• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

cillae skrev 2010-08-25 18:16:30 följande:
    Ja alltså DR har bestått till 95% svenska barnfam när vi varit där. Jag hade inte valt det om jag åkte utan barn, men för dom så är det perfekt. Framförallt 5 åringen vill ju ha kompisar att leka med och det har funnits där. Jag vet inte hur det är  med mängden folk, nov räknas ju som högsäsong och mars som lågsäsong. På slutet har vi varit nästan själva där. Lite chartervarning blev det sist när folk sprang ut på morgonen och la ut handdukar på stolarna runt poolen och dom neråt stranden... tråkigt! Men tyvätt gjorde man ju samma sak själv efter ett tag annars blev man ju utan. Men det är mysigt där och framförallt bra för barn. På stranden brukar det vara ganska lite folk och inga solstolar, bara om nån drar ner från resorten. Och hur som helst så är det MYCKET bättre än en svensk novemberdag :)
    vad fult att försöka paxa stolar! Då skulle jag faktiskt vara fräck och ta bort handduken därifrån, om ingen ägare var i närheten. Jag har svårt för sånt där beteende.
    Vi är inte spec intresserade av solstolar iof, så vi klarar oss nog utan om det är så  :)
    Tycker att det härliga med Lanta är just att det inte finns solstolar uppradade på stränderna, och framförallt; inga bananbåtar och jetskis! Jag blåvägrar att åka till ställen där sådant finns.

När vi bodde på Long beach i november var vi i stort sett ensamma på"vår" del av stranden, och runt poolen var det max ett par till som höll till samtidigt. Vi var väldigt ofta ensamma på restaurangerna också, och var vi inte det så var det iaf långt ifrån fullt...antar att det inte blir så nu.
    Men ja, nu är ju omständigheterna så som de är och då får man anpassa sig därefter.
    Ska iaf bli skönt med fler restauranger inom gångavstånd! och dottern har nog gärna ett par lekkamrater. Det blir nog fint, vi får ta sista 1.5 veckan på nåt helt öde ställe om vi tröttnat på folk, haha.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-08-25 18:32:04 följande:
    Varför känner du att ni valt fel strand?
    enbart för att jag är försälskad i Long beach :) så, inget allvarligare än så ;)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-08-25 18:38:40 följande:
    När man ligger på stranden på Koh lanta, använder man inte parasoll då? Ligger ni på handdukar i stekande sol?

Vi ligger nästan aldrig på stranden, vi är inte så mycket för det där egentligen faktiskt.

Men nej, jag har inte sett någon som ligger med parasoll. Har inte spenderat direkt någon tid på Klong dao, men på övriga stränder har vi inte sett det iaf.
    Det finns inga solstolar och parasoll att hyra.
    Däremot borde man ju kunna ha ett eget parasoll som man tar med sig ner om man vill?
    Många resorter har några solstolar utanför som de boende kan använda. Vi nöjde oss dock med våra saronger, utmärkta att ha på stranden! Mycket smidigare än badlakan!

• Thegran
    winters skrev 2010-08-26 08:08:35 följande:
    Flytväst har vi oxå med oss, litar inte på att det finns på alla båtar som vi ska åka med.

Precis, flytvästar i barnstorlek finns på ytterst få båtar, så ska man åka båt är det ett måste att ta med sig hemifrån
    Vill man inte köpa nya finns ofta billiga på blocket, tradera eller loppis :) Vet att brandstationen här hemma gratis lånar ut flytvästar. Vet dock inte om man får låna dem under en längre tid. Antar att fler stationer än vår gör det.

Kan förresten tipsa om att sunblock rear ut solsglasögon med gummiband för barn 2-8 år i sin webshop nu ifall någon tänk köpa sådana!

Idag ska vi laga massaman här hemma, längtar redan till kvällsmaten! :) Så i em blir det ett besök i thaibutiken i grannstaden för att handla hem lite som är slut, kul! Jag älskar att åka dit!

• Thegran
    Karisma skrev 2010-08-26 13:29:37 följande:

Att det ska vara så förbaskat svårt att hitta rätt boende på rätt plats!!! Blir snart tokig! Att det fanns så mga olika sidor att läsa på om Thailand och Phuket hade jag aldrig kunnat ana. Och tack gode gud för google translate annars hade jag nog lessnat för länge sen. Jobbigt att läsa på eng, tar så mkt längre tid ju. Tungan ute

Karln vill verkligen bo i egen villa med pool men det är så svårt att hitta. Särskilt då man helst inte vill betala mer än 7000kr/v * 5v. Eller i Huahin finns ju hur mga fina hus som helst men det var ju där det.

/K

En forumbekant på ett annat ställe hyr ut en fin villa på Phuket, dock utan egen pool, däremot finns två pooler i närheten som man får nyttja mot 50 bath.
    http://www.maleegarden.com
    Om vi någon gång skulle råka hamna på Phuket skulle vi boka hos henne!
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-08-26 14:47:49 följande:
    Vi har åkt igenom dessa trakter när vi åkt till div olika stränder, tex Nai Harn. Det är jättefint men väldigt lugnt.
    låter som nåt för oss alltså ;)
  • Thegran

Uhu. Har börjat fundera lite över skolan, jag är ju borta sex veckor mitt i terminen. Tre veckor är praktik, så då lär jag inte missa något, men de övriga tre...
    bävar för att det blir mycket att ta igen..iof brukar det vara slappt, men man vet ju aldrig hur framtida kurser blir...

Menmen, det är det väl värt isånnafall.

• Thegran
    Dolphin skrev 2010-08-27 08:54:16 följande:
    När ni bokar hotell hemifrån, var bokar ni då? Alltså  vilket resebolag?
    Har förstått att det kan vara svårt att hitta hotell när man väl kommer dit, vid jul och nyår...
    bokar alltid på egen hand, genom att själv ta kontakt med hotellet.
  • Thegran
    Dolphin skrev 2010-08-27 09:11:18 följande:
    Ok, ja det var det jag tänkte om det är bättre för det är ju inte så himla billigt annars tycker jag på resebyråer och så.
    Har ni nått bra att tipsa om på Koh Lanta som är barnvänligt och nära fin strand?

tack!
    Jag tycker att du först ska läsa på om stränderna, och sen bestämma var du vill bo :) Det finns bra boenden på alla stränder, så jag skulle först och främst välja strand och därefter leta boenden som passar mina önskemål.

kolla på www.lanta.se så hittar du lite info om Lanta.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)