Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

älskarlivet81 skrev 2012-06-25 16:26:54 följande:

Jag tycker inte att jag toknojar för att jag är rädd om mitt barn.. Hade dottern varit 4 år hade vi ändå haft med bilkudde eftersom hon hade varit för liten för att sitta direkt på sätet då också..

Som det ser ut nu kommer vi åka till Ko Samui. Har hittat biljetter i slutet av oktober, början av november. Hur är vädret då?

Biljetterna verkar bra, flyger direkt till Bangkok och sen byter vi flyg och flyger till Ko Samui. Inkl första natten på hotell skulle det då kosta runt 18000 kr för oss 3 tur/retur.

När släpps billigare biljetter till januari eller januari är kanske alltid dyrare än november? Hittade dock inget direktflyg till Bangkok för bra pris i januari.     

din ton är inte så trevlig....vi försöker hålla tråden trevlig. Barnsäkerhet har vi talat om tidigare i tråden.

Billigast är biljetterna när de släpps ca 11 månader innan. Avgörande är om man stannar längre än en månad. Då blir det dyrare. Jul/nyår likaså. Vi åker fem personer (inget barn under två år) och betalar i november, 30 dagar, ca 23000 kr Bangkok Tor. Bokade ett år i förväg.  
  • Smilla75
    älskarlivet81 skrev 2012-06-25 18:22:19 följande:

Dessutom vet jag väl inte vad ni pratat om tidigare? 1191 sidor läser man inte genom i en handvändning., Jag är inte otrevlig, men tycker inte det är så sunt att börja prata om att tumma på säkerheten när man är utomlands..
    Men det är DIN åsikt och den får du, om du måste, framföra på ett trevligt sätt.
  • Smilla75
    älskarlivet81 skrev 2012-06-26 09:07:19 följande:
    Vi har aldrig varit i Thailand tidigare. Har dock vänner som varit där och det var de som rekommenderade ko samui då de var där 2010 och,stortrivdes. Är inte kao lak väldigt svenskt?
    Jo, det är rätt svenskt men ändå hyfsat genuint. Ko Samui var jag på för 15 år sedan och då var det trevligt, lite som Lanta. Men nu har jag förstått att det är väldigt turistiskt, ungefär som Phuket (Patong, karon, Kata).

Vi flyger till Bangkok och sedan ska vi till Lanta men vi stannar 14 dagar i Mae Phim som ligger i Raoyngprovinsen, ca 2 timmar med bil från flygplatsen. Där är väldigt thailandskt, nästan ingen turism, thailändarna åker dit på veckosluten. Finns dock svenskbyar med lyxiga hus för billig peng att hyra. Negativt - det är ingen ö, mer tuktuk pga längre avstånd, färre restauranger som riktar sig till turister. Men mer genuint o billigare då. Kolla om det kan vara något. Ko Tao annars kanske, men då har man ju en resväg som gör Ko CHang mer attraktivt. Inte Hua Hin bara tycker jag, det är en stad utan strandliv.
  • Smilla75
    älskarlivet81 skrev 2012-06-26 20:57:29 följande:

Mellanlandningen i Kuala Lumpur skulle inte vara teknisk mellanlandning för oss. Däremot en teknisk mellanlandning i Doha på vägen hem (och då skulle vi i så fall flyga direkt Phuket-Doha). Biljetterna skulle kosta 17500 kr för oss tre.
    Låter helgalet med så lång resa för två veckor. Förra året reste vi med Aerosvit för 16800 kr, en mellanlandning på två h i Kiev, för 5 pers varav en under två år. Qatar är bra men priset du fått var väldigt högt.
  • Smilla75
    älskarlivet81 skrev 2012-06-27 08:18:50 följande:
    Jag frågade om vädret i slutet av oktober först, det stämmer Men så sent i november passar det inte att åka!
    Vi lägger alltid in höstlovet och åker en månad från slutet av okt till slutet nov. VÄdret kan vara lite ostabilt en bit in i november men för oss blekingar gör det inget. Det mesta öppnar först i november, och ständerna på Lanta i alla fall städas först då.
  • Smilla75
    Flamma skrev 2012-06-28 19:58:12 följande:
    Var i Krabi hela december och bodde på Best Western Ban Ao Nang, 3+, alltså medelstandard/billigt. Vi gav 41000:- för 2 vuxna, 1 barn och 1 spädbarn. Helt ok . Flög direkt från Köpenhamn med Fritidsresors charterpaket.

Jag tycker det är dyrt! För samma pengar fick min familj, 5 personer, flyg Bangkok och hus vid stranden i Rayong på 250 kvm med egen stor pool. tror charter alltid är dyrare om man har tid att boka tidigt och leta rätt boende.
  • Smilla75
    Ancilla skrev 2012-07-01 15:26:26 följande:
    Vilka webbsidor använder ni er av för att finna de bästa priserna för flyg i november?
    Ni som redan bokar i november, vad har ni fått betala för biljetterna?

Ancilla  

travelpartner. 23 okt och en månad. 23000 kr för 5 pers (inga små barn) med Aerosvit.
  • Smilla75
    winters skrev 2012-07-01 23:02:43 följande:

Vi har kollat lite på Kap Verde som nästa långresa, men känner ingen som varit där och kan tipsa... Annars är det bara två timmars tidsskillnad och ca 8-9 timmars flyg och det ser fint ut på bilderna iaf! Skrattande

Vi var där första året de började med Charter. Bodde på Rio Funana, ett topphotell.
    Härliga stränder, dock ingen skugga o blåsigt. Lite jobbigt med sand överallt pga vinden. Det är ngr hundra meter i alla fall att gå till centrum m restauranger om man inte har al inclusive. Inte mkt att göra där, vi hyrde bil men inte mkt att se. Solsäkert.
  • Smilla75
    Ancilla skrev 2012-07-26 22:54:40 följande:
    Tar gärna emot tips på bra ställen att åka till med barn. Vår kommer att vara 4 och 6 år.  Flyger till Bangkok och sedan är frågan om vi skall åka öster ut mot Ban Phe -Mae phim och sedan vidare till Koh Chang eller om vi skall åka söderut mot HuayYang där det verkar finnas fina strandnära hus till vettiga priser. Vad skulle ni rekommendera? Tips på bra öar att kunna åka ut till ifrån antingen Rayonghåller eller söderifrån?

Ancilla

Huay Yang är inte långgrunt o dessutom blåsigt. svårt för så att bada där. Inte så gemytligt heller, känns som Ban Phe, en stad alltså.
    Vi tycker Mae Phim är OK. Ska vara där några veckor i år och kombinera med Lanta, som är favoriten. Även i Mae Phim finns flera svenskbyar. Vi hyr 250 kvm lyxhus m stor pool för 4500 kr/vecka (plus el, vatten). Fast då är det 250 m till stranden och just den stranden är vi inte så förtjusta i så vi kör ngr km med tuktuk. I Mae Ohim måste man ta tuktuk överallt.  
  • Smilla75
    hag7 skrev 2012-07-27 10:00:19 följande:
    Nån som vet var i thailand man kan åka i oktober/nov?Vi vill inte ha så mycket regn.
    .

Då är östkusten bäst, Mae Phim, Ko Chang.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)