Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ancilla skrev 2012-07-27 20:43:40 följande:
    Ok då låter ju inte Hua Yang så lockande även om de hus jag sett inte ligger i staden utan precis vid havet,en bit ifrån stan. Lyxhus för 4500 kr veckan låter lockande. Har ni hittat det på blocket eller har ni egna kontakter? Märkte ni av att det var olika prisskillander  för boende, mat på restaurangerna och shopping när ni reste i de olika delarna av landet? Gissar att Lanta är dyrare än Mae Phim? De huset jag sett i Mae Phim verkar ligga typ 250-300 meter från havet FÅGELVÄG och när man väl kommer dit är det en väg nära och inte så jättemysiga. Att behöva åka Tuk-tuk låter inte så lockade men vi kanske är lite för kräsna. Vi var på ett ställe mellan Ban Phe och Mae phim förra gången vi var i Thailand och det var precis vid havet och med en ENORM pool på 8000 kvm men det fanns inga resturanger precis nära utan vi fick ta moppen iväg och denna gånegn skulle vi vilja ha gångavstånd till lite olika restauranger.

den bild du fått av Mae Phim stämmer rätt väl. Man kan inte bo precis vid stranden. det är mycket billigare att hyra hus där än på Lanta. Mat är ngt billigare. Det finns en ljuvlig strand 3 km bort, ingen biltrafik. Vi åker dit varje dag. kanske inte som ni tänkt er. Testa Huay Yang, husen är ju många och billigare, torde vara god prutmån. Men finns det verkligen restauranger där husen ligger?
    vi hittade vårt hus i mae Phim på Blocket första gången, nu har vi prutat rejält på det. grannens likadana ligger på 70000 bht för samma period. Vi prioriterar att bo bra o ha fin egen pool samt pooler på anläggningen. Gör avkall på strandnära so får vänta till Lanta 
  • Smilla75
    Badfantasten skrev 2012-08-22 11:43:49 följande:

Jag undrar också om dessa ställen. Kommer åka dit i Jan 2013.Glad
    Prel bokat hus v. 1 i Ban Phen och skickat förfrågan om ställen i Mae Phim.
    Planerar sedan Ko Chang.  (ev Ko Samet?)

Vi har varit i Mae Phim 2011 och ska dit i år igen. Vi hyr ett stort fint hus med pool. Kombinerar med två veckor på Lanta. Skönt med kort transfer (2 timmar) från Bangkok. Vi gillar Phimman men man får vara beredd på att hyra tuktuk och åka en del till hav o restauranger.
  • Smilla75
    Ancilla skrev 2012-08-22 22:28:44 följande:
    Vi har också varit där förut men gillar det och vill dit igen. I vilket område hyrde ni huset? Vi fick hyra moppe med sidovagn när vi åkte till olika restauranger. Vad betalade ni för huset? Det är verkligen olika priser på olika " husområden". Vi bodde i en superfin lägenhet på Phutpatara som ligger mellan Mae Phim och Ban Phe. Gjorde ni några roliga utflykter som ni vill tipsa om?
    Vi hyrde två veckor i Mae Phim genom Thailandshuset, tror det hette Malee Seaview. Betalade 5000 kr v för 140 kvm m pool inkl el o vatten. Sedan hyrde vi privat på Blue Mango, 250 kvm m stor pool o upptänklig lyx. Det senaste hyr vi i år igen och betalade 4500 kr/v plus el o vatten.

Vi gjorde bara tuktukutflykter plus hyrde en båt och åkte till en sköldpaddsö. I år vill barnen simma med delfiner på delfinariet.
  • Smilla75
    Anne69 skrev 2012-09-04 11:56:26 följande:

Det beror ju lite på vad man råkat ut för. Vi fick bra hjälp i Krabi, däremot inte på Lanta - det de gjorde där kunde vi klara själva.

Men just detta med sjukvården tror jag faktiskt att man glömmer ibland, tills man råkar ut för något. Kan vara värt att ta med i planeringen!  
    Vårt spädbarn blev sjuk på Lanta och vi var mkt nöjda med doktor Salarin på Long Beach. Är det något allvarligare så är det ju inte långt till Phuket International. Vi låter dock inte vårdfrågan stå i vägen utan tar oss till småöarna. Finns inte ett ställe i Thailand där en helikopter inte kan landa. Farligast är att åka tuktuk på Phuket....
  • Smilla75
    hag7 skrev 2012-10-05 22:45:47 följande:
    Nån som har tips på bra tandläkare på koh Lanta? Nån som man kan¨ske kan ta kontakt med innan man åker dit?

Där finns en utmärkt på Klong Dao, den heter Dental någonting, du ser den från vägen!
  • Smilla75
    Peak skrev 2012-10-14 09:18:48 följande:
    Funderar på en del saker nu...

Om man har 20 kg/per i bagagevikt, får man ha 60 kg på två väskor då eller ska det fördelas på 3 om man är 3 personer? (Thai)

Vad tar ni med er för faktor på solskyddet? (såklart lite olika beroende på hudtyp) Vi har 30 ska man ta med en lägre också? (Jag blir brun men min man och son får nog ha 30 jämt!)

Finns det någon packlista eller bra tips någonstans? (har ingen bebis)

Då är det 20 kg per person så två väskor funkar ej.
    Vi har solskydd 30 och 50 med oss. Jag brukar inte smörja mig merän på utsatta ställen men kidsen har 50.  
  • Smilla75
    Ancilla skrev 2012-10-14 12:01:26 följande:

Hur tar ni er från Mae Phim till Lanta? Hur lång tid tar det?

Vi flyger med air asia.
  • Smilla75
    Peak skrev 2012-10-14 21:12:42 följande:
    Budget? Vad har ni spenderat i fickpengar när ni varit iväg? Jag minns inte hur mycket vi spenderade när vi var sist, 2v. Tror det kan ha varit 15,000:- på 3 personer ej med hotell inräknat! Klart olika vad man gör och vilken standard man vill ha och hur mycket pengar man har... Men ändå! Vi har bokat hotell och flyg och lagt undan pengar till hotellnätterna och betalat flyget så det är bara hur mycket man behöver för mat och nöjen i 4v! Det borde väl räcka med 1000:- om dagen?
    Vi brukar väl äta för 400 till 1000 bht per måltid, vi är 5 men barnen äter ju inte så mycket. Lite utflykter på det, glass mm men vi gör inte av med 1000 om dagen i alla fall, inte om vi drar av tuktuk hyra och sådant.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2012-10-17 20:48:30 följande:
    vi tar ut på plats. 

Det är alltid billigast, såvitt man inte har ett kort som lägger på växlingsavgift. det kostar ca 20 kr att ta ut kontanter i Thailand.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)