Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MissKaos skrev 2012-01-15 20:35:30 följande:
    Vi har packat ner MASSOR!
    Har alldrig haft med så mkt innan. Men, vi har 30kgfrivikt/person..Ving kör tydligen det på vissa hotell i kombo med att man flyger med deras bolag. Perfekt, enl mig som har med halva garderoben iår!

Vi brukar alltid packa typ 100 kg...ser ingen anledning att behöva köpa något på plats man har gratis hemma. Men vi har ju hus och bil att komma till så ingen rundresa som förr innan barnen precis.
  • Smilla75
    Martha skrev 2012-01-18 10:58:14 följande:
    Solkräm var inte direkt billigt längre.. Å svårt å få tag i stora förpackningar.  Fanns mest små å de kostade runt 500 bath
    Rusta är ju klart billigast!
  • Smilla75
    Lilla Gny skrev 2012-01-18 13:28:40 följande:
    Raggsockan: Vi flyger reguljärt till Bangkok där vi övernattar en natt, sedan tar vi inrikesflyg ner till Krabi. Där blir vi upplockade av en privat minibuss med bilbarnstol och bälteskudde till barnen, och den kör oss sedan till Lanta. Ingen aning om det är det billigaste alternativet, men jag tycker det känns tryggt och hyfsat smidigt. (Biltransfern har jag bokat via Lanta divers.)
    Vi gör alltid precis likadant. Det kan gå att spara några hundra bht med andra bolag men inte mödan värt.
    Sedan kan man förstås åka buss eller båt för inga pengar alls men det orkar inte vi!
  • Smilla75
    Halvblod skrev 2012-01-24 09:49:17 följande:
    Mickaann: vi har blivit rekommenderade Laguna beach club så ett par nätter ska vi bo i deras beach house.
    Sen har vi 3nätter kvar som vi inte vet än.

Där är jättetrevligt och bra läge med mkt restauranger omkring. Trevliga hus. Utmärkt val!
    Varför inte ta övriga nätter på Long Beach eller Klong Nin som omväxling?
  • Smilla75
    Halvblod skrev 2012-01-24 20:18:32 följande:
    Kul att höra att det är bra.
    Vi betalar 4200:- för deras beachhouse men då kan vi bo alla tillsammans (även våra mammor) så det hamnar bara strax över vår budget.

Tror vi kommer att bo på Klong Dao även resten av tiden så att flytten inte känns så mycket för barnen (vi kommer att resa runt en hel del).
    Vi gillar att åka in till Saladan så vill inte bo för långt bort utan hellre åka på utflykt neråt någon dag.
    Har bott på Longbeach tidigare men aldrig längre söderut.
    Funderar på att ta ett av de där stora "svensk-ställena" för barnens skull.

Blir någon ö-tur denna gången har jag tänk. Sist var Leia bara bebis och då kändes det inte lämpligt att sitta på en öde ö en halv dag för att vi vill snorkla. Men det ska vi minsann ta igen denna gången

Vet ni föresten något ställe på Koh Lanta där man kan snorkla ut direkt från stranden och se FINA fiskar och koraller? 
    Något sådant bra snorklingsställe finns inte på Lanta men det går att simma ut från den norra udden, om man går så långt man kommer på stranden mot Saladan, alltså Klong Dao beach. Där är hyfsat. Sedan är det OK på vissa delar av Klong Nin också.
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2012-01-27 16:17:37 följande:
    Genom vilken resebyrå bokar ni er resa? Vi har flygit med fritidsresor nu två vintrar, men tycker att det blir för dyrt.. Vi vill åka 20-24 dec nån gång och vara borta ca 28-30 dagar..  Arlanda - Krabi.

Vi har tidigare betalt ca 16.000/ person för flyget men jag skulle vilja hitta ett billigare alternativ..

Jag vill inte boka med hotell, utan tänker hyra ett hus på Lanta separat.

Tips, tips, tips :) 

Vi åker med Travelpartner och aerosvit 30 dagar, 5 pers 23-24000 totalt. November. De är väl billigast. helt OK.
  • Smilla75
    MissKaos skrev 2012-02-21 20:21:21 följande:
    Nej, har inte hyrt så. Däremot tror jag varenda ställe med självaktning har en longbeach.. Så, var ska ni lite mer precist?

de ska förstås till Long Beach...det ligger på Ko Lanta.
  • Smilla75
    Frökenjulie skrev 2012-03-05 08:39:23 följande:
    Hon är bara sju månader så vet inte om salta saker är så bra att äta då? Och isglass funkar inte riktigt heller. Hon är pigg nu men vill inte att hon ska bli dålig igen. Hon vägrade nappflaska med välling och ersättning oxå men det tror vi var för att det är en tand på g. Nu tar hon det igen. Men är det okej att ge typ läsk som bubblorna försvunnit ur? Även om det är massa socker i? Om man blandar med vatten så det blir mindre koncentrerat?

Jo, det går bra ändå när man är i varmt klimat. Var samma sak med min 8-månaders och det rådet fick jag både i Thailand och i Sverige. Min var magsjuk i två veckor i Thailand. Se till att få läkarintyg så får ni tillbaka pengar för förlorade dagar sedan, vi fick 12000 kr = ny resa!
  • Smilla75
    ulligulli skrev 2012-03-08 16:20:04 följande:

Vi var i Indien 5 veckor i januari - februari och hade det fantastiskt!

Vi funderar på att åka till Lanta ca den 20/12 - 20/1... Är även lite inne på Fillipinerna...
    Har lite svårt att bestämma oss Vilket I-lands problemSkäms

Vi har bott på Noble House flera gånger och tycker det är jättemysigt pga personalen och att de har jättebra pool. Men rummen är ganska slitna + att frukosten är rätt dålig:( Har mailat med dem och de rummen som ligger bäst till är redan bokade och bokar men nu måste man betala alltihop på en gång och man får inget tillbaks om man avbokar:(   

Vi kör Thailand i år också men nästa år hoppas jag sy ihop en resa till Filippinerna! Var tittar ni? vi är ju vana att bo bra i hus m pool osv. Min man vill inte ha det för "rough" med alla barn....

I år blev det Mae Phim och så Long Beach på Lanta. Malee Seaview, ett jättefint hus med stor pool i andra raden. Kolla tex jojolantarental.com  Vi prutade dock ordentligt.  
  • Smilla75
    hag7 skrev 2012-03-09 18:32:33 följande:
    Smilla75:Tror att det kommer att bli hotell då det kanske blir lättare för 13 åringen med kompisar då,hur många barn har ni ned er ?har ni bokat flygstolar?

Våra är 6, 4 och 2 år. På båda ställena bor vi på resorter med svenska villor. De brukar träffa vänner men kanske lättare på hotell el dy. Vi har bokat flyg. 24000 för 5 pers en månad i november. Aerosvit.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)