Inlägg från: stockrosen |Visa alla inlägg
  • stockrosen

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-07-05 14:04:53 följande:
    Det är klart att det kan vara bra att känna till faror/risker osv, men jag undrar hur kul semster man får om man är alltför påläst och dessutom kanske förstorar upp faran? Nu avser jag bloggen, inte dig, Stockrosen
    Håller med
    (trots att jag e´som jag e´ )
  • stockrosen
    MissCh skrev 2010-07-05 14:19:52 följande:
    När det gäller risker försöker jag att aktivt lägga åt sidan sådana där läskiga grejer men som är väldigt låg sannolikhet, men att istället försöka att förebygga de mer vanliga olyckorna/sjukdomarna som är större risk ska hända. T  ex att ha hjälmar i tuktuk, försiktiga i allmänhet i trafik, myggnät mm, och jag ville inte boka husmed egen pool utanför dörren. Förra gången bokade vi alla transfers och längre bilsträckor i förväg med bil med svensk standard på bilstolar till exempel.
    Men visst blir man berörd när man läser om dödsfallen med maneterna, det är jättehemskt. Om jag fördjupar mig i det kan jag bli skräckslagen, så jag försöker låta bli :)
    Jo men precis. Jag är väl också lite så där. Det är nog därför jag "ventilerar" detta så mkt för att på något sätt kunna förebygga. Som någon annan skrev så kanske det hjälper med kläder i vattnet etc.
  • stockrosen
    Mawe123 skrev 2010-07-05 14:41:54 följande:
    Jag tycker också att det här med maneterna, denguefebern och rabies apor är jobbigt att tänka på, men samtidigt skördar ju trafiken i Thailand bra mycket fler offer, och den oroar mig inte så mycket..
    Ja men visst är det märkligt!
    För så tänker jag också. Trafiken ÄR ju faktiskt en "nära döden upplevelse" nästan varje gång och ändå så oroar den inte mig så hemskt mkt mer än den gör här hemma...vansinnigt märkligt och helt ologiskt .

...fast det kanske beror på just detta, kom jag på just nu i skrivandets skull, ATT det är någonting vi faktiskt lever med varje dag och vi har lärt oss att hantera det. Medan denguefeber och allt annat tropiskt är helt nytt och man är så ...ovan ??? *spekulerar vilt )
  • stockrosen
    syster j skrev 2010-07-05 18:16:40 följande:
    Är det någon som vet om KUBmaneterna och dengue febern är spridd över hela Thailand eller om det enbart finns i vissa regioner?
    som jag har föstått det så är den tyvärr spridd över hela asien. Så det "hjälper" liksom inte att åka till Malaysia eller något annat land i just asien.

Nu till något trevligare....
    Har någon av er hört något om Air Berlin? Hittade relativt billiga biljetter..........men har aldrig hört talas om dem ens.....
  • stockrosen
    Tullemi skrev 2010-07-06 08:51:17 följande:
    Har nån hört om Silk Air då? Vi flyger från Singapore till Phuket med dom.....låter spännande "silk air"
    Haha...låter verkligen flummigt men väldigt passande ändå
  • stockrosen
    MissKaos skrev 2010-07-06 21:59:50 följande:
    EUUUU, hur har jag överlevt alla resor till aisen? Det jag tycker känns obehagligt är att det förändras med dom där maneterna.Det verkar som om de ökar i antal, vi har ju planer på att åka i januari och då låter det ju som high season inte bara för turister.. Ok, man kan ju bada i poolen just när högvattnet kommer in. Och ha solkläder på lilleman.
    Jag som har varit så orädd innan. (har ifs hållt på att råka illa ut i sydamerika med) jag har blivt en fegis, inte för MIN del men för lilla killen.
    Såg en tusenfoting som var så vacker så vacker efter ett regn i Malaysia. Den återfann vi härhemma på Universeum, instängd i en glasbur med texten "dödliga skönheter" Den hade vi stått 5cm från och plåtat och tyckt var vacker. Jaja, en parantes men man ska nog vara noga med att vakta dom små så dom inte vill klappa/leka med eller -veochfasa- äta ngt skumt.
    Sitter och småflinar för mig själv för jag känner så väl igen mig i det du skriver.

På tal om farliga skönheter så råkade jag ut för något liknande men inte så farligt.
    Fick syn på en jättefin groda på en ganska så trafikerad väg i thailand (vi åkte motorcykel). Och självklart så skulle jag rädda den. Så jag slängde mig ut bland bilarna och hade sån tur att jag fick tag i den direkt. Så bar jag ut den i "skogen". SEN EFTERÅT så tänkte jag på vilken jubelidiot jag vart för den var också rätt färglad och vacker och man vet ju att ju mer färglada -desto mer "farliga". Nu gick det jättebra och ingenting hände med mig men vilken syn det måste ha varit. En "galen" turist på vägen som skall rädda grodor

Nä men nu jag har även sett på några av de där youtube filmer och  de där maneterna är verkligen små. Det är ju omöjligt att se dem. Och eftersom jag åker under monsunperioden så antar jag att de kommer blåsa in....Vi har faktiskt inte bestämt oss ännu. Men samtidigt så är jag medveten om att om jag inte åker nu i höst så kommer jag förmodligen aldrig våga åka dit, för de är ju farliga även för större barn samt vuxna och kommer öka i mängd pga utfiske och dyl. Så...hur skall jag leva mitt liv utan resor??? Jag har ju alltid rest! Skall jag vänta tills barnen blir större? Det går ju inte..... *försöker verkligen komma fram till ett beslut*
  • stockrosen

verkar i alla fall som den thailändska regeringen har börjat jobba aktivt med att lösa jellyfishproblemet.
    Så man undrar hur hela turstnäringen kommer se ut om några år när maneterna ökat i antal ytterligare. Förhoppningsvis kanske det går att sätta ut nät och dyligt?

thaiboxjellyfish.blogspot.com/2010_05_01_archive.html

Ganska intresant med föjlande nyhet fastän det handlar om Langkawi. Inte ett ljud har vi hört i sverige om det...eller har ni det?
    thaiboxjellyfish.blogspot.com/2010_06_01_archive.html

Vill avsluta med en trevlig blogg från en familj som rest med en liten tös:
    www.resdagboken.se/Web/Apps/Trip/TripPresentation.aspx&epslanguage=sv&tid=32881
    Det kan ju faktiskt gå alldeles utmärkt! Och oftast så gör det ju det!

• stockrosen
    FredrikaoEmil skrev 2010-07-07 09:20:32 följande:
    Håller med! Annars kommer vi alla att avboka snart! Mileas mamma:<js
    Tullemi skrev 2010-07-07 08:31:06 följande:
    Stockrosen, nu får du sluta surfa på nätet efter maneter . Du har manetsurfförbud nu!!
    Jepp! Nu slutar jag....Och åter igen så ber jag om ursäkt om  jag skrämt upp er. Lovar, det var inte syftet.
    MEN jag blir inte klokare än så. De finns där, de är livsfarliga men risken att smittas är ju inte så stor.

Funderar faktiskt på om man kan hålla sig till poolbadning men när man åker regjuljärt så vet jag inte om man kan hitta hotell med barnpooler. Det skulle vara skönt att kunna veta att man KAN göra det. Men jag har bara sett barnpooler på hotell som använder sig av charter.....Eller så har jag aldrig kollat efter det.....
  • stockrosen
    MissKaos skrev 2010-07-07 21:11:43 följande:
    *ryser* Otäckt att dom verkar bli fler, bra att regeringen är intresserade och att det forskas. Vet ine vad jag ska tro om detta ännu. Men ska vi resa i januari hinner jag ju tänka efter innan..
    Jag tänkte åka redan i oktober .
    Så du har inte heller köpt någon biljett änuu?
  • stockrosen
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-07 20:04:08 följande:
    Hej i tråden!

Någon som varit i Krabi med småbarn? Tycker det verkar lite jobbigt att "vara tvungen" att ta båt varje dag för att komma till fina stränder...

Har tidigare varit 2 ggr på Koh Samui och också Koh Chang och Koh Phangan. Men nu vill jag se andra delar av Thailand. Funderar på Krabi eller Koh Lanta...

Någon med erfarenheter av dessa?
    Jag tyckte att öarna utanför Ao Nang var vackra men jag vet faktiskt inte om jag hade åkt tillbaka dit igen. Det jag gillade med stället var också att vi träffade oerhört många trevliga thailändare där.
    Raily beach var fin men vi tröttnade rätt snabbt på stället (fast vi är lite rastlösa och vi hade inga barn när vi var där).

VAD tyckte du om Koh Chang? Vad kan du jämföra ön med? Ko Samui, Ko Phangan???
    Är sugen på Ko Chang....men osäker ändå.... (som vanligt -velepotta som jag är)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)