• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-06-15 19:48:02 följande:
    Det är superfint. Vi bor i lägenheterna som vanligt men hade valt husen om jag inte vore så snål. Hoppas din son tar det lite lugnare på sin upptäcksresa i huset i år.
    Har ni lägenhet på bottenvåningen då? Jag gillade inte riktigt de låga balkongräckena. Om man bor nederst skulle det vara okej, men högre upp skulle jag få vakte tre åringen hela tiden.

Vi tar med oss min far på resan också, så husen med en egen paviljong passar oss perfekt. Vi hyrde B9, tror jag det var, förra året, och det var perfekt för våra behov. I år blir det ett C hus tvärs över gränden, tror det huset är vääääldigt lika det vi hyrde i vintras.

Räknade lite på vår budget igår, åh shit va dyrt det kommer att bli, resan och boendet ca 100 000 spänn och 40 000 för att äta och leva på plats.

Men då är vi ju 6 personer 3 vuxna o 3 barn.
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123
    Smilla75 skrev 2010-06-17 12:50:52 följande:
    Ja, vi har haft de nedersta tre år i rad, blir så även i år. Jag brukar hoppa över räcket om det är bråttom! Matpengar tycker jag inte du ska räkna fullt ut, det kostar ju hemma med. Och så sänker vi värmen i huset och sparar massor, eller hur.
    Ja vi får väl tänka så, maken sa igår när jag satt och plitade ner min budget att vi kanske inte behövde åka på så mycket båtutflykter och inte hyra egen båt något, men näe det örat vill jag inte lyssna på - vill ju unna sig massor när man väl kommit iväg =)
  • Mawe123
    Smilla75 skrev 2010-06-17 13:24:08 följande:
    Ja, med tanke på hus stor del av budgeten flygbiljetterna utgör så känns det trist att snåla på det som gör resan minnesvärd. Min man påminner mig alltid om det när jag undrar om han alltid måste ta rätter för 300BHT istället för 150, dumsnål som jag är!
    Tjusningen är ju lite att kunna beställa in flera rätter, prova, rata det man inte gillar och beställa nytt, utan att det kostar så mycket!

Snåla kan man göra hemma resten av året, ""unna sig" tycker jag är ett fint uttryck när man är på semester Skrattande
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-06-17 19:07:13 följande:
    hittade den för 199 kr +36 kr frak på pappaprylar.se, så beställde en nu precis :)
    då slipper vi åka iväg o köpa, närmsta butik där de säljs enligt hemsidan är i e-tuna som ligger 4 mil bort.

hoppas den funkar nu bara, men googlade och hittade nåt gammalt inlägg där nån skrev att den passade och att de fått ner flytväst och två paket blöjor i den också :)
    Yes Skrattande jag köpte den till vår liteway, fick med den, två flytvästar, två paket blöjor och endel skor, perfekt Skrattande

..men vår väska som jag tror är den samma som du precis beställt har inte hårda el vadderade sidor och de är mjuka. Men tyget är rejält och går inte sönder i första taget.
  • Mawe123
    MissCh skrev 2010-07-05 14:19:52 följande:
    När det gäller risker försöker jag att aktivt lägga åt sidan sådana där läskiga grejer men som är väldigt låg sannolikhet, men att istället försöka att förebygga de mer vanliga olyckorna/sjukdomarna som är större risk ska hända. T  ex att ha hjälmar i tuktuk, försiktiga i allmänhet i trafik, myggnät mm, och jag ville inte boka husmed egen pool utanför dörren. Förra gången bokade vi alla transfers och längre bilsträckor i förväg med bil med svensk standard på bilstolar till exempel.
    Men visst blir man berörd när man läser om dödsfallen med maneterna, det är jättehemskt. Om jag fördjupar mig i det kan jag bli skräckslagen, så jag försöker låta bli :)
    Jag tycker också att det här med maneterna, denguefebern och rabies apor är jobbigt att tänka på, men samtidigt skördar ju trafiken i Thailand bra mycket fler offer, och den oroar mig inte så mycket..
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-07-06 09:32:40 följande:
    ser förövrigt helt ok ut med bathen!
    100 sek = 422.151 bath enligt XE.com
    På forex är köpkursen 0,2533

100 kr = 395 bath

Någon som följt med och vet hur kursen gått senaste halvåret?
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-07-06 13:55:57 följande:
    forex har dock rätt rejäla påslag, vilket gör att man får sämre kurs hos dem.
    Ja jag ser det, to m. vi på banken har bättre kurser än dem, var växlar du?
  • Mawe123
    Meramat skrev 2010-07-09 20:26:26 följande:
    Har en fråga angående barnmat, blöjor, gröt och välling.
    Vi kommer passera Hua Hin på väg mot stället där vi ska bo och i Hua Hin bor det mängder med skandinaver, plus att många semestrar där. Det finns stora mataffärer där....det MÅSTE väl finnas barnmat då? Och bra blöjor? Är det nån i tråden som varit där? Och om det inte finns gröt så borde det väl finnas havregryn som man kan koka...eller är det önsketänk?

Inser att vi aldrig kommer kunna släpa på allt detta för 3 månader, har dessutom tvillingar...
    Blöjorna vi köpte i Thailand hetta Mama Poky, eller något liknande. De fanns i en pojk och flick modell, och fungerade hur bra som helst. Lite dyra tyckte jag de var, men det var nog för att allt annat var så billigt där nere.
    Dessa blöjor fanns på varenda liten affär, köpte dem to.m på 7eleven någon gång. Så släpa inte med dig blöjor till tvillingar för tre månader!
  • Mawe123
    hag7 skrev 2010-07-16 11:33:53 följande:
    Ni som är borta ca 4 veckor hur har ni tänkt ? har ni fixat boende hemmifrån o betalt redan o hur mycket ficpengar har ni raknat med ?
    När har ni bokat flyget o hur mycket får man betala för en sån resa ?
    Vi har bokat flyg med fritidsresor och bokade i januari, ska vara borta 14/12--12/1.
    vi betalar ca 11000 kr / person.  Vi har hyrt ett hus på southern Lanta. Vi har betalat bokningsavgift
    på både huset, flyget och transfern, resten betalar vi i november.

Nu på morgonen har jag bokat anslutningsflyg.

Fickpengar räknar jag med 10 000kr/vecka. Men sen kostar det pengar när man är hemma också, så blir det dyrare använder jag bara vår vanliga "hushållskassa", vårt matkonto ligger nog på ca 8000 spänn/månad och det räcker ju ganska långt i thailand.
  • Mawe123
    Flamma skrev 2010-07-19 06:15:55 följande:
    Kostar det mycket mer att åka med Thai? Vi har hittat reser med dem ca 2o ooo:- för 2 vuxna, 1 barn och 1 bebis 4 veckor i december.... Tyckte det verkade jättebiilligt...?
    Tycker det låter super billigt, vi betalar 11000/person med fritidsresor, mitten av dec --mitten av jan 4 v.
    Vi åker direktflyg stockholm krabi utan mellanlandning och med enligt mig ett superbra underhållningssystem Tungan ute
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)