Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

DecemberBebis skrev 2011-09-16 18:59:27 följande:
    Ni som har Thailand bokat närmaste tiden , ja ni andra med förstås läste i Aftonbladet om kraftig ökning av kolera i Thailand nu , och att dem starkt rekomenderade dukoral . Jag har läst runt lite både nu och förra gångerna vi varit iväg och jag är mycket skeptisk.. Folk verkar bli dåliga ändå.. Är det värt det tro ?? Båda barnen är över 2 år så vi kan vaccinera båda.. Frågan är bara om minstingen är villig att dricka det ?!!

Om 6 veckor sitter vi på flyget på väg ner till paradiset nu !!!!!
    Man blir inte sjuk i kolera om man tagit Dukoral.
    Turistmage kan man få ändå, dukoral ger max 40 % skydd mot det.
    Vi tar alltid en dos var, tre krävs för koleraskydd. Vi hoppas det ger lite skydd för magen i alla fall.

Mina barn har gillar dukural skarpt när de varit 2,5 i alla fall.
  • Smilla75
    hag7 skrev 2011-09-17 09:56:47 följande:
    Provar igen :nån som har åkt till Koh Kradan ? Hur åker man dit från Kho Lanta vad kostar det mm ?
    Snorkeltur eller tre öars rundtur så hoppar man av. Kostar ca 400-650 bht vuxen.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2011-09-21 07:24:51 följande:
    Är Koh Kradan finare än Koh Ngai och Koh Muuk? har varit på de två sistnämnda, men inte den första...tanken är väl att stanna nån natt på nån av öarna nästa resa.
    Det finns långa stränder till skillnad från Muuk. Man kan på många ställen snorkla direkt från stranden. Det finns färre boenden och mer utspridda. Kan rekommendera ett besök. Annars gillar jag ju både Ngai och Muuk så vad som helst blir väl fint.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2011-09-21 21:20:22 följande:
    vi åker alltid dit i början av nov. Gillar vädret. Ganska ostadigt med en del regn, men inte så att vi upplevt att det stör. Det spöregnar en stund, sedan brukar det ge med sig.
    har inte haft så många dagar med strålande sol, men varmt och skönt.
    Precis som vi! Fördelen även med färre turister.
  • Smilla75
    hag7 skrev 2011-09-26 12:50:28 följande:

Nån som har tips på nån bra tandläkare på Koh Lanta ? Bokar man tide hemmifrån ?

Finns ett jättebra ställe på Klong Dao, bara att gå dit så får man tid inom några dagar.
  • Smilla75
    hag7 skrev 2011-09-26 17:03:46 följande:
    Smilla: Kan inte du inboxa mig vem det är ? vad har du gjort där ? Undersökning ,lagning mm?
    Skriver här för många är nog intresserade. Minns inte namn men nära Southern Lanta, på huvudvägen. Undersökning var ca 200 kr och så 450 för tandstensborttagning mm, kostar mig 1600-1700 kr hemma. Fina lokaler och bra personal.
  • Smilla75
    mojäng skrev 2011-09-28 21:46:56 följande:
    Hej, jag har läst lite i tråden och det är verkligen jätteintressant och många bra tips! 

Men jag undrar om nån av er som rest mycket till thailand kan svara på en liten fråga, det är nämligen så här att vi tänkt åka till koh samui/koh lanta i januari och stanna där i 2 månader, vi tänkte resa med vår son som kommer vara knappt 8 månader vid avresan, men nu har vi blivit lite tveksamma efter att ha fått lite olika bud.. BVC råder oss att inte åka med en sån liten då han inte kommer att ha skydd mot mässlingen tex och andra sjukdomar som finns där, och enligt SMI så ska man visst inte vaccinera mot mässlingen innan 9 månader, så vi är väldigt tveksamma nu till hur vi ska göra.. 

Men jag läser ju här och på andra forum om folk som rest med sina bebisar, så jag vore jätteglad om nån har lust att berätta hur ni gjort angående vaccinationer och hur tänker ni om de sjukdomar som finns där?

Sen funderar jag lite på det här med värmen, är det väldigt varmt där jan-mars, och hur gör ni för att skydda små bebisar från solen? Det är ju inte så kul om man måste sitta inne på hotellrummet hela dagarna menar jag, men sollotion ska man väl inte använda innan de blivit ett år gamla.. 

Jag vore jätteglad om nån hade lust att svara och berätta hur ni gör/tänker Glad 
    Det är härligt att åka med små under föräldraledigheten! Vi var 2 månader på Lanta när vår dotter var kring 8 månader, våra söner var i samma ålder och då stannade vi en månad.
    BVC avrådde oss också.
    Vi tog sedvanliga vaccinationer som ingår i BVC program. De var för små för allt annat.
    Alla blev sjuka. Dottern typ tredagarsfeber, som hon säkert fått hemma också. Inga stora problem. Sönerna slutade äta och var tagna av värmen. De förlorade mycket vikt och man kan se på deras kurvor när de var i Thailand. Yngste sonen var väldigt sjuk där förra året. Tror vi var hos läkaren 5 gånger. Något virus och strul med magen. Han åt inget på hela månaden i stort sett. Alla små brukar få lite magstrul men det behöver inte bli som för oss och de tar ju igen det.
    Mycket varmt den perioden. Det blir till att ha AC och vila där mitt på dagen. I övrigt skugga och tunna kläder. Smörj med solskydd om ni är i solen, bättre än att bränna sig.
    Var inte rädda för att åka. Jag kan rekommendera det!
  • Smilla75
    enny signatur skrev 2011-10-03 00:22:29 följande:
    Ni som är borta en längre tid, hur gör ni med reseförsäkring? Hemförsäkringen täcker upp till 45 dagar, men sen måste man förlänga vilket var en väldig annan historia på vårat bolag. Vad har ni för försäkring, hur länge åker ni och vad betalar ni?
    Vi förlängde vår, det kostade flera tusen vill jag minnas.
  • Smilla75
    mojäng skrev 2011-10-02 20:31:41 följande:
    Tack för era svar!

Wickz jag vet inte varför jag alltid tänkt att man använder solskyddsdräkter på större barn, men det är ju så klart det bästa! 

Smilla75, oj vad era små var sjuka, låter verkligen jobbigt, men tur att det finns bra sjukvård i Thailand (efter vad jag har hört i alla fall) kanske var dumt av oss att boka till den allra varmaste perioden jan-mars, borde åkt lite senare kanske då det är lite svalare, men det blir att boka hotell med AC och inte bara fläkt som många verkar ha.. 

Delfinen, det där med antikroppar har jag också läst, men sen när jag frågar läkare och personalen på vaccinationskliniken så säger de annorlunda och helt motsägelsefulla svar, inte konstigt att man blir förvirrad!

Ja vi ska fundera lite till på hur vi ska göra, känns ju lite som att det vore bäst att åka när det är lite svalare kanske, nån som varit där i april/maj och vet hur det är då?  
    Det är inte så farligt varmt när ni ska åka. Men ta några timmar i AC mitt på dagen.

När våra varit sjuka har vi tagit dem till läkare första dagen och fått läkarintyg. Minstingen ordinerades två veckors vistelse på rummet i AC, vilket vi också höll oss till på det hela taget. Fick turas om att gå ut med de större barnen. Vi fick tillbaka 12000 kr på försäkringen för detta och det täckte nästan hela biljettkostnaden för i år så på det hela taget blev det rätt OK.
  • Smilla75
    emsapemsa skrev 2011-10-03 20:28:06 följande:
    Hoppar in lite med en fråga om flygbiljetter. Jag har rest till Thailand innan, men då har det antingen varit en kombinationsbiljett (till andra länder också) eller så har vi åkt på lågsäsong. Senast åkte vi i oktober och flög till Bangkok, betalade ca 4500/person med Qatar.
    Men nu har jag suttit o kollat runt lite på biljetter till oss (och bebis) i mars nästa år. Eftersom vi reser med barn då så hade vi tänkt flyga till Phuket istället för att slippa resan från Bangkok .Hittar inte en enda biljett under 8000 per/person (inkl skatter).

Ni som rest under den perioden, vad har ni betalat? Och har ni några tips på bra sidor? :) 
    Vi åker alltid november och betalar ca 3400 kr barn och 3800 kr vuxen, Aerosvit. Så tar vi en natt i Bankkok innan vi flyger vidare med Airasia för kring 200 kr.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)