• obelix

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

molnen skrev 2011-02-13 19:51:54 följande:
    Någon som kan tipsa om en DVD spelare med lång batteirtid och som man kan spela spel på?
    (finns det möjlighet att ladda på planet ?)
    Puffar lite för just denna frågan...
  • obelix
    MrsMuffin skrev 2011-02-14 15:48:53 följande:

Ngn härinne som rest långt när ni varit gravida?? Man blir lite nojjig. Pratade med mamma nyss och hon tycker ABSOLUT vi skall skjuta upp resan till nästa år. Minst. Jag har inte blivit avrådd av ngn att åka, men man blir ju tveksam - är jag helt dum i huvudet som överhuvudtaget tänker på att åka? Bortsett från influensan menar jag... Vi skall alltså på bo Vings resort nere i Kamala och har ju inte direkt tänkt att vandra i djungeln eller klättra i berg. Vi har ju små barn. Hon på Resia (där vi bokade) skulle också åka i vecka 26 någonting.

Vad tänker ni andra?

Vi va i thailand när jagva gravid vi åkte i början av dec och sonen va beräkand 2 april, det gick jättebra, hade stödstrumpor på flyget och bokat första klass så man hade lite mer plats, för de fanns inga "nöd utgångs platser" kvar.

Där nere va det super mysigt, ville inte ligga och pressa i solen men skuggan va underbart....

Tycker verkligen att ni ska åka, det är ju som du säget inte mitt ute i ingenstans som ni ska vara.

Hoppas du blir frisk och njut av resan!!

• obelix
    Millans hustru skrev 2011-02-14 16:50:52 följande:
    jag har inte rest bort med bebis i mage o heller aldrig varit i thailand ÄN. men om ni ska åka bör ni kolla försäkringar så att de gäller vid otippade händelser som att bebis väljer att titta ut för tidigt, försäkring som täcker både sjukvård OCH hemresa för er sen i så fall. Jag tänker att ni verkar ha valt ett väldigt tryggt ställe att resa till, men jag kan inte råda. Fråga din barnmorska kanske? o som sagt, kolla försäkringar.
    Jag tror att det är okej med försäkringen  men det är nån speciell v det gäller till, typ innan v. 28 eller nått sånt,
  • obelix

Halloj på er.

Vi är just nu i ban phe och trivs jättebra, sista natten funderar vi på att ta i bangkok, vi ska i så fall gå på siam oacen world och vill ev hinna med lite shopping... barnen är ju inte gladaåt att gå och shoppa så det blir tyvärr inte mycket sånt skulle jag tro...  Kan nån rekommendera ett bra och prisvärt hotell nära nått av detta... vet inte hur långt det är mellan akvariet och mbk

Tips mottages gärna i kväll...

• obelix
    Jonsi skrev 2011-03-14 22:05:31 följande:
    Vi bodde två nätter på Pathumwan Princess hotel. Inte billigt, ca 900 kr natten, men väl värt varenda öre! Helt outstanding frukost, och utöver detta 25 meterspool för en simdåre som mig och ett fräscht modernt gym. Jättetrevlig personal och fräscha rum - vi blev av någon anledning (barn?) dessutom uppgraderade till svit.Dessutom sitter det ihop med MBK, ett enormt varuhus, vilket underlättade när man var småbarnsförälder - vi delade upp oss och en kunde hänga med barnen på rummet när de vilade/kollade på film medan den andra drog på shoppingtur. MBK har i sin tur connection med tidigare nämnda Siam Center etc, där det finns ännu mer shopping samt ett jättefint akvarium som var perfekt att underhålla ungarna med (våra är 1,5 och 3,5). För oss var det ett perfekt hotell med tanke på läget och att vår ambition denna gång inte var att upptäcka Bangkok utan just få lite mellanlandning innan flygresan hem.

Detta hotellet har vi tittat lite på, är rummen stora, finns plats för 2 vuxna men bara ett barn, vi har 2 så vi funderar på att ha casja som fyller 4 i sommar i vår säng.

Ligger detta hotellet nära oeacen world? har aldrig varit i bangkok så vi hittar inte ett smack....

Man prutar inte inne i varuhusen va? typ mbk?  eller det huset som siam oacen world ligger i?
  • obelix
    ulligulli skrev 2011-03-15 11:18:15 följande:
    Åh , kan du berätta lite om  Ban Phe? vart bor nI? Närhet till restauranger och butiker? Många barnfamiljer?
    Hej ja vad vill du veta....   Vi bor på ett svenk ägt område som heter dream village där vi hyr ett hus.  detta ligger ca 1 mil utanför ban phe.  ban phe är ett litet thailänsk  samhälle med lite turister, Har inte sett så mycket barnfamiljer men det beror nog mycket på området där man bor. Om man trivs att leva med thailändarna, handla på deras marknader och i deras plåtskjul är detta ett toppen ställe, resturanger finns det i massor, mycket fisk och skaldjur restauranger.  Näst intill ingen shopping alls, lite saronger, flipp flopp och sol hattar typ. ingen kopie shopping om man säger så.

Fråga gärna om det är nått särskillt du undrar. Var ska ni bo? eller ni har kanske inte bestämmt er ännu?

vi trivs jätte bra och åker troligen tillbaka nästa år igen. 
  • obelix
    JohannaL skrev 2011-03-15 18:42:10 följande:
    ingen som pratar om koh chang ingen som ska dit, eller har koll på ön?
    Vi hade tänkt åka dit ett par dagar nu när vi är i ban phe, men vi blev avrådda av andra som varit där som vi träffat här, de sa att det va jätteturistit och att stränder som finns närmare oss här va minst lika fina, så vi skippade det pga att barnen inte tycker det är kul alls att åka bil och vi har några timmar dit. Vissa säger även att de inte åkt dit med barn då det tydligen finns både malaria och dengifebern där, men detta är bara sånt vi hört då vi sagt att vi fundrade på att ta några nätter där....
  • obelix
    ulligulli skrev 2011-03-15 14:17:33 följande:
    Vi har funderat på Dream Village och har skickat en förfrångan till dem Är husen fina?  Viljen del bor ni i och vilken tycker ni verkar vara bäst?  Är standen fin och på gångavstånd?
    Skulle vara kul med lite andra barn så att barnen kan få kompisar. Kanske det är mer barnfamiljer över jul och nyår?
    Hej vi bor i deramvillage 1 och jag och måga av de som är här nere längre tid ( de som äger sina egna hus) säger att detta är den bästa av de 3 områden som finns på denna anläggningen, då detta byggdes som visningsanläggningen när de startade upp och skulle börja sälja.

Om du vill kan du få mailen till dem vi hyr utav.  när har ni tänkt att åka och hur länge? vad kostar det att hyra direkt av villagen?  husen är jätte fräscha och hela anläggningen

Det är en ganska bra bit ner till närmsta stranden att gå gissar på ca 1 km men där har vi aldrig badad, större delen av den stranden är jätteskräpig och väldigt smal, vi har hyrt moppe med sidovagn, känns nästan som ett måste då man bor här, det är typ mitt ute på landet. Vi har haft en familj här som våra barn har lek jättemycket med, de va här nere i ca 2 månader, men de har rest hem nu och just nu är det bara våra barn här, men det beror ju helt på hur det är uthyrt.
  • obelix

Har aldrig badat på det hållet, Men  det är "samma strand" som är den som ligger närmast Dv, Och det är mest resturanger utmed havet och en smal ganksa skräpig strand som vi har sett om ni ska bo mitt i, men sen finns det ju ett fint område och detkan säkert vara där som ni har hittar, har aldrig varit där men det ska finnas nått super fint resort anläggning i ban phe

• obelix

Hej på er. 

Nu är vi hemma från en helt underbar resapå 4 veckor i thailand och säger som många andra här.... planerar redan när vi har råd och möjlighet att komma iväg på nästa resa....

Vi bodde i ban phe och där fanns ingen direkt shopping så det blev inga converce skor till barnen... men nu ska min kusin åka till phuket (karon beach)  och tänkte skicka bud med henne....  Vet nån var man hittar den bästa shoppingen nära karon beach och var man kan köpa bra kopior på convece skor till barn, vad ska de kosta?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)