Inlägg från: stockrosen |Visa alla inlägg
  • stockrosen

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-07-23 08:43:23 följande:
    Jag tycker det låter galet mycket. Vi gör av med 400 kr dag i vår familj på mat, transport, solkräm osv. Utflykter tillkommer.
    Vi har tänkt ungifär samma summa som du.
  • stockrosen
    Frosk skrev 2010-07-29 10:43:20 följande:
    Jag kanske är löjlig nu men jag oroar mig för att man ska åka på kräksjuka lagom till resan. Vad gör man då?
    Vad är det som gör att du oroar dig för det?
    När skall du åka?
  • stockrosen
    Frosk skrev 2010-07-29 20:30:07 följande:
    Vi ska åka i januari och det brukar ju härja på förskolan lite då o då under vintern. Går det att avboka med så kort varsel?
    Jag vet inte om det går att avboka. Skall du åka charter eller reguljärt?
    Jag fick avboka en charter- resa en gång bara två dagar innan pga dödsfall i familjen (mormor) och det var himla massa pyssel men det gick. Du/ni kommer säkert få gå till läkaren för intyg annars går det nog inte att avbeställa. Men det gäller charter. Vet inte hur det är med reguljärt flyg.
     Finns det någon annan som vet förresten, vore bra att få veta vad som gäller.

MEN har du lätt att få magsjuka?
    Varför jag frågar är att vi sällan får det fastän vi har barn i förskoleåldern.
    Men å andra sidan så har vi lätt att bli förkylda, få feber etc. Alla är så olika
  • stockrosen
    Frosk skrev 2010-07-29 20:43:39 följande:
    Ja stora dottern brukar få det så fort det går och jag åker oftast på det med och sambon ibland. Vi åker charter iaf såd et kanske är lättare då, men man vill ju veta säkert.
    Mitt råd till dig att kontakta ditt resebolag och fråga.
    Om du åker med ving så kan du göra det via en chatt på deras hemsida.
    Säg bara att du är orolig ifall det skulle hända. Då får du ett ordentligt svar. Glöm inte att skriva ner namnet på personen du vart i kontakt med. Berätta gärna sen vad du fått för svar!!!!
  • stockrosen
    Thegran skrev 2010-07-30 08:16:54 följande:
    Avboka brukar man alltid kunna göra om man har läkarintyg,det är väl den form av försäkring som ingår om man betalar resan med tex visa kort. Ofta kan man dessutom köpa till extra försäkring så man kan avboka utan anledning. Det har vi gjort, kostade 190 kr.
    Så man kan avboka utan anledning? men vad bra!!!!! Gäller den både charter och reguljärt?
    Verkar super!
  • stockrosen
    Tullemi skrev 2010-07-30 13:23:43 följande:
    Dubbelkolla detta när ni bokar, eller om ni redan har bokat. Läs på vad som gäller just för er biljett. Vi har ju gjort vårt mistag redan....*harkel*
    Ja, jag tog kontakt med ving (har ej bokat ännu) och där fanns det INGA såna försäkringar dvs att man får avboka om man ändrat sig. Man får däremot OMBOKA 30 dagar innan avresa, dvs köpa en annan resa....
  • stockrosen
    lillsussan skrev 2010-07-30 22:54:34 följande:
    Tackar för svaret. Vi är nybörjare på både Thailand och ha en liten bebis. Vi har visserligen rest runt en del innan men det blir väl lite av en annan typ av resa nu med en 7-månaders. Vad jag förstått så kanske man inte skall åka till dem största turistområdena utan hellre välja dem mindre ställena, men självklart vill man ändå ha något för sig.

Jag skall spana in Koh Lanta och dina andra förslag.
    Hm...ja...här kommer jag med mina hönsmamma-tankar...sorry men jag bara måste.

Ja, du kanske inte skall välja de allra största ställerna men välj gärna ställen där det finns bra sjukvård...vet dock inte hur det är på Koh Lanta men vad jag har förståt av andra trådar på olika thailnadsforum så körs de flesta till sjukhuset på Phuket och det är kanske inte så lätt om något händer mitt i natten etc.

Det kommer säkert inte hända något men IFALL.
  • stockrosen
    MissCh skrev 2010-07-30 23:56:06 följande:
    Ja, det tänker jag också på. Bor 5 minuter från ett stort sjukhus i Sverige, så man är ju van vid den situationen. Bra att kolla upp var läkare finns i förväg och så. Jag var sjuk i Ao Nang en gång, och det gick bra. En läkare fanns på gatan, och jag låg i dropp på hotellrummet - fastknutet med presentsnöre i gardinstången :)
    Men servicen var bra, en sköterska kom dit och kollade till mig, och läkaren ringde och undersökte läget och så.

Har för mig det finns sjukhus i Krabi town, men det är ju bara Phuket i regionen som har riktig internationell standard vad jag förstår.

Jag var mitt i ingenstans i Tanzania i höstas, och blev sjuk några dagar... jämfört med där är Thailand ganska bra i alla fall :)
    Fnissar högt. Presentsnöre i gardinstången .

Var sjukvården dålig i Tanzania? Men det var nog för att du var ute i ingenstans då? Har en kompis som är där just nu (med småbarn).
  • stockrosen
    Ewima skrev 2010-08-03 18:13:39 följande:
    En turkos/vit färg ( färgen är starkare i verkligheten)  BILD HÄR Cool
    Jättesnygg tycker jag!
  • stockrosen
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-05 22:25:33 följande:
    Tack för alla svar ang. Phi Phi! Låter som att man bara ska ta någon enstaka natt på Phi Phi alt. göra en dagsutflykt dit och lägga på några nätter i Ao Nang eller omnejd istället!
    Jag håller inte med ovanstående. En natt är ALLDELES för kort. Det är ju ingen vits att åka båt dit i två timmar för att sova en natt. Tycker aboslut att du skall ge phi phi 3 nätter i alla fall. 6 kan bli för länge även om vi bott där i en vecka varje gång vi vart i thailand.

Det är en layback ö. Händer inte så mkt mer än stränder och mat. Men det är skönt. Ingen trafik (förutom mopeder) och väldigt easygoing. Men jag gillar Phi Phi.

Man kan ta longtailboat till Maya Beach där de spelade in The Beach men det är helt överreklamerat tycker jag. Det är vackert men hela stranden blir full av longtailbåtar så det är ingen vits. I så fall får man vara där tidigt innan alla andra kommer.
    Man gör fina snorklingsutflykter och så kan man snorkla med hajar om man vill (det gjorde vi och det var KANON)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)