• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Myran2007 skrev 2010-09-12 21:31:09 följande:
    Vi har riktig beslutsångest gällande var vi ska bo på Koh lanta då vi ska dit i feb-mars. Så nu behöver jag eran hjälp. Vad rekommenderar ni? Vi reser med två barn, en bebis och en som är nästan 4 år vid resan. Vill gärna bo nära stranden och med pool. Vi har kollat runt lite och även mailat endel hotell men vill nu få ännu fler tps!
    Vi har bott och kommer att bo i en villa på Soutnern i mitten av klong dao. För oss som har barn som är lite större passar det perfekt då där finns tennisbana och pingisbord. Men där bor mycket småbarn familjer också. Nästan bara svenskar så banen får lätt kompisar. Stranden är perfekt där. Poolområdet är inte precis toppfräscht, men jag tyckte det var okej ändå. Vi hyr som sagt ett hus där, men för er kanske det räcker med en lägenhet om det finns någon ledig på bottenvåningen, skulle inte hyra en lägenhet högre upp i huset om jag hade mindre barn med mig. Eller en familjebungalow.

Vår tioåring bestämde att vi skulle bo där i vinter igen - för han är tennisbanan den avgörande faktorn.
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123
    cillae skrev 2010-09-16 06:10:40 följande:
    Jag rekomenderar också Cherekringar, dom är verkligen super!! Sonen hade dom när han var liten och sen fick dottern dom, hade dom i ett år och nu i våras köpte vi ett par extra när vi åkte till thailand för säkerhets skull, vi hade lagat dom flera ggr och dom hade bitit på dom så plopparna för att stänga dom var helt trasiga, men dom är prima än. DOm håller hur länge som helst och barnet kan verkligen inte sjunka/komma under vattnet. Vi har bara haft röd/gula sen dom var knappt under året, tycker det har gått bra.

Ang present: Ebba fyllde också 2 år i våras när vi var där. Jaghade världens planer på att gå till bageri och försöka få tag på en tårta, köpa nåt osv... Det blev ingenting. Det finns ju lite småsaker att köpa, både i Saladan och på 7/11. VI hade firat henne hemma med släkt och våra vänner som var med hade med en present till henne. Men det lev inget direkt firande.
    I vintras när maken fyllde år beställde jag en tårta på franska bageriet - de hade en pärm med underbara bilder på tårtor så valde jag en av dem men ändrade lite. De skrev hans namn på och den blev verkligen fin :)
    Där beställde jag även lussekatter till lucia och köpte pepparkakor.

Det där med presenter som de sedan ska kunna ta med hem är svårt.. men min son som var två i vintras blev väldigt glad över en lite större plastbåt som vi knöt fast ett snöre i som han kundr dra efter sig i vattenbrynet och på stranden. Alla leksaker lämnade vi sedan kvar.

Kanske kan du ta med dig någon bra film och en bok som du inte visar förrän födelsedagen, min lille gillar moraträsk filmerna, perfekt att sätta igång en sådan dvd när han ska sova - bra barnpassning oxå Flört
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-09-16 06:54:57 följande:
    För oss är födelsedagar viktiga, även om hon är så liten att hon inte vet vad det är för något, så vill VI fira henne på hennes dag.
    Hon kommer firas här hemma innan vi åker av släkten, men det blir 3 veckor innan hon fyller.
    Vi tänkte ordna ett litet kalas med våra vänner som är på Lanta samtidigt, sen kanske man träffar någon annan barnfamilj som vill äta lite tårta också :)

vi tar med ett par smågrejer hemifrån, som två nya barnfilmer som hon kan ha på resan hem, men de "riktiga" presenterna får hon hemma i förväg.
    Vill dock köpa något på Lanta också. Kanske någon rolig strandleksak, gosedjur, docka eller annat som hon iaf kan leka med under resan, och så hon får lite paket att öppna.
    minns inte förut att vi såg direkt några leksaker, men vi kollade iof aldrig efter det heller...hur är utbudet på sådant?

Hennes pappa fyller också år när vi är där, men har för nöja sig med en ny halskedja som jag köper här hemma och en massage eller så :)
    Vi hittade inte mycket kvalitets leksaker på lanta, men billiga grejor som roar dem en stund. Upp på gatan snett ovanför southern finns ett stort tält -de har typ allt lite rustastuk över den butiken, där köpte vi byggklossar i plast i olika färger t ex, samt lite andra enkla leksaker.
  • Mawe123

Hmm.. nej bageriet ligger inte på longbeach, utan mkt nära southern.. det fanns ett tyskt bageri lite längre bort också där de hade gott lite grövre bröd, men detta ligger bara kanske 50-100m från Southern nedfarten om du går mot Saladan.

Strandleksaker och liknande finns det gått om.

• Mawe123
    Thegran skrev 2010-09-16 16:54:15 följande:
    små leksakstelefoner, eller riktiga? :) en riktig funkar ju iof fint det med att leka med!

Jag tror nog vi får till en fin tvåårsdag! Hon får sång och paket i sängen på morgonen, leka i poolen och på stranden med sin pappa på dagen när jag har praktik och på em tänkte vi försöka få till ett litet kalas, vi har ju som sagt vänner med ett nästan jämnårigt barn som bor på Lanta, sen lär man ju antagligen känna fler också :) som avslutning får det bli ett besök på någon restaurang som serverar hennes favvo mat :) (för tillfället är det köttfärssås...men det återstår ju att se vad som gäller just då :) )

snacka om att nojja för konstiga saker, haha..men igår satt jag och hade dåligt samvete för att inte fira dagen med hennes släkt, men det får hon ju göra i förväg :) Hon är ju dessutom så liten att hon egentligen inte alls bryr sig om vilken dag sådant sker...

Laila håller förresten Gafae Aroy stängt den här säsongen.
    Oj ser att det är till salu Förvånad vet du något mer om det? Hoppas de hittar någon ny driftig person som vill ta över innan högsäsongen!
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-09-16 21:50:59 följande:
    vet att hon tidigare nämnt att hon skulle sälja, men har inte sett att det är till salu. var inne på hemsidan för ett par veckor sen och då stod det bara att det är stängt säsongen -10 pga personliga orsaker .

JAG vill köpa det där stället!  :)
    Gör de Flört
    Vi kommer ner den 14 dec, nåt särskilt jag ska ta med, lite hederligt svenskt snus kanske -det hade vi sist?

Vi kommer att vara stammisar hos dig under vår Lanta månad - jag låååvar :)
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-09-19 20:51:32 följande:
    Nu har jag slagit in "roa barnet på flyget sakerna". Tror ni detta räcker, om hon vägrar sova? ;

* pixibok
    * en annan liten bok med djur
    * en rittavla
    * I drömmarnas trädgård magnetleksak (länk till den ovan)
    * fästisar - litet häfte med klistermärken man kan sätta dit och ta bort flera gånger
    * dvdspelare + filmer

sen lite ätbart också...
    Absolut, jag körde på klubbor, pixiböcker och stickersbok till min tvååring i vintras -funkade toppen. På hemvägen somnade han strax efter start och så väckte jag honom just före landning -helt perfekt Solig
  • Mawe123
    Tullemi skrev 2010-09-19 21:28:43 följande:
    Aaaah, en sådan flygning hoppas vi på . Fast vi ska ju först till München och byta till långflyg till Singapore. Långflyget får de gääärna sova sig igenom
    Ja jag känner mig mer avslappnad inför årets resa, inte alls lika nervös för att ha en svettig grinig unge i sätet brevid Flört tror det kommer att gå lika bra som ifjol. Gå ombord, se lite film i väntan på middagen, så äta, film igen och sussa gott till landning Tungan ute Vi flyger direkt med egna skärmar där barnen kan välja film utifrån egen smak -det underlättar enormt Solig
    Thegran skrev 2010-09-19 21:31:34 följande:
    åh, en sån resa vill vi också ha!
    fast på vägen dit räknar vi med en hel del vakna timmar, med tanke på avgångstiden (14.20 eller nåt sånt)

klubba har jag aldrig gett henne, men det kanske vore nåt..tänkte ta med majspuffar, russin, kex o sådant.
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-09-22 17:26:16 följande:
    Vi köpte en chicco liteway efter tips här i tråden. Har använt den en del här hemma i sommar, den är super!
    Jag gillar vår också, men saknar lite att det inte går att fälla upp ett fotstöd som på en gammal hederlig emmaljunga sittvagn Obestämd upplever att sonen sover lite sämre i chiccon när benen hänger ner..
  • Mawe123
    Millans hustru skrev 2010-09-26 15:12:45 följande:
    Jag är nyfiken på detg här med filmvisning på planen. vi har valt att åka med fritidsresors direktflyg, blue cpomfort som innebär egen skärm för varje stol. Finns det då ett stort antal filmer för barn att välja på eller bör man ha med egen dvd-spelare? finns ström i stolen eller måste dvd-spelaren gå på batteri?
    Vi åker med dem nu i dec och åkte med dem förra vintern också, tycker de hade massor att välja på,
    tiden gick supersnabbt och alla barnen var nöjda, bästa betyg från mig Solig
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)