• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Millans hustru skrev 2010-09-23 20:43:28 följande:
    vad brukar ni thailandsvana passa på att köpa när ni är där? vi ska till turistställe menhoppas på billiga nya badkläder, osv?
    Första gången vi var där så köpte vi T-shirts (till maken) och jag köpte några väskor, men andra gången kändes detta kopieutbud mindre intressant så det blev inte så mycket shopping. Finns det nåt kul så köper jag det, men jag har ingen shopping-agenda Jag har inte hittat några "måsten" så att säga.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Simbaa skrev 2010-09-24 13:44:35 följande:
    Var det inte nån av er somhade köpt en bärbar dvd med batterier?
    Jag tror att det var (bl.a) TessaG.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-09-24 20:41:34 följande:
    Slutbetalar hotellet i Bangkok just i detta nu :) tänk att man kan bli så glad för en sådan grej :)
    Japp, man skiljer sig gladeligen från sina slantar i vissa situationer
  • Tullemi

Hua, för att ha bebis i bärsele på magen då. Tänk om man skulle ramla ur (hemska tanke). Ungefär som att ha bebis fastspänd med sitt egna bälte i bilen.

• Tullemi
    Thegran skrev 2010-09-26 08:16:29 följande:
    ta inte all inclusive i thailand!! Det förstör liksom mer än halva nöjet. maten är billig och god, det är kul att testa olika restauranger :)

Koh Lanta är bra när man reser med barn, här kan du kolla lite; www.lanta.se
    fast allt beror ju på vad man är ute efter. Google runt lite och läs om olika resmål och se vilket som du tror passar er.
    Håller med! Avstå från all inclusive alternativ. Maten är halva nöjet - tycker vi iaf.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-09-26 20:06:54 följande:
    nej, har inte testat med något extra  solskydd. har funderat lite på det, men tror faktiskt att vi skippar det.
    Nu har inte vi kvar vår Liteway men om jag inte minns fel så kan man putta fram suffletten så den går helt över barnet och den bakre tygflärpen täcker då barnet bakifrån. Underbar förklaring, men ni kanske förstår? Funkar väl kanske bäst vid tupplur eftersom barnet inget ser när suffletten är i detta läge.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-09-27 20:29:23 följande:
    ang sånt där UV skydd till vagnen. tror ni det behövs till en tvååring?fick lite beslutsångest. köpa eller inte köpa?hade tänkt skippa det, men det kanske är dumt?

Tessa, hade du nån länk till sunblock (zunblock?) som säljs på nätet? Jag behöver en solhatt till Milea, om jag nu inte skulle hitta nån på Babyproffsen.
  • Tullemi
    Tullemi skrev 2010-09-27 20:31:15 följande:
    Tessa, hade du nån länk till sunblock (zunblock?) som säljs på nätet? Jag behöver en solhatt till Milea, om jag nu inte skulle hitta nån på Babyproffsen.
    Jag glömde svara: jag saknade inte solskydd till Litewayen när vi hade med oss den sist.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-09-27 20:48:06 följande:
    kolla www.zunblock.se och gå sen in  i webshopen :)
    finns en på rea nu, lila/rosa keps med "slöja", strl 2-6 år för 49 kr!
    Ah, tack. Ska genast kika
  • Tullemi
    Karisma skrev 2010-09-28 09:29:34 följande:
    Om det här var era krav var skulle ni då bo i Phuket ca 5veckor?

¤ Barnvänlig strand, långgrund, helst fin sand.
    ¤ Inte en strand fylld med turister. Vill känna lugnet utan att behöva trängas.
    ¤ Bra med utbud på restauranger.
    ¤ Någon slags affär som säljer blöjor och annat smått ovch gott.
    ¤ Hus att hyra m pool.
    ¤ Man ska kunna resa i nov-dec (helst) ev jan-feb. Inte under peaksäsongen iaf.
    ¤ Närhet till shopping, så man kan åka taxi dit utan problem.

Är det bättre/sämre väder (i nov/dec) beroende på om man bor i norra eller södra delen av Phuket?

Är tuktuk enda alt när man ska åka någonstans? Tänkte om man ska åka ca 30min finns det då stängda bilar. Känns säkrare.
    Låter som om Kata skulle passa er bäst. Ev Kamala, men jag vet inte så mycket om det stället.

Och nej, man behöver inte åka tuktuk. Det finns gott om taxibilar, eller ibland lite större bilar som tex en SUV/VAN. Om man vill åka på en längre utflykt så finns ju kids-on-board (men dem känner du ju till ).
    Vädret inom Phuket området varierar inte märkbart. Det är en relatvit liten ö. Vad kan det ta....1,5-2 timmar från norr till söder med några kringelikrokavägar inräknat
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)