Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Norken skrev 2012-04-10 20:30:08 följande:
    Någon som har erfarenhet av Koh lanta och Krabi.
    Vad är skillnaden på öarna? Bättre, sämre?

Åker för övrigt nästa vinter någon gång mellan jan-mars
    Gör en resa på 6-8v och planerar att stanna på en av dessa öar i 1v.
    Åker med ett barn på 4 och ett barn på 1 år.

Tipsa mig gärna! :) 

Krabi är ju ingen ö men det finns öar utanför som är trevliga. runt krabi stad är inte så kul, inga bra stränder. lanta är fantastiskt. Där finns allt man söker i Thailand. vad är ni ute efter+
  • Smilla75
    Norken skrev 2012-04-10 22:22:40 följande:
    Sol och bad mest. Gärna nån utflykt som passar m en 4 åring. Vi kommer ju vara borta ett tag så denna veckan behöver inte vara helt ute i ödemarkerna. Men det är väl varken krabi eller lanta.

Har du några andra bra resmålstips annars? Vi kommer även besöka koh lipe, langkawi, KL vad vi vet just nu.

Har på tidigare resa varit på phi phi, koh samui, karon/kata beatch, hua hin... Och jag är en som inte vill resa tillbaka utan vill se nytt :)

Jag hade tagit lanta. då tar ni bara båten från Lipe (alternativt till Lipe beroende påvar ni börjar. Lanta har ju allt men småskalig turism, inte alls som Krabi. det finns tex elefantridning som kan vara kul för barnet, eller snorklingsutflykt, det uppskattade mina redan när de var 3 år. Annars är det ju Ko Muk, Ko Bulon, Ko Turatau där i krokarna som är väldigt trevligt. Beror lite på hur man vill bo osv. Det är väl lite livligare på Lipe och Langkawi så kanske en mindre ö? Då skulle jag köra på Bulon tror jag.

Jag älskar Malaysias östkust, perhentian mm. Men det kanske inte passar er vädermässigt. 
  • Smilla75
    Norken skrev 2012-04-11 22:12:52 följande:
    Hur menar du med att det är livligare på Lipe och Langkawi?? Är det som Phuket?
    Ska googla dina andra tips på öarna!
    Nej, nej det är det verkligen inte. Men båda öarna är lite mer upmarket, lite dyrare och mer turism. langkawi just tycker jag är dyrt och trist. Bara stora resorter och så turistanpassat. Ko Lipe är jättefint, underbara stränder. Det är dock mycket dyrare där än på närliggande öar. Vet inte riktigt varför. Vi gillade verkligen Ko Turatao men det är en statlig anläggning men dåligt boende och usel mat så inget man åker till med barn. Titta gärna på Bulon Resort, underbart ställe om man kan klara sig utan AC. Billigt, vita stränder, ljuvlig mat. På de här småöarna finns inga pooler men det kan man väl klara sig utan några dagar.
  • Smilla75
    MaMaS skrev 2012-04-12 12:57:08 följande:
    Såg att du tipsade om Bulon Resort. Har tittat lite på att kanske åka dit när vi är på Koh Lanta. Är det ett ok ställe att åka med barn till? Hur är standarden på resorten? Fanns det ingen AC?

Det är ett härligt ställe för barn. Nej, ingen AC. Finns inte el på ön men generator typ från 18 till 04.
     Då funkar takfläkten. OK standard, ungefär som de flesta ställen på Lanta. apor på stränderna. Som Thailand var förr. 
  • Smilla75
    MissKaos skrev 2012-04-12 19:59:51 följande:
    <åh, vi var på Langkawi för sådär 10 år sedan, då hade inte turisttrömmen kommit ännu. Eller inte den stora iaf. Vi åkte båt över till Georgetown som jag gillade väldigt mkt.  Men Perhentian slår ALLT! Sugen på att åka tbx men med små barn är det ju svårt.. En 3-åring kan ju knappast snorkla!

Min 3-åring var med när vi snorklade. han hade mask för ögonen men kunde inte använda snorkeln men han såg mycket ändå. Visst är perhentian härligt. vi var där på brällopsresa i juni för 7 år sedan. Skulle gärna åka tillbaka till östkusten men det funkar ju inte om man vill resa på vintern. Så synd. liiite trött på thailand efter sju år i rad.
  • Smilla75

Vi bokar så fort biljetterna släpps, ett år innan. Vi åker varje år. Då brukar det vara som billigast. sista minuten har inte sällan varit billigt till Thailand när vi vill åka och vi vill ju inte heller till Phuket eller Krabi fastland så hotell brukar gå bort. Inga barnrabatter då heller utan de betalar samma sista minuten pris, på flyg reguljärt finns ju en liten rabatt för barn. I år är sista året vi kan åka en hel månad för nästa år är dottern sju år och då kan vi inte ta ledigt för henne tre veckor (om vi bakar in höstlovet i resan).

• Smilla75
    älskarlivet81 skrev 2012-06-24 20:23:35 följande:

Hur tar man sig till Koh Chang? Bokar ni själva eller reser med resebolag?

Buss el taxi fr Bangkok, enkelt.
  • Smilla75
    älskarlivet81 skrev 2012-06-24 20:42:30 följande:

Hur lång tid tar det? Vi kommer ha en 2,5-åring med oss och trafiken i Thailand är väl inte den säkraste? Men buss kanske är ok ändå?

Vi åker bara taxi med våra tre barn, då bestämmer man själv hur de skall köra. Vi har två timmar till Mae Phim, sedan är det väl ca 1,5 timmar till skulle jag tro (?) Inte varit på Ko Chang faktiskt.
  • Smilla75

Att de inte ska stressköra och ta risker. vi brukar boka bilbarnstolar men det är inte alltid de finns. vi har inte samma säkerhetsmedvetande när vi är iväg. Eftersom vi bor i eget hus har vi tuktuk och den kör vi en vuxen med alla barn utan annan skyddsutrustning än hjälm. Det är där de största risken finns.

• Smilla75
    älskarlivet81 skrev 2012-06-24 22:08:29 följande:

Ok, vi har alltid säkerhetstänk oavsett om vi är hemma eller borta. Har vänner som varit med om en fruktansvärd olycka och barnet överlevde tack vare bilstolen.

OK, kan bli svårt i Thailand. Kanske titta på Kids on Board, mkt dyrare men helt säkert med barnstolar. Hur ska ni röra er på orten då? Bara promenera?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)