Inlägg från: elinaehn |Visa alla inlägg
  • elinaehn

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

verkar vara en del på väg mot khao lak. någon med barn kring sjuårsåldern?

• elinaehn
    molnen skrev 2012-02-11 14:19:48 följande:
    Våra tjejer  är 3 och 5 år ,dock kommer barnens 6st  äldre kusiner också följa med Hade du en flicka ?

jepp en flicka, var ska ni bo?
  • elinaehn
    Angelica77 skrev 2012-02-12 19:49:43 följande:

Vi har en 6½ årig tjej med oss till Khao Lak den 10 mars =)

Kanske vi möts några dagar!
  • elinaehn
    ulligulli skrev 2012-02-13 09:07:18 följande:

Wow, vilken snäll rektor ni har! Enligt vår rektor får man bara ge ledigt över 10 dagar om det finns ¨synnerliga skäl¨.

Vi åkte iallafall och fick med oss läxor av fröken. Därför var det skönt att visa att vår son lärde sig jättemycket när vi var borta:)  

vi komemr vara lediga 9 dagar av resans femton. dottern har fått ett helt A4 med matte och svenska uppgifter, sidhänvisningar till olika böcker osv. hade förstått att det skulel bli mycke tmen blev rätt ställd. (visade itne dottern). Men nu har jag tänkt till lite. det visar ju verkligen hur ser iös skolan är.d et finns en veckoplanering och de arbetar så mycket i skolan att hon verkligen skulle missa massor om hon inte arbetar ikapp allt detta (en del missar hon ju ändå!) och det kändes seriöst ändå. Hon går i ettan.
    Vi har dock fått läxorna två veckor före resa, bad om det, så vi ägnade massor av tid i helgen åt detta och gör vi samma nästa helg så behöer vi itne släpa med några böcker på resan. En hel del är matteövningar som itne behövs böcker till, som ska nötas, inkl klockan, och det är ju faktiskt perfekt att ha konkreta uppgifter att nöta i flera veckor. fian skrattade gott här igår då jag sa "o så tar vi matteläxan för vecka två i thailand". Kändes nog rätt gott inuti att tänka på att hon sliper göra den i solen... 
  • elinaehn
    CallGirl skrev 2012-02-13 09:23:20 följande:
    Vi ska snart ha möte för att få veta vad som ska göras. Vi kommer dock att för principens skull inte göra bort allt innan utan hon ska sitta med skolarbete en stund varje dag när vi är iväg. Jag ska själv skriva min magisteruppsats där och kommer sitta ett par timmar varje förmiddag och då får hon sitta med mig. Läsning m.m. är ju något om ska göras en stund varje dag. Sen kommer en av hennes uppgifter vara att hålla kontakt med sin klass via mail så hon ska få skriva ett par gånger per vecka. Påsklovet i skolan kommer hon dock få ha ledigt. Sen har vi redan nu förberett henne på att hon kommer få träna sin engelska på lättare saker som att beställa i resturang och viss artighetskonversation. Matte kommer komma i form av att räkna om valutor. Då vi ska besöka flera länder blir det tre olika valutor att räkna med.

vad skoj! min flicka ska skriva dagbok, skicka vykort osv. men själva "läsa varje dag" har inte läraren sagt den här gången faktiskt. jag komemr inte helelr säga det men har köpt ny lassemaja bok o tror den komemr läsas ändå. tror det är bra att itne göra all läsning till "måste för det är läxa" när det gälelr min flicka. hon läser så gärna frivilligt om jag INTE sagt att hon måste liksom.

kul tips med att räkna om valutor. om man kör att dela bath på fyra så kan vi nog hitta små uppgifter där, skoj!  
  • elinaehn
    CallGirl skrev 2012-02-13 10:46:15 följande:
    Läsa varje dag har vi som stående uppgift och det är det enda sättet att få henne att läsa på

vad läser din flicka? min dotter vägrade lassemaja o då var det lite svårt tyckte jag att hitta bra böcker med lagom mycket text men sen gav hon med sig o provade, o de går hem. måste erkänna at tjag mutade igång henne. en sån där tiokronors present (från automater med små grisar du vet) för varje läst bok. o då lossnade det till att bli riktigt intressant. märkligt.
  • elinaehn
    Camilla D skrev 2012-02-13 14:19:52 följande:
    Alltså, jag börjar bli lite stressad över flyget! Vad sjutton har vi gett oss in på? Min man är 195 cm ,jag 180, vi har med oss 4 barn varav en 21 månader i knät... behöver jag säga mer???
    Är det stor skillnad på sunclass och vanlig plats? (Åker med Ving) har ju inte bokat sunclass men börjar så smått fundera på att ringa Ving och se om det går att ordna. Lite trista pengar bara.
    Behöver man ha med sån där nackkudde? Eller räcker det med kuddarna som finns på planet?

Ös på med tips nu
    Berätta gärna hur det gick för er och era barn!
    När får man maten tax, planer lyfter ju 22.10, äter man rätt direkt då eller? Middag eller mer kvällsmat? Får man frukost sen med?

vi åkte med fritidsresor förra året så det är kanske annorlunda men ta med ätbart! vi var superhungriga under resan, tyckte vi fick alldeles för lite att äta. o att fylla på med godis gör det rätt obekvämt i kroppen mitt i allt stillasittande.
    så frukt o kex o dyl tar vi med på nästa långflyg.

sen är det bra att ha med små presenter till barn. gärna sånt de ändå behöver. typ slå in nya färgpennor, målarblock, solglasögon, solhatt osv. kanske tablettask o klubba o dyl
    våtservetter o handsalva tar jag gärna med

och. dela upp resan i entimmes pass o låt den ena vuxna vila en timme i stöten. då får ni en lättare resa än om båda två hela tiden bollar barn aktivt...

• elinaehn

mmen alltså jag var nervös FÖRE detta, fan det här är lite... för mycket. vågar man åka??? vi ska till khao lak o bo alldeles vid havet...

• elinaehn

men om man ska lugna ner sig o tänka ltie realistiskt. flygbolag eller resebyrå borde väl ställa in om riskerna bedöms verkligt... roande? ska vi låta dem avgöra orosnivå?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)