• Anne69

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MaMaS skrev 2012-09-27 13:38:11 följande:
    Tack för svar!
    Tycker också det är lite märkligt att en sådan stor flygplats inte har vagnar att låna....men, men. Vi tänkte inte ta med någon vagn för det finns på plats. Därav problemet då vi har 8 tim att slå ihjäl på flygplatsen och vår dotter på 1 1/2 kommer behöva sova.
    Men bagagevagn kanske är att fundera på då? Kan man ligga i den? 

Det kommer att gå bra, ta med en jacka eller filt eller något annat mjukt (kudde?) som hon kan luta sig mot, så kommer det att fungera. Men det är långt till vagnarna så bered er på att bära en hel del. Ska försöka klistra in en bild så du ser hur de såg ut.....jag fick med mig både en 3½åring och en 5½åring.
  • Anne69

Så här ser vagnen på Bangkoks flygplats ut, 3½åringen i vagnen, 5½åringen under.....jag puttar......

• Anne69

He, he.....ni får försöka hålla henne vaken och sen få henne att sova på flyget Det finns bl.a. finfina svindyra glasskiosker (med fri wifi) att besöka......där åt vi semesterns dyraste glass men.....när barnen får välja så.... Glöm inte heller att köpa orkideer.

• Anne69
    fab skrev 2012-09-30 22:05:02 följande:
    Bästa reseexperter, nu behöver jag er hjälp. Under februari lämnar vi landet, jag min man och vår  tvååring. Vi har siktet inställt på Thailand och eftersom vi är borta en hel månad ser jag gärna att vi delar upp resan på två eller kanske till och med tre ställen. Det får gärna vara lyxigt men inte så där absolut svindyrt - och man kan ju dela upp så att vi kör ett billigare alternativ en vecka och ett lite dyrare en annan. Barnvänligt men kanske ändå inte ett hotell enbart byggt för barn om ni förstår vad jag menar (vattenrutschkanor o dyl). Lugnt men ändå med en del restaurangalternativ utöver hotellets.
    Fina ni, ge mig era bästa tips på öar, hotell, stränder - rubbet!

Har några generella tankar, efter vår månadslånga resa feb-mars 2012, två vuxna o två barn 3 o 5. Bo bättre ju längre ni stannar på ett o samma ställe, man hinner reta sig på småsaker annars. Det går att bo lite sämre om man bara bor en kort tid. Boka minst 3 max 6 nätter på samma ställe, man kan bo kvar på samma ort/strand men byta hotell så man får lite omväxling, inte minst ny frukost Flört

Boka rum med AC, tillgång till pool och strandnära läge. Vi behövde leta efter familjerum med fyra bäddar men ni bör klara er på ett större dubbelrum med extrasäng (som oftast en vuxen får sova i.....). Ni kommer inte kunna ta er långt med en tvååring, inse det och bo därefter. Men skippa också svenska charterställen med all inclusive, det blir liksom inte Thailand.

Vart ni sen ska ta vägen beror ju på vart ni åker. Vart går ert flyg?   
  • Anne69

Apropå transporter så är mitt tips om man inte har alltför små barn att boka en privat minibuss eller suv med chaufför. Vi gjorde så under alla våra turer på vår resa, det är prisvärt och känns säkert. Dessutom kan man ha med sig allt rammel - en gång åkte vi 40 mil med en uppblåst luftmadrass

Vi anlitade detta företag i vintras 
       http://www.krabishuttle.com/

Vi åkte i o för sig från Phuket till Ao Nang men det spelar ingen roll. De har bra hemsida med fasta priser, bilen var i bra skick (med säkerhetsbälten), bra chaufför och framför allt var de där i tid!

• Anne69
    Badfantasten skrev 2012-10-01 15:56:54 följande:
    Undersökte transport från Phuket till Ko Lipe. Är båtfärd under en dag för "långt "för barnen tro (5, 6 år)? Har någon erfarenhet av denna färd?
    Alternativ är ju att bo 1-2 nätter på Tex Ko lanta som mellan stopp, men spontant känner jag att vi varit på Ko Lanta en del....och bara för att ta in 1-2 nätter blir det extra jobb med packning mm el värt det?
    Hittade denna text:
    Då är det enklast och billigast att åka med Tigerline´s nya catamaran från Chalong Pier på Phuket till Lipe. Det är några stopp på vägen men ni behöver inte byta båt. Avgång Chalong 08.00 och ankomst Lipe 14.30. Pris 2160 THB.

Någon som har erfarenhet?

Vi åkte i o för sig från Ao Nang till Lipe men hur man än gör så tar det en hel dag att ta sig dit. Och då spelar det nog inte så stor roll hur man åker. När vi skulle åka så fanns inte båten som gick hela vägen från Phuket IRL. Så vi åkte privat minibuss till Hat Yao Pier och hoppade sen på båten. Återkommer senare idag med bild....det är "Delfinbåt" - inte så fancy direkt men acceptabelt.

Konstigt nog så verkar barnen klara de här resorna jättebra - våra var 3 o 5 och det var inga problem. Vi åkte speedboat tillbaka och det kommer jag inte göra om. Trots flytvästar kändes det absolut inte säkert.....Delfinbåten var bättre (dock inte i tid eller särskilt fräsch).  
  • Anne69
    MiniPyret skrev 2012-10-09 08:03:41 följande:

Tack, hur är Klong Nin att bada på?

Klong Nin är jättebra att bada på, enligt min mening mycket bättre än Klong Dao. Men inte vid lågvatten förstås.....
  • Anne69

Badfantasten skrev 2012-10-02 10:56:38 följande:

Tack! Det lutar nog mot av vi tar en dag till detta, så åker vi direkt till Ko Lipe. Det är ju en del stopp på vägen och lite som "händer" under tiden. Upplever att vi har tåliga tjejer som tidigare åkt diverse transporter!
    Ser gärna bilden :)

Den gula delfinbåten tog oss till Lipe. Gick lugnt o fint (jämfört med speedboaten, som gick lite för fort för oss).
  • Anne69
    swimle skrev 2012-10-10 14:14:35 följande:
    Ni som reser med barn och bokar boende hemma, vilken sida bokar ni på? Jag hittar inte hur man kan boka in två vuxna, två barn och en bebis utan att det blir hutlöst dyrt om det ens går :(  På vissa ställe kan man ju ha ett barn i extrasäng och en i sängen, men då blir där ju en unge över haha. Vi ska åka till Phuket för vi fick fatt i flygstolar dit för ca 22000

Det handlar ju inte bara om bokningssidor......utan om hur ni vill bo. Jag antar att bebisen kan ligga med er vuxna eller i en barnsäng men hur har ni tänkt med de andra? Det finns ju ofta familjerum och mitt tips är att ni letar efter det. Då får man oftast två dubbelsängar. Ett sånt rum kan ni ju sen komplettera med en extrasäng eller babysäng till bebisen. Jag tror att det är orimligt att ni ska kunna ta ett dubbelrum med två-tre extrasängar. Var också medveten om att barn i extrasäng ofta dels kostar för sängen, dels kostar för frukost. Så totalen kan ändå närma sig ett riktigt familjerum med 4 bäddar.

När ni har hittat rätt ställe så kolla om ni kan boka via de stora sidorna och kolla noga deras barnvillkor  - de är ofta olika. Om ni sen inte lyckas boka in önskat rum så mejla hotellet direkt o se vad de kan erbjuda. 
  • Anne69

F.ö. gillade vi familjerum som var på minst 45 kvm bäst, mindre kändes för litet. Man är rätt mkt på hotellet när man har barn......

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)