Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-08-03 20:18:50 följande:
    Vi flög iofs charter, om det nu spelar nån roll. Kan hända att reguljärflygningar inte har så strikta regler.
    Jag har hittills inte sett någon som har fått med en vagn som handbagage. Vi har då gjort en del långflygningar. MEN det kanske går ändå?
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Jensa1973 skrev 2010-08-03 21:03:19 följande:

Läste någonstans..Eller det var föresten från Jordenresor..

De sa att om man hade en liten smidig sulky så kunde man ha den ända ut till planet.. Och de lägger in den. ALltså inte som handbagage...

Vi har köpt en Baby Jogger,,

Vad väger den? Och vilken sort?
  • MissKaos
    Mawe123 skrev 2010-08-03 21:09:01 följande:
    På arlanda när vi flög med fritidsresor fick vi checka in vår liteway, men låna en sulky och använda ända tills vi klev ombord planet -vilket var tur för vi spenderade 6 timmar på flygplatsen i väntan på avgång.
    OJ!
    Hoppas vi vlipper sån´t.
    Vi flög till Brazilien en gång och blev så sena från landvetter att vi missade långflyget (och därmed inrikes anknyting..) iaf, vi blev 72!! h försenade.
    Sov iaf gott på planet den flighten. Tur man inte hade barn med sig.
    Ska packa ner en bärsjal i handbagaget kanske.
    NU får man ju börja fundera på: Resevagn, bästa sjalen att ha med (kankse köpa en ny där.. på lokalmarknaden *hmm*) och vad har ni med för leksaker? Undrar om det finns att köpa grejjer vid stranden *såklrt det gör* UNdrar vad man ska ha med på planet.. Får man ha med mat/dryck extra till småttingar numera?
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2010-08-03 21:18:27 följande:
    Barnmatsburkar/vällingtetror o.dyl får man ha med sig genom security, men inte vanliga drycker. Det får man köpa i avgångshallen. Men allt som tydligt är barnmat får man ta med i handbagaget.
    Tack! Då kan jag ta med lite småpåsar med riskakor ( ni vet småfolks) och russin och nån x-tra mat burk. Och kex *mutor* Och mer.. Tom jag har väl slutat amma då.. (är en jobbig långtidsammande morsa, försöker dra ner det till 2ggr/dygn nu..)
    mee79 skrev 2010-08-03 21:24:07 följande:
    man får ha hur mycket dryck med som helst till barn!! man visar drickan i säkerhets kontrollen och säger att det är till barnet. det dom kan göra är att be en smaka på det, eller hälla det på huden.(för att förvissa sig om att de inte är sprängämne)
    vi åkte i maj och hade medd festis, mer, och babyjuice, absolut inga problem!
    Perfekt!
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2010-08-03 21:47:35 följande:
    Nu blev jag lite nyfiken så jag googlade och det står att drycker, som typ saft och liknande inte räknas som barnmat och därför får man inte ta med det. Men om du nu har fått det så blir man ju lite osäker på vad som gäller......hm.
    www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/.../
    Står ju tydligt att tex saft inte räknas som barnmat.
    Jag får fortsätta amma ungen helt enkelt. HAN vill inte sluta med det.
    Ska fråga Ving som vi reser med länger fram hur det ser ut med detdär. det viktigaste är eg extra mat och kex el dyl.
    Kommer packa ner något paket gröt i resväskan tror jag, det är väl inte så uppskattat men som nödmat är det bra o han äter ju det dom han är hungrig nog. vi kommer ha både micro o vattenkokare på rummet.
    kanske ska man ta med babywatchern? Man kan ju lägga barnet i stugan, köpa take away och några öl och sitta på terrassen nån kväll..
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-03 22:06:20 följande:
    men dryck till barn måste ju finnas på flyget? inte finns väl bara läsk o alkohol?
    Såklart det gör, är väl om man vill ha med ngn favvorit eg.
    Vi flyger kl 23, så jag hoppas han ska sova då! Hem går planet kl 17 så då hoppas jag han somnar efter mellanlandningen i sarija (eller vad det nu hette)
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-03 22:12:42 följande:
    ah ok :) började fundera på varför man behövde ha med sig sådant :)

vi flyger på em från sverige och mitt i natten från bkk. Hoppas också på att dottern sover större delen av resorna...men, det kanske är en önskedröm...
    Valium? Obestämd
  • MissKaos
    Caffreys skrev 2010-08-05 19:34:41 följande:
    Någon som har tips på boende på Koh Samui och Koh Phangan.
    Ja.. Samui finns ju hur mkt som helst.
    Börja med att bestämma er för stranden! MEd barn hade jag valt den lilla stranden ovanför Chaweng. Minns inte vad den heter, men den är fin det finns hotell. LIte lugnare men nära till shopping o mer restauranger nere på Chaweng.

Koh Phangang: KOlla på
    Panviman. com
    Vi bodde i en bungalow där = UNDERBART! Bästa stället.. Besvärligt att ta sig dit bara, men dom kan hämta er med egen speedboat på Samui (hade jag valt med barn, resan över ön är inte så skojjig) Bilder från det hotellet finns på min fb sida så inbpxa mig om du vill kolla)
  • MissKaos
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-05 22:25:33 följande:
    Tack för alla svar ang. Phi Phi! Låter som att man bara ska ta någon enstaka natt på Phi Phi alt. göra en dagsutflykt dit och lägga på några nätter i Ao Nang eller omnejd istället!
    Jag hade med valt att bo på Railay, Au nang är lite "jobbigt" man måste åka båt till stränderna varje dag.
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-13 19:07:21 följande:
    Vad trött jag blir. Är det bara jag som har problem med att få kontakt med lantadiver?! De svarar ju inte på mail!
    Ska man behöva ringa?
    HAde kontakt med dom för ett par år sedan. Då svarade dom, men jag tror det tog någon dag- trevlig kontakt.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)