Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Trulis78 skrev 2012-01-04 23:27:00 följande:

Sara 75: Fast när jag tittade på sunwingsidan tyckte jag att det stod i text om hur man kunde bo mer än två vuxna och två barn. I family suite verkar man få bo två vuxna och två barn eller tonåringar utan extra kostnad. Maxkapacitet är däremot angivet som fyra vuxna och två tonåringar. Avgiften för varje extra barn (under 12 år) tycks vara 175 baht per natt och för varje tonåring (under 18 år) 750 baht samt för varje vuxen 1500 baht. Kolla på Rates & Reservation och läs i texten under prisboxen och se om du tolkar det likadant som mig?

Ja, på en av länkarna direkt till sunwing hittade jag också den informationen. Dessvärre omöjligt att boka under november då vi i så fall hade velat vara där. Miisstänker att Ving bokat upp fullt där hela vintersäsongen...   
  • Billabong
    Är det er dagsbudget för två vuxna och en 2-åring (kikade i din profil)? Boendet, ingår det där eller har ni det redan betalt?

Hade tänkt mig den summan sammanlagt inkl. boende, inrikesresor, utflykter och ngt dyk. Går kanske inte ihop sig då... Men förra gången vi reste (jag o sambon, utan barn) hade vi 500 kr/dag för allt. Nu får vi väl bo lite bättre med AC och pool iofs men ändå.
  • Billabong
    NICU skrev 2012-01-05 23:43:22 följande:
    Jag har kollat runt lite men det verkar som att de flesta hotell bara tar max 4 personer per rum (oavsett barn eller vuxna). Booking eller Agoda fungerar inte. Ni kanske ska kolla på lägenheter eller hus som folk hyr ut?
    Tack för att du kikar runt åt mig!
    Då vet jag att jag gjorde rätt när jag försökte, eftersom att det inte fungerar för dig heller när du testar sajterna.

Finns det bra ställen att kolla lägenheter o hus på förutom Blocket? Tycker det känns lite vanskligt att hyra privat...   
  • Billabong
    Thegran skrev 2012-01-06 10:00:45 följande:
    ni som stannat borta längre, säg 3-6 månader, har ni klarat er på den inkomst ni får (tex fp) eller har ni behövt lägga till utöver det från sparpengar?

vår 6 veckors resa gick ju på stora summor, men tänker att är man borta upp mot ett halvår så får man bo billigare etc.

Har börjat fnula på en längre resa innan dottern ska börja skolan (hon är 3 år nu). Har så mycket föräldradagar kvar på båda barnen så vore kul att åka en längre sväng.
    Nu var det många år sedan jag var på långresa, vi hade inga barn då och lyckades hyra ut vår lägenhet i andra hand hemma, så vi hade i stort sett inga kostnader hemma under tiden vi var iväg. 

Gör en budget där ni räknar med vad era kostnader hemma kommer ligga på, vilken resbudget ni har och vilka inkomster ni har samt hur mkt ni sparar ihop innan. Då får du nog bästa överblicket kring hur era förutsättningar ser ut.

Vi har som sagt lösa planer än så länge och våra inkomster under tiden vi är iväg kommer mer än väl täcka våra kvarvarande fasta kostnader hemma (bor numera i hus och räknar inte med att få ngn hyresgäst där). Så pengarna vi behöver spara ihop ska täcka själva resan och vaccinationer och andra nödvändiga inköp. 

Nu ska jag sluta spamma tråden.        
  • Billabong
    mollan nu skrev 2012-01-23 09:51:57 följande:
    så var flyget bokat! 37 dagar kvar till avresa
    Hur länge är ni iväg? Hur flyger ni och med vilka? Blev det de priser för flyg och boendesom du budgeterat för i inlägget nedan?
    mollan nu skrev 2012-01-03 09:38:44 följande:
    vi har bokat sunwing bangtao direkt via hotellets hemsida och flyg ska bokas från något av charterbolagen då vi inte vill mellanlanda.
    Vi räknar med att flyget kostar ca 5500:- per person och hotellet kostar oss 17500:- för två veckor.
    Jag vet att det inte är billigaste hotellet men det är vad vi vill ha.
    Så för oss fyra blir det ca 40´ för resa med direktflyg och sunwing happy baby rum i två veckor.
    Det tar ving 55´för
  • Billabong
    mollan nu skrev 2012-01-23 20:59:30 följande:
    Vi blir där i två veckor. Flyget vi bokat kostar 5599:- per person och hotellet slutade på 17312:-
    Så det blev nästan exakt vad vi räknat med.
    Vi åker direktflyg med Ving från Arlanda. Vi flög med Ving till Teneriffa för ett år sen och valde då till sunclass som är lite extra benutrymme. Det är standard med sunclass till thailand så jag vet exakt hur vi kommer sitta... makrillburk here we come!
    Hade ni kollat sistaminutenpriser för flyg tidigare så att ni "visste" att det skulle gå att få flygstolar till det priset? För ni hade väl redan bokat hotellet? Vet inte om jag skulle våga ha is i magen på det sättet...
    Härligt att ha resan inom räckhåll!  
  • Billabong
    mollan nu skrev 2012-01-23 22:20:57 följande:
    jag har följt priserna sen i november, det kan hända att priserna går ner lite till men vi ville boka nu så de flygtiderna vi ville ha inte tog slut. Det är trots allt sportlovs veckorna.
    Vi har hållt koll på apollo, ving och fritidsresor. Så något flyg var det klart vi skulle få. Bara vänta och se, hotellet är bara boka om till rätt datum. 
    Tack för svaret!
    Bra flygpriser för att vara under sportlovstider!  
  • Billabong
    CallGirl skrev 2012-02-12 12:54:00 följande:
    Kolla bokning med travelstart som har haft lägsta priserna med thai under tiden vi har kollat. Skriv också upp för nyhetsbrev där man får se kampanjer som thai med flera har med jämna mellanrum.
    Tack!

Har du/ngn annan här liknande bra tips med kampanjer man kan få nys om?
    Kollar flyg för okt/nov och får bara galet långa flighter till inte särskilt lågt pris. Trist. Är kanske för sent ute? Eller för tidigt?

Är det förresten ngn som har en länk till bra sidor där man kan se hur flygbolagen flyger, alltså vilja destinationer de har direktförbindelser till? Hade underlättat i planeringen...
  • Billabong

Låter bra att det kan vara för tidigt. Har blivit prenumerant både där o på Travelstart. Hoppas det ger bra resultat. 
  • Billabong
    elinaehn skrev 2012-02-23 16:14:17 följande:
    det kryper i mig nu. resfeber? har pulat i väskorna som är nästan så packade de kan bli i hopp om att hitta saker att ta bort (orolig för vikten o vet att jag alltid packar fånigt mycket o JA man kan tvätta i thailand!) skrivit och skrivit om kom ihåglappar o att-göra-lappar. pular o pillar. dammsugit fast det bara var ett par dagar sen. bäddat rent. tvättat. nu då? gillar att komma hem till städat hem (även om det dammar under tiden vi är borta också, en vän komemr bo här till o från men han är hämtmatstypen så det behövs knappast nåt i kylen...)
    så. vad mer kan jag bita tag i under sista dagarna hemma?    
    Har du redan fixat kopior på alla viktiga resedokument?
    Lämpliga saker att scanna och maila till sin egen hotmail/motsvarande är:
    Pass
    Biljetter
    Bokningsbekräftelser
    Försäkringspapper och numret man ringer om ngt händer (Servicekort heter det ofta)
    Spärrnumret till VISA/Mastercard
    (Vaccinationer, resecheckar, visum och liknande är knappast aktuellt för er)

Dubbelkolla packlistan och se att allt som behöver vara med finns med. Har du kommit ihåg laddare till alla sakerna? Tömt minneskortet till kameran? Kollat batteriet till internetbankdosan? Sett till att allt räkningarna blir betalda under tiden ni är borta?

Tömma gammalt i kylen/skafferiet

Pausa dagstidningsprenumerationen

Kollat att passet är giltigt och HELT (mitt var trasigt upptäckte jag inför en resa för några år sedan, så jag fick lite oplanerat åka och göra ett nytt).

Tagit bort en ansenlig mängd av ursprungspackningen.

Ev. kontaktat mobiloperatör för att veta hur du ska göra för att minimera dina mobilkostnader under resan.

Kommer inte på mer just nu...

Spännande med avresa nära.
    Halvblod skrev 2012-02-23 15:33:08 följande:
    Neeeej. En väns barn har fått vattkoppor och vi träffades i tisdags Skrikandes.
    Får nog börja ställa in mig på att resan ev inte blir av för nu börjar sjukorna hopa sig runt oss. Vi som inte varit sjuka en enda gång under hela hösten/vinter Rynkar på näsan 
    Vilken mardröm! Värsta tänkbara tajming.
    Vad säger researrangören? Kan ni skjuta på resan vid misstanke om smitta? För det låter som att barnet antagligen blir sjukt precis efter att ni åkt iväg - OM det alls blir sjukt...
    Stackare!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)