• Anne69

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

bengke skrev 2012-06-17 22:26:02 följande:

Vilket område ska man välja som förstagångsbesökare tycke ni? Vill inte ha brötiga städer utan mer fin natur (lite bilsafari kanske) och såklart fina stränder. Phuket, Krabi, Kata, Koh Lanta, Koh Samui? Nu bara slänger jag ur mig ställen som jag vet finns. Vad skulle ni satsa på (eller undvika)?

Är det okej att åka i februari eller skulle ni rekommendera någon annan månad?

Hur länge ska ni vara borta och vad söker ni? Två veckors charter till sol och bad? Eller egen långresa med möjlighet att hitta lite mer orörda områden? Eller något mittemellan?

Phuket har jag massor av fördomar om men det lilla vi såg (Nai Yang Beach) var fritt från människohandel. Krabi var fint med härlig natur, men en hel del folk. Koh Lanta väldigt laid back , lugnt och med fina stränder - dock är charterhotellen klustrade på samma stränder, de finaste stränderna ligger längre söderut.

Det var mina tankar..... 
  • Anne69

Två timmar räcker för transfer mellan Koh Lanta (mitt på södra ön) till Krabis flygplats!

Och jag talar mig också varm för att åka privat minibuss. Då bestämmer man som sagt takten själv. Vi gjorde tre längre resor nu när vi var nere och det gick jättebra. Nu är våra barn i o för sig 4 o 6 och då kan de sitta direkt på sätet med vanligt bälte, så då har man slutat toknoja......  

• Anne69
    älskarlivet81 skrev 2012-06-26 14:53:33 följande:
    Vad behöver man ta för vaccinationer inför resan och då tänker jag främst på vår dotter..
    Hepatit A & B (twinrix) till dottern och ev. påfyllnad av difteri, kikhosta, stelkramp o polio (en spruta) för er vuxna.
  • Anne69

Och vi GILLADE Ao Nang skarpt. Givetvis måste man kombinera med annat också..... Men Ao Nang är perfekt för att "landa". Fördelen med Ao Nang är att det också är rimligt nära till Phukets flygplats och dit är ju ofta resorna billigare.  Här finns allt - det är lite som Mallorca, en gammal charterort helt enkelt.  Här kan man komma ikapp med tidsomställningen, handla lite grann (kanske hellre i Krabi än i Ao Nang), besöka alla de fantastiska massagehyddorna (särskilt kul med barnen!) och göra longtailutflykter. Man kan också göra en mängd aktiviteter som elefantridning, paddla i mangroveträsk, besöka tempel, gå på nattmarknad osv.  Om man bor centralt orkar även små barn gå där. Upp till en vecka kan man stanna där, sen är det dax att ge sig vidare.

Ao Nang är perfekt att kombinera med tex Lanta, där livet ju är väldigt laid back och man oftast bara är på stranden (åtminstone var vi det ). Men vi åkte också vidare till Lipe, lång resa men spännande.

Vi kommer gärna att återvända till Ao Nang, för oss är det en perfekt start- och slutpunkt!   

• Anne69
    Norken skrev 2012-09-03 11:35:36 följande:
    Är det någon som vet om man förlorar mycket på att boka hemifrån? 
    När jag kollar runt nu så är det ju galet mycket som är fullbokat redan. Jag hade tänkt boka lite hemifrån och lite på plats. Men vågar man chansa att stå där med 2 kids? 

Och om det är dyrare hemifrån, är det mycket som skiljer? Någon som har koll? 

Enligt allt jag har hört tjänar man ingenting alls på det. De bästa priserna får man på nätet. Välj ut ett par hotell som du är intresserad av att boka o bevaka dem. Det dyker ibland upp extraerbjudanden också, inte minst på Agoda o Sawadee som ofta har stanna 4 betala 3 osv. Min favoritbokningssight är annars Booking.com, jag gillar själva principen att det går lätt att boka av och att jag inte behöver betala i förskott.

Sen har vi inte velat använda vår semester till att jaga boende. Ska man vara borta väldigt länge kanske man kan lägga ett par dagar men har man bara ett par tre veckor så är det bortkastad tid. Ligg hellre på stranden!   
  • Anne69

En fördel till med Ao Nang: det är nära till ett riktigt sjukhus! Det finns faktiskt inte på Lanta........

• Anne69
    TomMon skrev 2012-09-04 11:51:37 följande:
    Om du menar Krabis sjukhus så är det inte att rekommendera. Vi åker ändå till Phuket international hospital om vi är i Krabi och det skulle vara något allvarligt.

Det beror ju lite på vad man råkat ut för. Vi fick bra hjälp i Krabi, däremot inte på Lanta - det de gjorde där kunde vi klara själva.

Men just detta med sjukvården tror jag faktiskt att man glömmer ibland, tills man råkar ut för något. Kan vara värt att ta med i planeringen!  
  • Anne69
    pussgurkan86 skrev 2012-09-18 19:16:10 följande:
    hur är det på krabi? är det fint och barnvänligt? vad kostar maten dvs, hur mycket matpengar bör man ha med sig om man ska vara där i 2 veckor för 2 vuxna och 2 små barn

Vi var iväg feb/mars i år och gjorde av med ganska precis 1000 kr/ dag. För det fick vi mat, utflykter, transporter, glass och allt annat man kan behöva. Två vuxna o två barn 3 o 5 år. Boendet kostade i genomsnitt lika mycket och inkluderade alltid frukost, så det behövde vi inte betala.
  • Anne69
    MiniPyret skrev 2012-09-23 19:57:20 följande:
    Hur 17 gör man för att boka med barn på Agoda?

Det ÄR stökigt.....först måste du kolla att du verkligen kan ha dina antal barn i rummet. Det läser du på respektive hotells och rums villkor. Sen, om det är OK, så lägger du till ev. extrasängar på andra sidan. Skriv sen i rutan att du reser med barn och barnens ålder. Oftast får du utöver rumspriset inte bara betala för extrasäng utan också extra för barnens frukost.

Sawadee är lika svårt, booking.com går dock alltid bra med barn.  
  • Anne69
    MaMaS skrev 2012-09-26 13:39:45 följande:
    Är det någon som vet om det finns barnvagnar/sulky att hyra på Bangkoks flygplats?

Vi åker Krabi-Bangkok, Bangkok-Istanbul och har ganska många timmars vänta på Bangkoks flygplats. Nån som har tips på vad man kan göra där? Åker med en 1 1/2 åring. 

Vi kommer vara incheckade hela vägen hem till Gbg från Krabi. Vet nån om man får vistas hur man vill på Bangkoks flygplats? Gå igenom security igen eller hur funkar det?

Tacksam för svar! 
    Det finns inga vagnar att hyra/låna i Bangkok så om du har en egen så försök få ut den. Vår nästan 4-åring åkte "bagagevagn" runt flygplatsen istället - men hon var i största laget för att trycka ner där. Men eftersom det var mitt i natten, och vi inte orkade bära mer.....hade redan burit hela vägen från inrikes till utrikes, tryckte vi ner henne i en sån. Men någon barnvagn kunde de inte fixa Urdåligt tycker jag o jämför tex med Kastrup där det står lånevagnar vid varje gate!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)