• Ancilla

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Är just nu i Jomtien och skall åka hem om en vecka. Enligt planerna har vi tänkt att ta de två sista nätterna i Bangkok. Någon här som har tips på bra prisvärd hotell nära bra shopping?

Ancilla

• Ancilla
    Caaatrin skrev 2010-11-25 22:10:56 följande:
    nej tror inte att man får ta med mjuklift om den är hel, men antingen delar jag på botten eller så skippar jag botten. Får se hur jag gör. :)
    Om det är en slags bädd till planet ni pratar om så kan jag säga att vi  kom hem från Thailand igåg och flög med Finnair. Vi fick en sådan babykorg som man kan sätta fast på väggen men vi hade den på golvet i stället och bäddade ner vår tjej som fyller 2 år den 23:e dec. Benen kom utanför när hon sträckte på sig men det gjorde inget. Det kändes mycket bättre att lägga henne där än direkt på golvet. Lycka till. Ta med så lite saker som möjligt för all packning väger och tar större plats än man tror.

Ancilla
  • Ancilla
    The Luckiest skrev 2010-11-26 08:55:51 följande:
    Ancilla: hoppas ni haft en super-resa. Vilka åkte ni med då?
    Vi hade verkligen en superresa. Vi åkte med Finnair vilket vi mer än gärna gör vid nästa resa också.
    Vill du ha lite inspiration kan du kika in på vår reseblogg på : www.algesund.blogspot.com

Ancilla
  • Ancilla
    hag7 skrev 2010-11-27 09:08:14 följande:
    Åkte med Lanta Divers men vi blev besvikna på deras bilar , barnstolarna var felvända o satt helt lösa så jag vet inte om det är värt att betala det extra som det kostar att åka med dom.
    Vi hade också beställt minibuss med barnstolar men alla barnstolar i Thailand är framåtvända om det var det du menade. Våra satt bra och verkade OK så vi var nöjda. Åkte dock inte med Lanta Divers.

Ancilla
  • Ancilla
    bohusbebis skrev 2010-11-27 07:30:28 följande:
    nån som vet hur stora barnen kan vara för att man ska få ta vagn med till dem? Har en 5åring och en 2 åring och vi kan bara inte bestämma oss för vad för vagn vi ska ha med... Stora Phil&Ted:en för att kunna ta sköna kvällspromenader med kvällströtta storebror - eller en ranglig paraplysulky för att kunna rulla 2åringen på utfärder. (vi bor huvudsakligen vid stranden med promenadvägar till restauranger, men songtaew när man ska till nån av närliggande städer). Har med en manduca att bära lillasyster i åxå... Men 20+ kilos storebror sitter inte bra i paraplysulkyn.... Eller ta med både PT:n och paraplysulkyn...., (om pt:n räknas som en vagn och sulkyn som en, liksom) kan man det tro? (och sen lämna sulkyn där)
    Åker på måndag å blir borta hela december....
    Vi velade också fram och tillbaka men tog beslutet om att ta två vagnar med. en paraplyvagn  och en minicity till vår 4-åring. Tog också med en bärsele till 2-åringen men den använde vi aldrig. Skulle bli otroligt varmt att bära med den. När 4-åringens ben vägrade gå bar vi 2-åringen och så fick 4-åringen sitta. Vet man om att man inte skall gå jättelånga sträckor så skulle jag valt om och lämnat vagnen till 4-åringen hemma. Nästa år blir det bara en vagn. Såg någon som hade en Phil & Ted och det verkade ganska smidigt. Frågan är hur lätt den är att snabbt få ihop och hur liten den blir om man snabbt skall hoppa upp på en songtaew?

Ancilla
  • Ancilla
    Thegran skrev 2010-11-28 01:22:23 följande:
    har inte sett converse, men har inte utforskat stan så mycket än heller. Ska ut idag igen, så om jag ser några så rapporterar jag ikväll!
    Har också tänkt köpa converse, men det får bli i BKK.

Tesco kan man handla en hel del på om man vill. Finns en del inne i Krabi också, beroende på vad man är ute efter. Jag vet inte om jag skulle åka hit bara för att shoppa, det är väl ingen toppenshopping på så sätt, men det finns en del.

Vi bor på Krabi cozy place. Rummet är rent och fräscht, personalen jättetrevlig och barnkär. Ligger inne i stan. MEN poolen är extremt skitig. Kan inte vara rengjord på bra länge. Det är grön beläggning på botten och på kanterna.
    OCH, viktigt, om man inte bor på bottenplan så är balkongerna livsfarliga om man har småbarn med sig! De kan utan större problem ta sig mellan spjälorna.

Det är ett helt ok ställe om man bara ska övernatta och inte bryr sig om poolen, men vi är glada att vi bara bokat två nätter.
    Jag har just kommit hem från Thailand och spenderade de två sista dagarna i Bangkok och försökte leta efter converse skor med fann dem inte någonstans. Det fanns till vuxna men ej till barn, TYVÄRR
  • Ancilla
    childhood skrev 2010-11-27 23:25:13 följande:
    Ny i tråden, jag har spenderat de senaste timmarna med att läsa i tråden men kom knappt halvväg.:p

23 dec åker vi första gången till Thailand, vi reser med fritidsresor och kommer bo på centara kata bech. Någon som har något tips om utflyckter i närheten? Vi reser med två barn 4,5 år och 2 år, så gärna något som är lämpligt för barn.

Första gången till Thailand som sagt och undrar vad man ska packa? Någon som vet något som man definitivt behöver packa med? Får mest höra råd om vad jag inte ska packa med.:)
    Vi bodde på Centara kata beach för drygt 2 år sedan. Det är ett jättefint hotell med superfin varnvänlig pool.
    Vår dotter var då 1,5 år så det blev inte då mycket större utflykter utan shopping på nattmarknaden i stan, shopping i Patong och promenader till stranden. Det  är en bit att gå till stranden så vi var faktiskt inte där varje dag för lilltjejen var rädd för vågorna och vi trivdes så bra i poolen. Ni får säkerrt underbart fina dagar där.

Ancilla
  • Ancilla
    Thegran skrev 2010-11-28 10:43:12 följande:
    Converse, äkta, finns på både Tesco och på Big C, två köpcentrum strax utanför själva stan. tar väl ca 5 min dit med bil.
    Kostade från 790 - 999 bath, vuxenstorlekar, såg bara med lågt skaft idag på Big C och kollade inte så noga på Tesco igår, så vet inte vad de hade för modeller.
    Men det såg inte jag. Jag letade på Tesco Lotus både i Rayong, Pattaya och i Bangkok utan att hitta några. Hoppas du finner det du vill ha.

Ancilla
  • Ancilla
    giftochmammatill3 skrev 2010-11-28 14:39:12 följande:
    Kan tipsa om baiyoke sky hotel. Jättefint, och de har rum som tar 5 pers. Är förövrigt Bangkoks högsra byggnad :) Enorm utsikt!
    Nära shoppingställen, och det mesta. Bra priser om man bokar från deras egna hemsida.
    Där bodde vi för nåågra dagar sedan. Vilken utsikt, helt otroligt. Åt frukost på våning 74 då man kunde titta NER på höghus. Lite krånligt med att man fick byta hissar och att man bara kunde åka till sin egen våning. Vi var fler i sällskapet och hade rum på olika våningar
    men det gjorde att vi inte kunde åka till varandra. Det var bra med all shopping precis utanför och så fanns direkttåget till flygplatsen nära. Vi bokade via Agoda menm så billigt blev det inte när skatter och annat var betalt.

Ancilla
  • Ancilla
    Matillin skrev 2010-12-14 11:14:39 följande:
    Jag tror inte det är extra varmt i april, tror temperaturen ligger på samma nivå i stort sett hela tiden året runt i thailand bortsett att det regnar mer under perioder?
    Vi var där med en 5 månaders sista gången och det var inge problem.
    Nu är hon 2.5 år och stora snart 4 år och då kommer dom ju ligga i plurret hela tiden. precis som man själv gör
    Inga problem med värmen för en 2 åring bara man har tillgång till pool eller hav vilket man ju alltid har i thailand
    Vi var i Thailand i maj och det var JÄTTEVARMT. Vi fick en superbillig resa för 14000 kr för två vuxna och ett barn under 2 år på ett 4-stjärnigt hotell så vi åkte ändå men det var varmt. Fick springa mellan restaurang och boendet när det var mitt på dagen. Nu har vi precis varit i Thailan igen i nov-dec och det var en otrolig skillnad plus att det är så skönt att åka när det är kallt och rusk här hemma. men som sagt får man ett väldigt bra ekonomiskt erbjudande så kan det vara frestande ändå. Vi bodde inte direkt vid havet så vi fick ingen fläkt därifrån. Kanske hade det varit annorlunda om man gjort det.

Ancilla
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)