• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Caaatrin skrev 2010-11-14 12:17:12 följande:

Jag har en fråga, hur gör ni med barnmat? Tar ni med er hemifrån, eller köper där? Min son är 14 månader och han äter samma mat som oss, (han tycker inte om barnmat på burk speciellt). Men jag tänkte på att man kan bli magsjuk osv om han äter mat på restaurang.. Finns det något han kan ta för att inte bli det?

Min man ska ta en medicin som man börjar ta 2 dagar innan resan, men jag är gravid så jag kan inte ta det. Finns det något som gravida kan ta?

Vilken medicin ska din man ta? Det finns inget man kan ta mot turistmage (eller jo kanske om Dukoral nu funkar men det är ju inte alls säkert), men man kan ju stärka sin mage med mjölksyrebakterier. Sen finns det kanske nåt man kan ta OM man väl fått magsjuka (vi köper på thai-apotek), men när det gäller barn så är det ju alltid lite svårt. Vi tar med (finns även att köpa i Thailand) vätskeersättning och vi tar även med några matburkar, välling och gröt.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    evaoregon skrev 2010-11-14 17:12:02 följande:
    Har du bokat direkt med flygbolaget?
    Nej, det har vi inte gjort, men jag har mailat den internet-resebyrån vi bokat hos. Får se hur det går .
  • Tullemi
    evaoregon skrev 2010-11-14 18:00:43 följande:
    Om du inte bokat med flygbolaget så ska resebyrån kunna fixa platsbiljetter genom att kontakta flygbolaget.  Det har jag haft resebyrå som gjort, men nu var det länge sedan som jag bokade via resebyrå.
    Vi hoppas på det fast nu kanske vi är sent ute (35 dagar till avresa).
  • Tullemi
    annaOmeja skrev 2010-11-14 19:46:23 följande:
    någon som vet hur man ska göra med passfoto när det gäller visum. Vi har ju ett barn på 3 år och en på 3 månader, har hört att det är väldigt noga när det gäller att det blir rätt med huvudet och örat. Men hur ska jag få till det med barnen???? Sen står det att man ska skriva sin underskrift på baksidan, ska jag bara lämna barnens baksida tom eller ska jag skriva där???
    Vi ansökte nyss om visum och våra två barn är 9 månader och snart 3 år, men deras bilder är tagna rakt framifrån. Dessa foton godkändes utan problem av konsulatet.
    Angående underskrift så skrev jag under på barnens ansökan (där det står signature alltså). Fast vad menar du med baksida förresten......?
  • Tullemi
    annaOmeja skrev 2010-11-14 20:59:04 följande:
    jo det står ju på thailändska ambasadens hemsida att man ska skicka med två passfoton med underskrift på baksidan.
    Aha, vi bor i GBG så vi infann oss på konsulatet själva. Men då klistarde vi bara fast 2 foton på varje ansökan och ingen underskrift krävdes på just fotona. Men jag som förälder skrev som sagt under själva ansökan (barnens och den egna) så om ni ska nog skriva ert namn på barnens foton. Det handlar ju om nån slags bekräftelse så skriv ni på.
  • Tullemi
    resemamman skrev 2010-11-14 22:08:09 följande:
    Jag förminskade varje bild och la sen 6 st på samma ark. Printade och fick på så sätt 6 "passbilder" på varje 10x15 foto att klippa ut. Klart mycket enklare (och väldigt mycket billigare) än att dra iväg hela familjen till en fotograf eller en fotoautomat.
    Som vi gjorde Skrikandes - gick till fotografen alltså. Crap bilder för 800:- *suck*
  • Tullemi
    Kitty baby skrev 2010-11-14 22:18:12 följande:
    Hej hej, ursäkta men jag har en lite dum fråga.... :) är nog lite trött o trög idag.....

Vad jag har förstått så vill dom ju ha 2 st passfoton/person för visum (i den strl som man får om man tar i en automat) - om man tar kort hemma själv hur får man dom i den stroleken?  Hoppas någon förstår vad jag menar
    Jättenkelt, säger min man. Man tar fram bilden, väljer "print" och sen "egenskaper" i rutan som dyker upp och där väljer man utskriftsformat. Nu tycker väl inte jag att det låter lätt som en plätt, men kanske är det enkelt när man väl sitter med det framför sig. Vi borde gjort så istället för att gå till fotografen.
  • Tullemi
    frigolita skrev 2010-11-15 16:39:11 följande:
    Ingen som vet hur vädret på phuket är just nu?
    Ser ju inte så ljust ut om man kollar in väderleksrapporterna...
    Kommer att åka ner på torsdag, och hoppades på sol å bad?
    Det kan ju vara lite disigt/mulet som det var när vi var där sist. Det var faktiskt ganska skönt att det inte var gassande sol och det blev både bad och sol ändå . Solen tar mycket bra även vid mulet väder, det får man inte glömma.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)