• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-08-06 20:39:06 följande:
    Ja, det har jag verkligen. Vi gillar Hans, man sitter på mattor på stranden med thaikuddar runt om. Superlätt med barnen. Thailändarna spelar fotboll framför, det dras upp nät osv. Maten är dels västerländsk med tyskstuk, min man gillar helt kött och det har de här som är supergott. Jag äter mest från thaimenyn som är mycket bra, särskilt fisk och skaldjur. Typ 200 baht för en thairätt att bli mätt på. Ligger rätt nära Southern Lanta.

Detta är enda stället på hela stranden där man kan sitta på stranden på dynor.

Längs huvudvägen äter vi nästan jämt på Sawadee som ligger mitt emot Southern, bredvid optikern, jättebra mat, trevlig service och lokal samt tramsbilligt (kring 60 baht).
    Glömde; Tack för tipset!
    Har du några  fler?
    Det behöver inte promt vara att man sitter PÅ stranden. Det funkar att sitta på nån liten verandra på stranden också :)
    typ detta stuk; http://www.pixbox.se/pic_show_id16292748.html
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-08-06 20:50:06 följande:
    Men jag måste tillägga att jag verkligen inte gillar Where else! Maken till loj och trist personal utan något som helst av thailändsk charm. Dålig och dyr mat. En riktig turistfälla. 

Glöm inte Saladan. Det kostar 50 baht för hela familjen med tuktuk från Klong Dao (fråga inte!). Vilken som helst av strandställena går bra. Verkligt billigt mat. För bästa maten är det Papas som gäller där, drivs av trevligt svenskt par med blandad mat. 
    Dyrt? Vi åt 4 stycken för 80 kr på where else :) visserligen ett par år sen.

inte tyckte vi att personalen var loj heller. inte så att vi stördes iaf :)  tvärtom, vi älskade stället!

Flipflop är det lite annat stuk på, men det är också ett exempel på vår typ av hak.
    Nu vet jag dock inte hur det är sen Raelf sålde det. Har du nån koll på det?
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-08-06 21:23:45 följande:
    Priserna är väldigt mkt högre på Klong Dao dessvärre. En kycklingrätt med ris minst 150 baht. Ofta äter vi på Same Same but different på Long beach, kostar 50 baht dit, där är så mkt bättre och billigare. Men en räkrätt får du inte någonstans bortsett från Saladan för under 140 baht.
    Where else är inte vad det var för 5 år sedan. Dyrt, 180 baht för hot pan som man ej blir mätt på plus 20 för ris.
    Hans har stora portioner, priserna motsvarar Klong Dao som helhet, eftersom skolorna ligger där är det mkt dyrare. Ibland hämtar vi från vägen och tar hem vilket är billigt.
    Iof var det inte fem år sen vi var där ;) och vännerna som bor på Lanta äter på where else flera gånger per säsong och tycker att det håller standarden.
    Men, alla tycker olika :) som tur är.

Är inte helt nöjd med vårt strandval, men eftersom min praktik ska göras på klong dao är det smidigast. Hade det inte varit för det, så hade vi valt Long beach. Men det blir nog bra som det blir nu också :)
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-08-06 22:42:03 följande:
    Nu har jag införskaffat tre olika Thailandsböcker och vi har väl börjat ringa in lite tänkbara orter. Lutar åt att vi åker den 30/12 - 21/1. Vill helst undvika mellanlandningar så vi verkar endast ha Phuket som valbart alternativ från Göteborg om man vill vara  borta tre veckor (blir då med Ving). Annars verkar det vara minst två mellanlandningar. Hur gör ni andra med flyg om ni har spädbarn? Eller har ni andra tips?
    flyger ni med thai från köpenhamn
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-08-06 22:46:35 följande:
    flyger ni med thai från köpenhamn
    haha oj råkade posta innan jag skrev klart :) tänkte skriva att om köpenhamn är ett alternativ (eller sthlm) så har thai direktflyg till bkk, och därifrån går det inrikes till flera orter.
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-08-06 23:07:43 följande:
    Smilla75 - när du skriver köra vagn. Finns det ok promenadstråk? Är verkligen en promenadmänniska och joggar också om möjlighet finns med vagnen - även på semestern
    inte promenadstråk, men däremot är sanden längst ner så hårt packad att det går bra att köra vagn där.
  • Thegran
    MissCh skrev 2010-08-06 23:13:59 följande:
    Allt man behöver, det låter ju bra Glad Kan det även finnas sådant som myggnät och hjälmar?
    det finns iaf på Tesco Lotus som ligger nära flygplasten i Krabi, så gör en sväng dit innan ni åker över till Lanta annars.
    Vet dock inte hur kvaliten på hjälmarna är där, så vi tar med hemifrån.
  • Thegran

Ville bara tipsa om filmen Angel som går kl. 21.15 på kanal 4 ikväll.
    Den är delvis inspelad på Koh Lanta.
    Rätt kass (ok, egentligen helkass,..) rulle, men va sjutton, det är ju från thailand :)
    I filmen medverkar även en del thailändare som bor på ön.

Kan ju vara intressant för de som gillar Lanta iaf :)

• Thegran
    Ewima skrev 2010-08-07 19:18:25 följande:
    Är det någon som varit ellar ska åka till Koh Chang?
    Ska ev dit nästa sommar.
  • Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-08 17:05:08 följande:
    Så nu är flygbiljetterna och första boendet bokat! Det blev sju nätter på DR Lanta på Koh Lanta. Efter det ska vi hitta ett boende på Phi Phi (troligtvis Banyan) i fyra nätter och sedan tre nätter på Wanna's Place i Ao Nang! LÄNGTAR!!!
    Vad kul att ni tog DR :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)