Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tös021 skrev 2012-12-19 07:55:05 följande:
    Ja vi hörde av en vän igår att phuket var riktigt otrevligt ställe med fylla å otrevliga thailändare.. fick rekomendationer av ticket att vi skulla ta khao lanta men läste att det var ganska långt till "riktig" shopping och uteliv (matställen menar jag då med d) men det kanske inte är så? Hittade nämligen ett hotell med fritidsresor som jag vart helt kär i där.. jag vill ju shoppa å äta på mysiga resturanger med såklart

Du hittar nog fler mysiga restauranger på lanta än någon annanstans i Thailand.
    Shopping är det dåligt med om man inte vill ha kopior, är det OK så finns mkt att välja på.  
  • Smilla75
    cillae skrev 2012-12-20 06:02:07 följande:
    Vi har bott på DR 4 ggr och trivs jättebra, det ligger på den bästa delen av stranden, några ställen från Southern. Det är inte alls stenigt och nån "bäck" har jag aldrig sett?!? Längst ned är det steningt och ett vattendrag, men här är den bred och fin. Helt ok frukost, buffe med rostat bröd och frukt och flingor, kaffe och the och sen får man beställa till ägg, pannkaka mm (ingår alltså) Jag tror inte allt är fullt i mars, maila direkt till hotellen och fråga om pris och tillgänlighet. Kollar man på tex booking eller agoda så kan det stå att det är fullt, men det beror på att tex Booking har 6 rum på stället och dom är fullbokade, men resten kan vara tomt. På DR brukar vi bo i en Mini Suite, en dubbelsäng och en lite bredare vanlig. Betydligt billigare än Family. Vi kommer att åka i feb-april och barnen är då 5 och 8 år, vi har bokat en Mini Suite. Nära till Saladan och mycket restauranger i närheten. Två pooler har dom.

Tur du skrev, jag förväxlade med Good Days Lanta i all min trötthet, som ligger på Long Beach. Bortse från mitt inlägg!
  • Smilla75
    Norken skrev 2012-12-29 23:55:07 följande:
    Ang vattkoppor: om inte alla koppor är läkta så ska man stanna hemma. Det "lindrigaste" för övriga passagerare är ju att andra barn smittas. Man förstör ju iof deras semester oxå, men det är ju ingen katastrof. Det "värsta" är ju om äldre blir smittade. Alla har ju inte haft det. Dom kan ju då utveckla bältros mm och kan i värsta fall stryka med...

Sen vet man ju inte hur allvarligt det blir. Min dotter fick det vid dryga 3 år. Hon hade ca 50 koppor och hade lite feber. Svårt att sova 2-3 nätter. Sonen smittades av henne och fick över 400 koppor. Vi nattvandrade m honom i -10 och han fick många nätter även sova ute för det var lindrigast så för honom.

Men jag hoppas ni klarar er från dom i år!!! Inget roligt för varken dom eller er om det bryter ut!!! Och skulle det bryta ut så skulle jag ha avbokat och rest nästa år istället. Hellre en resa m friska barn än att åka så långt och behöva sitta på rummet...
    Man får inte bältros av barn med vattkoppor....det är en skröna. Man blir smittad med vattkoppor av vattkoppor och de flesta har haft vattkoppor och blir därför inte smittade.

Bältros blossar upp hos, främst äldre, av sig själv för att viruset ligger latent i nervknutorna, det är ett herpesvirus. När immunförsvaret är försvagat kan det bryta ut.

• Smilla75
    elinaehn skrev 2012-12-30 14:17:04 följande:
    Min dotter är vaccinerad mot vattkoppor av olika anledningar. Kostar en del o kanske för sent för er nu i alla fall, men kolla?
    Alla mina barn också. Vill minnas 80% skydd efter en vecka men något osäker. Fullt skydd efter andra sprutan. Billigare än VAB...
  • Smilla75
    obelix skrev 2013-02-19 15:12:22 följande:
    Vilka flygbolag rekommenderar / rekommenderar ni inte? Vad har ni för erfarenheter av emirates och turkish airlains ( stavning??) Ni som rest tidigare med norweigan skulle ni boka med dem nu när de Skanörs flyga till thailand?

Vore ju fint om de flög från Skanör för all del!

Vi har bokat med dem för i år, fick väldigt billiga biljetter ner i slutet oktober men de har ju inte släppt hemresorna ännu! Börjar bli lite nervös även om jag vet att de släpper dem i sjok. Kanske har de inte fått ordning på planen ännu? 
  • Smilla75
    elinaehn skrev 2013-02-19 19:32:45 följande:
    Hm. Ska åka på måndag o nu ikväll har dottern 39 grader. Inte bra. Frågan är om vi kommer iväg. O hur gör man annars. O om det blir resa först i sommar, vart i Thailand åker man då??

Det är ju en vecka kvar, febern hinner ge sig långt innan dess ska du se.
  • Smilla75
    Marsipanprinsessan skrev 2013-03-03 07:38:41 följande:

Undrar samma som Obelix, vad är ett "bra pris" på flygbiljetter i februari ungefär?

är du min: vi bodde på sunwing i Kamala år 2011 och hyrde deras sulky, var helt ok vad jag kan minnas.

För övrigt kom vi hem från Khao Lak natten till fredag. Har haft två fina veckor därnere, förutom att vår lilla tjej fick magsjuka och blev inlagd i tre dagar. Brukar alltid ta en extra reseförsäkring, men denna gången nöjde jag mig med hemförsäkringen... Surt eftersom jag antar att jag ej kommer få ngn kompensation för de dagar som "försvann" (hon blev dålig på onsdagkvällen, vi var inne på rummet två dagar och därefter inlagd på lördagen. Utskriven och pigg igen måndageftermiddag.) Nåväl, viktigast är ju att hon är frisk. Fast nästa gång åker vi tre veckor, som det är nu känns det som vi bara fick en hel vecka.

Vi betalar med kort och har då sådan försäkring på VISA el MASTERcardet. Tar aldrig separat försäkring. har aldrig varit problem att få ersättning mot läkarintyg.
  • Smilla75
    Camilla D skrev 2013-03-10 19:25:02 följande:
    Vi är ju bara på planeringsstadiet ännu och kollar olika alternativ.
    Reguljärt flyg och hyra hus där är tanken. Går liksom inte att lösa charter ekonomiskt när vi måste betala för 4 vuxna (de största barnen är ju över 12 då) och 2 barn.

Det m[ste vara otroligt dyra biljetter jamfort med thailand! Jag var p[ Sri Lanka for tiotalet ar sedan. Jattetrevligt, billigt, god mat. Tyvarr intr'ffade tsunamin just da och manga dog vilket paverkar var bedomning.
  • Smilla75

Ko Mok och Ko Hai är lätt att åka till och trevliga för några dagars besök! Ko Jum också, dit kan ni ta reguljära färjan på ett kick.

• Smilla75

Ta en titt på Ko Bulon också, min syster bodde på http://www.bulone-resort.net/sw/bungalow-kategori Superbilligt, kritvita stränder med varaner. Bästa stället i Thailand enligt henne. Då får ni ta en speedboat själva tror jag.

Nu har vi just bokat nästa resa för oktober-november! 16000 för 5 pers direktflyg med Norwegian, billigt! 

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)