• Anne69

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Peak skrev 2012-10-14 21:12:42 följande:
    Budget? Vad har ni spenderat i fickpengar när ni varit iväg? Jag minns inte hur mycket vi spenderade när vi var sist, 2v. Tror det kan ha varit 15,000:- på 3 personer ej med hotell inräknat! Klart olika vad man gör och vilken standard man vill ha och hur mycket pengar man har... Men ändå! Vi har bokat hotell och flyg och lagt undan pengar till hotellnätterna och betalat flyget så det är bara hur mycket man behöver för mat och nöjen i 4v! Det borde väl räcka med 1000:- om dagen?

Vi gick (se tidigare trådsvar häromdagen) runt på 1000 kr per dag för två vuxna o två barn. Då levde vi gott.
  • Anne69
    swimle skrev 2012-10-15 12:54:42 följande:
    Jag hittar inte så mycket familjerum till bra priser i phuket! Någon som har ett bra tipps på det?
    Vi har räknat med ca 500kr per natt i hotellkostnad för oss 5. det är kanske lite lite?
    Sen har vi räknat med ca 1000kr i mat per dag. Och ca 200kr extra per dag för shopping och utflykt.

Så på oss 5 är vår totala reskass för allt utom flyg  på 14 dagar är 7000 boende 14000 mat och 2800 extra Det blir totalt 24000. Vad tror ni om det? Är det realistiskt?

Eftersom du ju letar efter fyra sängplatser så tror jag inte att du får något särskilt bra för 500 kr per natt. Men allt beror förstås på hur ni vill bo? Vi ville ha fyra riktiga sängplatser, AC och pool + närhet till strand. Det gick i genomsnitt på 1000 kr/natt. Ibland kostade "bara" 600 kr (på Lanta), ibland kostade det 1200 kr (på Lipe).

Vad får ni för 500 kr? Kan ni tänka er det? Och vart på Phuket vill ni?

Jag tror att ni räknar för lågt. Det man verkligen kan snåla på är resan (om man har tur) men att snåla på boende o mat är tokigt. Och fyra sängplatser kostar i princip dubbelt så mkt som två, inte så konstigt egentligen! 
  • Anne69

Ni som ska ha med er så mycket bagage så att ni tom ska betala extra: vad har ni med er?? Vad gör det så tungt? För kläder räcker med ett fåtal - man tvättar jättebilligt o smidigt på plats. Och skor räcker med ett eller två par. Det är för varmt för fler par......
    Så om ni inte tänker packa ner något alldeles särskilt viktigt o tungt så tycker jag att ni ska försöka minimera packningen istället.  

• Anne69
    Thegran skrev 2012-10-18 17:10:18 följande:
    vi köpte till 10 kg extra förra resan. enbart för att kunna shoppa loss i BKK och få med allt hem sen ;)

Oh ja, det förstår jag mkt väl men varför åt båda hållen? Det går väl att köpa extra bara one-way? Och i ärlighetens namn så brukar det ju lösa sig vid incheckningen. Jag har bara en gång i livet varit tvungen att betala för min övervikt, annars har den åkt med gratis.
  • Anne69
    Neosmama skrev 2012-10-19 17:13:12 följande:
    Kommer ihåg att det diskuterades hotell på koh lipe.. Vilket hotell är bäst/mest prisvärt? Och vilket ska man absolut inte välja?

Inget är prisvärt på Lipe....allt är ganska dyrt. Men mycket är bra!! Vi bodde 4 nätter på Mountain Resort - det var fantastiskt och där fanns de bästa stränderna. Dock ingen pool. Sen bodde vi 4 nätter på Sita Beach vid Pattaya-stranden. Det var ett fantastiskt trivsamt hotell med bra standard o finfin pool. Mer livligt på stranden med stort utbud av restauranger men ingen vidare strand.

Hur många är ni? Det ger lite olika möjligheter.  
  • Anne69
    ulligulli skrev 2012-10-23 11:57:49 följande:

Någon som bott på Miami på Klong Nin?    

Nej, men vi bodde på stället som ligger vägg i vägg (Lanta Paradise). Stranden är toppen men jag tror att Miami är det bästa stället där - jag kommer att bo där nästa gång! De har några riktigt fina bungalows som passar barnfamiljer. Äter och dricker gör man dock hellre på de andra ställena, Miami har alkoholförbud överallt och kass service i restaurangen (åtminstone i våras). Men de är mkt trevliga.
  • Anne69
    SiSaMamma skrev 2012-10-24 17:26:49 följande:

Vi bodde på Miami i januari 2010 det var bra, vi gillade det, framför allt underbart med bunge direkt vid stranden. Dock var de ganska slitna, men vi tillbringade ytterst lite tid inomhus så det gjorde inte så mkt.

Då tror jag nog att de har renoverat. Vi kollade halvnoga och det såg faktiskt fräscht ut nu i vintras.
  • Anne69
    Grön03 skrev 2012-10-29 10:15:08 följande:
    Jag har en fråga till vana Thailandsresenärer: VAD är det man shoppar i Thailand? (Vi ska till Phuket)

Låter säkert som en jättedum fråga, men jag undrar helt allvarligt. Kan man köpa barnkläder som barnen kan ha hemma på dagis sen, eller är det bara typ sommarkläder och sånt? Och likadant till vuxna? Finns det vettiga vardagskläder att köpa?

Tacksam för svar! =)   

Jag hittade aldrig det där som skulle ha bra kvalitet. Så hos oss blev shoppingen klart begränsad. De flesta kläder vi såg var den sorts kläder man har på Thailandssemester....inte hemma.
  • Anne69

Vår 3½-åring klarade sig finfint utan vagn förra vintern. Vi gjorde så att vi ställde om dygnet lite så att det passade lite bättre med att hänga ute på kvällarna. Man måste ju ändå fixa dygnsomställningen och då kan man ju göra det till lite andra tider än man har hemma. Vi försökte gå upp vid 8 på morgnarna, sova middag mellan 15 o 16 och sen var vi uppe till max 22. Det fungerade jättebra för oss alla!

Man går ju ofta till middag i samband med solnedgången vid 18-19 och då har man gott om kraft att orka, även när man bara är 3-4 år. 

• Anne69

Jag tycker inte heller jag har sett så mkt kläder att köpa. Absolut inte till oss vuxna och inte heller mkt till barnen. Till döttrarna har vi förstås köpt en strandklänning eller två och man kan säkert köpa en tshirt också, men mkt mer har vi inte hittat som vi tyckte var OK.

Däremot har det fungerat jättebra att tvätta och jag har tyckt att det är lagom med kläder för 5-7 dagar ungefär. Då går man runt. Kanske någon extra överdel till barnen också.  

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)