• obelix

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2011-01-30 08:15:55 följande:
    Det är säkert bara för att de inte samarbetar med Aerosvit. Vi reser med dem eftersom inget annat bolag kan matcha deras priser (om man vet hur man ska söka). Vi betalar under 17 000 kr för oss fem personer. Servicen är super, mycket bättre än charter. Nackdelar att de inte har reservflyg, kan bli förseningar plus att Kievs flygplats är urtrist.
    Hej

Ja det kanske är så... fast jag tror  att man kunde boka flyg med dem med aro.... fick för mig att de sa att det va dålig  service och jätte trångt.  Hur är det med väntetiden vid mellan landningen.

Att åka med dem om de nu är bra är ju 10000 kr billigare än att fylga med de vi gör Qatar, ca 1,5h väntetid i doha.

Ska kanske boka med A... nästa gång då... vi planerar just nu nästa års resa, innan vi kommit ivägpå denna... om det funkar bra med barnen så blir det nog 4veckor nästa år oxå...
  • obelix

Nån som bott på hotell nära kastrup? 2 vuxna 2 barn? nån som kan tipsa... jag kan verkligen inte ringa och prata med nån på danska... men av hemsidorna jag varit inne och kollat på verkar det vara max 2 pers i varje rum...

• obelix
    hag7 skrev 2011-02-01 20:51:34 följande:
    Ni som har bokat flygstolar vilket reseföretag brukar ni använda er av ,är det nått man ska akta sig för ?
    Vi åker med Qatar, bara ca 1,5 timmar vid mellan landningen, egna skärmar i stols ryggen framför.
    Vi bokade genom ticket eftersom vi hade lite presentkort som vi va tvugna att använda i år, tror det är billigare direkt via Qatars hemsida. betalar 29000 för 2 vuxna och 2 barn 3 & 6 år gamla
  • obelix
    Ancilla skrev 2011-02-02 10:38:51 följande:
    Vi bodde mellan Mae Phim och Ban Phe i november. Det finns massor med hus och lägenheter att hyra där, ganska många till ett vettigt pris. Vi tyckte dte var jättemysigt, inte så mycket turister och inte heller så mycket turistshopping typ märkeskopior mm. Det gjorde oss ingenting. Ville man shoppa åkte vi till Rayong eller Kleng.
    Maten är klart billigare än omman bor på Phuket. Det finns en tjej här i tråden som bodde flera veckor i Mae Phim. Jag har kvar hennes bloggadress om du vill kika på hennes bilder. Jag bloggade också och kan sända adress om intresse finns. På blocket finns mycket att hya och jag har även andra sidor med hus och lägenheter som är till uthyrning däromkring. Lycka till

Ancilla
    Halloj... jag tar gärna adresserna jag oxå om jag får.... åker nu den 21 till ban phe och är borta 1 månad.
  • obelix

Är det förresten nån av er som oxå är modell större... har hört att man kan fråga efter elefant size vad det gäller kläder till lite större män och kvinnor.nån som vet om det finns nått.  nära rayong eller hua hin?

Jag är nån stans mellan 46/48 och 50, beroende på vilken butik, sambon är ca en xxl/ibland XXXL och han är över 190 lång

• obelix
    Jensa1973 skrev 2011-02-03 07:49:06 följande:
    Har fått 5 bilder på boendet i ett hus i Karon,
    Han säger 300 meter till stranden, jag försökte fråga lite mer om området, gata, något i närheten osv.

Om bilderna inte ljuger är det FINT, vågar man bo så flott liksom??

Frågade honom också om priset var inkl. el, slutstädning osv. Så att inget överraskande kom.
    Frågade om ev. deposition osv...
    Något mer jag bör tänka på att fråga ifall vi vill hyra ett hus sådär?

Visst kan man väl lita på att det stämmer?

/Jenny
    Htyr du privat ska du ha ett kontrakt där allt står, vad som gäller och vilka priser det är.  detta ska ni båda skriva under
  • obelix
    Jensa1973 skrev 2011-02-03 10:08:53 följande:
    Obelix, tack så mycket.
    Om det är seriöst så borde ju han säga det och ha ett kontrakt.

Kan man skriva på och scanna eller hur tusan gör man praktiskt!?
    Våra hyresvärda skickade ett där allt va upp skrivet att vi hyr hus.. som  ligger där ... huset har x antal rum m.m det till kommer el.... priset för periooden är.... 

Ja du förstår.... sen skrev vi under och skickade det tillbaka till dem, ett underskrivet ex av kontraktet behöll vi hemma.

Säg att ni ska ha ett kontrakt innan ni bestämmer er helt, de kan ju vara seriösa utan att de tänker på att ni vill ha ett kontrakt, men kolla oxå hur ni får nyckeln till huset/lgh
  • obelix
    Tili skrev 2011-02-05 11:44:55 följande:
    Vilka vaccinationer behövs när man åker till södra Thailand och vad kostar dom? Vet att det är lite olika men vad har NI betalt?

Har googlat och tycker att jag får olika info på olika ställen.

Tacksam för svar!
    Vi har just vaccinerat barnen med twinrix, som vi blev rekommenderade av vaccinations mottagningen då är det både mot hepatit A & B, Havrix som är rätt vanlig och ett "måste" är nog bara A tror jag det va, men vi tyckte det va lika bra med det som hade båda när de ändå behöver stickas....  tror de kostar nästan 500 kr per gång och man måste ta 2 sprutor med en månads mellanrum innan avresa, för att ha skydd och sen nästa inom ett år för att ha skydd i ca 25år.

Sambon och jag hade redan dessa så det va bara barnen som behövde inför denna resan
  • obelix
    MrsMuffin skrev 2011-02-05 14:16:49 följande:
    Ytterligare en fråga, vad har ni för försäkringar när ni åker? Vi reser ju charter med Ving, så för mig tog jag ngn extra gravidförsäkring (minns ej namnet, men Europeiskas någonting...) i och med att jag kommer vara högggravid. För resten av familjen har vi Vings vanliga semesterförsäkring - räcker det???

Jag tänkte låta de små åka i mysbyxor och långärmat...blir det kallt på planet?? Kanske en dum fråga men jag har inte rest på länge och aldrig såhär långt. Tar med ombyte (shorts plus t-shirt) att använda när vi kommer fram. Vi anländer 06 lokal tid och får tydligen inte checka in förrän vid två...drygt.

Vad bör man ha mer i handbagaget??
    Nu har jag inte 100 koll men vad jag har hört så om det är så att förlossning eller nått annat med graviditeten sätter igång under resan täcker ingen försäkring efter en viss vecka, som sagt jag har ingen aning men det vad en gravid tjej på jobbet sa som hade planerat en resa men de flyttade fram den så bebisen hunnit titta ut i stället....
  • obelix

Halloj... det börjar närma sig avresa för oss nu... åker den 21feb  Vi kunde inte komma ihåg omd et behövs adapter i thailand eller våra kontakter funkar där... hur är det?

Har ni tecknat några andra försäkringar förutom era via villa/hemförsäkringar. Vi har trygghansa med Res + eller vad nu deras reseförsäkring hette.....

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)