang färjan ner till stränderna, behöver inte vara allra billigaste sättet, men såklart vi har ju inte hur mycket att göra oss av med heller..

Sedan om man ska ta sig norrut mot Kao Lak så har jag förstått att man kan åka buss från Phuket town??
    Vi hyrde bil och åkte till Khao Lak från Karon. Det går säkert att åka buss också men jag tror det tar jättelång tid. Det tog nästan 1,5-2 timmar med egen bil så....... Fast det kanske finns sådana där bussturer som går just endast till Khao Lak så bussen inte stannar överallt?
  • Tullemi
    lolliepopsie skrev 2011-01-17 22:25:47 följande:
    Jag börjar bli osäker här,men vår idè är ju  KOH KHO KHAO...c:a 2 mil från Khao lak....

Vad tror ni? Någon som varit där?

Vart ska man annars resa?
    Vi vill inte ha för mycket "turister"..Vi vill ju se Thailand som Thailand:)
    En tjej i tråden var där tidigare....måste varit i början på 2010. Hon "hänger" inte i denna tråden längre men jag vet att hon var jättenöjd med resan. Kolla om hon är medlem fortfarande och släng iväg ett meddelande i hennes gästbok. Alias: grymtsagrisen (kanske med mellanslag).
  • Tullemi

Blöjorna är annorlunda här. Mamy Poko som vi köpt är helt galet tjocka. Vi har några svenska Pampers kvar i blöjhögen och det är jättestor skillnad. Däremot så funkar de bra och han tål dem också. Andra märken som finns (som jag minns just nu) är Huggies och Drypers (kul namn ).

• Tullemi

Alla sover fortfarande här i vår familj så jag ska försöka passa på att svara på lite frågor nu på thai-morgonkvisten:

Angående pengar: nu har vi iofs varit här ganska länge och har 3,5 vecka kvar, men vi hade med oss en startsumma på ca 10.000 Baht (från forex) och sen tar vi ut 20.000 Baht varje gång vi går till automaten (kostar 150 Baht varje/uttag) . Vi hade tyckt/tycker det är supersvårt att ha koll på att man ska spara en 20-30 kr på att växla på vissa ställen (hemma i Sverige alltså) så vi tog Forex och tar ut resten här m.a.o.

Det finns maaaaassa blöjsorter att välja på: storlekar, märken, modeller. MEN vi har ju tillgång till Tesco (och div andra störe butiker) så det beror nog lite på var i Thailand man ska.

Ersättning finns också en massa sorter, tex NAN. Men det är dyrt här med NAN så vi blev tipsade om motsvarande sort som thailändarna själva använder och den är lite billigare. Svårt att hitta i hyllan dock. Ex pris på thai-ersättningen: 1900 gr (3 stora påsar) för ca 600 Baht. Vanlig NAN alltså ännu lite dyrare. Jag kan ta foto på den ersättning vi köper om nån vill veta

Dukoralen struntade vi i denna resan och vi har inte varit dåliga en enda gång (peppar peppar). Och vi har ätit i stort sett allt. Grillspett från moppe, glass på marknad, sallad och vanliga restauranger....

Vi har inte haft med hjälmar till barnen men vi har inte åkt så mycket tuktuk, utan vanlig bil. Men bälten. Vi ska läman tillbaka hyrbilen imorgon, men kommer fortsätta försöka åka taxibil om vi ska nån längre sträcka. Är det bara upp för backen till vårt hus så blir det kanske en tuktuk....eller så går vi för vi har 2 vagnar och det är lite svårt att få in i vissa tuktuk's.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)