• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi delade med 5 (100/5) förr, men nu blir det näästan mer rättvist att dela med 4. Om man nöjer sig med ungefärlig uträkning dvs

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Karolina75 skrev 2010-09-29 21:55:46 följande:
    Här kommer kanske en dum fråga men... Ni som ska ha med barn eller har erfarenhet av att ha med barn strax över ett år - hur gör ni när de ska sova på flyget? De får inte sova i några sådana där korgar man kan få på flyget som jag hört talas om va? Sover de i era famnar då eller har ni med något de kan sova i?! Min dotter somnar aldrig i mitt knä i vanliga fall... Är rädd att hon kommer bli fly förbannad och jobba upp sig totalt om hon inte får ligga ner och sova... Så dags att tänka på nu;o)
    Vi hade ju möjligheten att ha dottern på golvet i stunder, men hon var även uppe i våra knän. Det gick förvånansvärt bra. Hon var lite ledsen på hemvägen och jag stressade upp mig en del för jag var så rädd att andra passagerare skulle bli sura, men i slutändan så var det mest jag som "mådde dåligt" av det (får skylla mig själv). De flesta har förståelse för att barn kan vara ledsna stundtals.
    Vår son , som ska med till Thailand för första gången nu i dec (han är då 10 mån) somnar heller aldrig i våra famnar/knän så det ska bli spännande, men denna gången har jag inte tänkt så mycket på just detn saken. Det löser sig! Man får ha nåt kul i väskan till dem.
  • Tullemi

Nu tycker jag maneterna börjar få mer uppmärksamhet än de förtjänar!!! De är mycket ovanliga. De är väl bra att känna till att de existerar, men media har trissat upp det hela. Tänk hur många turister som åker till Thailand under året (en helsikes massa) och hur ofta hör man om att nåt hänt:  ytterst ytterst sällan.
    Som TessaG skrivit många gånger: trafiken, både i Sverige och Thailand är bra mycket farligare i så fall. Lägg nu dessa maneträdslor åtsidan och njut av semester .

• Tullemi
    Karisma skrev 2010-10-01 09:34:51 följande:
    Jaha och är kommer världens töntigaste fråga . Tungan ute

Heter det -is it free here eller -is it available here? Eller säger man ngt annat? Tänkte typ det här med solstolar och så. Cool De verkar ju stå på rad utan mellanrum. Man vill ju inte köra helt på svengelska, lite proffisig på språk måste man ju verka. haha

/K
    Are these sunbeds taken? Men de flesta förstår säkert "free" också
  • Tullemi
    Smilla75 skrev 2010-10-03 15:24:04 följande:
    Vi köper på Rusta, billigast i Sverige och mkt billigare än i Thailand, de har faktor 50 för barn.
    Jag köpte också några solkrämer där, men vi hittade bara spf 30 (till mig då). Najs RUSTA du har då Vi köpte Eucerin spf 50 på Apoteket till barnen.  Vi hade tänkt köpa Vichy's först men den var ju löjligt dyr.
  • Tullemi

Jag måste fråga en sak (säkert urdum fråga Tungan ute) men är Cherekringarna av uppblåsbar modell?

• Tullemi
    molnen skrev 2010-10-03 19:41:16 följande:
    Ja ,vi har de röd/gula och de är uppblåsbara går att få platta i packningen
    Vad bra...jag har börjat fundera på dem. Jag har ju hört så mycket bra om dem så jag blir nyfiken nu
  • Tullemi

När vi var iväg med dottern sist så tyckte jag att hennes solskyddskläder torkade väldigt snabbt. Nu var hon ju bara 10 månader och kunde ju inte prata men vi tyckte inte hon var varm(are) pga av solskyddskläderna. Sen är det väl rekomenderat att man smörjer barnen i så liten utsträckning som möjligt när de är så små. Det finns en del skumma ämnen i spf-krämer och deras hud behöver inte mer än "nödvändigt" av dessa ämnen.

• Tullemi
    Kitty baby skrev 2010-10-03 22:25:39 följande:
    Hej,
    ang solskyddskläder fick jag bra tips av en kompis att föredra dräkt med dragkedja - det är lite klurigt att lirka ut en blöt gullunge ur det blöta dräkten annars :D samt att de tinet gör något ifall de är lite stora av samma anledning samt att den då kan användas längre.

Jag hittade några (nya, oanvända) dräkter på tradera, vet dock ej vad det är för märke och hur pass bra de är osv men det står att det är spf 50 iaf.
    Brukar det inte vara dragkedja på dräkterna? Vi har bara 2-delat, men jag har för mig att det är dragkedja på de hela dräkterna som jag sett..
  • Tullemi

Åh, på tal om lekplats....är det någon som varit i Karon och vet om det finns nån lekplats där barnen kan få leka av sig lite? Sist vi var i Karon så var Milea så liten att det inte var aktuellt med lekplats men nu är hon lite äldre och skulle säkert uppskatta det. Undrar om man kan smita in på nåt hotell kanske....Oskyldig

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)