Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

hag7 skrev 2012-03-09 21:01:51 följande:
    Vad har ni betalat för boendet?

Å ingen slår mig på prutandet....I Mae Phim betalar vi 4500 kr vecka för 250 kvm villa med stor pool o pagada. Listpris 75000 BHT. På Lanta tror jag det blev 25-28000 BHT vecka istället för listpris 45000 BHT. Det är ett fantastiskt hus med pool på 40 kvm. Vi bokade nästan ett år i förväg. Vi vill bo minst lika bra borta som hemma. Semesterdagarna kostar så mycket att ett billigt boende inte är aktuellt för oss, vill ju ha det riktigt bra på semestern.
  • Smilla75
    hag7 skrev 2012-03-10 08:58:12 följande:
    Det låter ju bra,själv vill jag gärna bo på hotell då det känns som lyx för mig.Vi brukar bo ganska bra då jag håller med om att man inte vill bo sämre än hemma men samtidigt när man är bort länge kostar det ju en hel del. Sen åker ju vi när det är som dyras för visst skiljer det en hel del på att åka i nov o i dec/jan.

Nej, det är samma pris från 1 nov. bara peaken julnyår som är dyrare.
  • Smilla75
    Allrona skrev 2012-03-21 09:06:32 följande:
    Någon som har flygit med Finnair till Thailand? Hur funkar det? Hur är benutrymmet om man jämför med thaiair? Servicen ombort, är den bra? Funkar det bra med barnen? 

Vi har bara flugit med thaiair förut men funderar nu på att boka finnair istället eftersom det är billigare. 

Vi åkte med dem för två år sedan. Det fungerade bra. KOmforten var inte mkt bättre än charter. Inte Thaiairklass. Usel mat. Servicen var omväxlande, sura finskor är ju aldrig kul. Vi tycker Aerosvit varit bättre vad avser själva flygningen men blir det problem är de nog sämare.
  • Smilla75
    Allrona skrev 2012-03-21 12:07:48 följande:
    Ok, tack för svaret. Vi vågar oss nog inte på Aerosvit, har läst mycket skit om dem på olika forum Obestämd. Det vi inte har tyckt om på Thai är att det inte är tv i varje säte, har finnair det? Det underhåller ju barnen ganska länge om de kan kolla på film!

Åh, jag minns inte säkert men tror att det var tv i varje säte. Det fanns inte på Aerosvit. Servicen var bättre på Aerosvit, de kom men dryckvagnen ofta och det var fri tillgång. Vad jag hört så har Aerosvit dåligt med plan så blir det följdförseningar ligger man nog pyrt till. Vi läste också mycket illa om dem men vi har ändå valt dem för tredje gången så med den reservationen kan jag rekommendera. Vi sparade 7000 kr jämfört med nästbilligaste bolag. De har bättre tider också generellt med 2 timmar transiten på dagtid i Kiev.
  • Smilla75
    Frökenjulie skrev 2012-03-27 03:30:37 följande:
    Det var nån här som hade fått tillbaka pengar från försäkringsbolag när ert barn varit sjuk på resan. Vilket bolag hade ni? Hur lång tid av resan var barnet sjukt? Vi var tvungna att avboka ett flyg nu för vår dotter var sjuk men försäkringsbolag säger vi inte kan få tillbaka några pengar så jag ska byta bolag när vi kommer hem. Känns inte bra att betala dyra pengar och när nåt händer så gäller inte försäkringen :(
    Det var jag. Vi har Trygg Hansa. Vi var borta en månad och jag hade läkarintyg på att barnet skulle vårdas på rummet i AC i 14 dagar. Vill minnas att vi fick typ 13000 kr. Då räknade de att vistelsen blivit förstörd för en förälder (den som vårdade barnet). Övrig förälder och resten av barnen fick ingen kompensation, men vi var förstås nöjda!

Vi har också varit tvungna att avboka flyg när dottern fick Rotavirus, det gick på kortförsäkringen (betalat med visakort). Normalt är det kortförsäkringen vi använder, har inte ni betalat med visa? Har ni kollat den möjligheten?
  • Smilla75
    am76 skrev 2012-03-28 06:48:06 följande:
    Tips om boende med pool på öar utanför koh lanta? Vi är där nu och inser att 2 åringen behöver pool,,, annars vet jag inte om jag är så sugen på öluff. Lite orolig för vädret oxå, regnskurar o åska är ju ok på fastland men hur är det på öarna.
    Du har ju Charlies på Koh Muk, dit är det inte långt!
  • Smilla75
    am76 skrev 2012-03-28 15:32:54 följande:
    Tack! Fler tips om boenden m pool på öar utanför koh lanta: koh bulon, koh lipe, koh libong... Ska dit inom några dgr :) om det inte blir massa regn.

bulon har inte den typen av anläggningar, tror inte heller libong. På Lipe finns flera ställen med pool men det kostar ju därefter eftersom det är charterställen.
  • Smilla75
    Angelica77 skrev 2012-03-29 09:19:30 följande:
    Är det krångligt att ta sig ut till Koh Lipe från landning????? Hur lång transfer pratar vi?

Var i Khao Lak till för ett par dagar sedan. Åter på hemmaplan o längtar bara tillbaka.
    Sitter o klurar på vart nästa resa ska bära av.
    Vart åker man om man vill ha riktigt klart o vackert snorkelvatten vid hotellet och lagom transfer som inte tar timmar från att man landar???

Beror ju på var du landar men från Krabi tar du dig med båt på kring 7 timmar.
    Från tex Ko Ngai mm kan du ta speedbåt på två timmar men det kostar förstås en slant, minst 1000 kr får en båt.
    Flyger du längre söderut i Thailand kan du ta dig till Lipe på under två timmar med båt.

Bäst är att flyga till Langkawi, därifrån tar båten bara en timme.
  • Smilla75
    dazazz skrev 2012-04-03 08:42:54 följande:
    Är det någon som varit i Ban Phe, Mae Phim eller området där omkring? Det låter väldigt trevligt där...

Var i Mae Phim en månad förra året, hyrde fint hus med pool. Ska tillbaka i år igen. Vad vill du veta? Mae Phim är verkligen att föredra framför Ban Phe, som är en stad där stranden mer är en bisak.
  • Smilla75
    Lycka 1 skrev 2012-04-10 12:11:37 följande:

Vi har varit där en natt och gifte oss där på stranden
    Det är en liten strand med ett hotell och en restaurang på hotellet.
    Stranden var fin, litet och mysigt!  

Det är ju så den gör sig bäst. Några nätter är trevligt men sedan är det för avskilt. restaurangen är rätt dyr. Mycket tyskar. Kul krabbor att titta på i bassäng för barnen (man kan beställa dem till middag...)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)