mojäng skrev 2011-09-28 21:46:56 följande:
Hej, jag har läst lite i tråden och det är verkligen jätteintressant och många bra tips!
Men jag undrar om nån av er som rest mycket till thailand kan svara på en liten fråga, det är nämligen så här att vi tänkt åka till koh samui/koh lanta i januari och stanna där i 2 månader, vi tänkte resa med vår son som kommer vara knappt 8 månader vid avresan, men nu har vi blivit lite tveksamma efter att ha fått lite olika bud.. BVC råder oss att inte åka med en sån liten då han inte kommer att ha skydd mot mässlingen tex och andra sjukdomar som finns där, och enligt SMI så ska man visst inte vaccinera mot mässlingen innan 9 månader, så vi är väldigt tveksamma nu till hur vi ska göra..
Men jag läser ju här och på andra forum om folk som rest med sina bebisar, så jag vore jätteglad om nån har lust att berätta hur ni gjort angående vaccinationer och hur tänker ni om de sjukdomar som finns där?
Sen funderar jag lite på det här med värmen, är det väldigt varmt där jan-mars, och hur gör ni för att skydda små bebisar från solen? Det är ju inte så kul om man måste sitta inne på hotellrummet hela dagarna menar jag, men sollotion ska man väl inte använda innan de blivit ett år gamla..
Jag vore jätteglad om nån hade lust att svara och berätta hur ni gör/tänker
Det är härligt att åka med små under föräldraledigheten! Vi var 2 månader på Lanta när vår dotter var kring 8 månader, våra söner var i samma ålder och då stannade vi en månad.
BVC avrådde oss också.
Vi tog sedvanliga vaccinationer som ingår i BVC program. De var för små för allt annat.
Alla blev sjuka. Dottern typ tredagarsfeber, som hon säkert fått hemma också. Inga stora problem. Sönerna slutade äta och var tagna av värmen. De förlorade mycket vikt och man kan se på deras kurvor när de var i Thailand. Yngste sonen var väldigt sjuk där förra året. Tror vi var hos läkaren 5 gånger. Något virus och strul med magen. Han åt inget på hela månaden i stort sett. Alla små brukar få lite magstrul men det behöver inte bli som för oss och de tar ju igen det.
Mycket varmt den perioden. Det blir till att ha AC och vila där mitt på dagen. I övrigt skugga och tunna kläder. Smörj med solskydd om ni är i solen, bättre än att bränna sig.
Var inte rädda för att åka. Jag kan rekommendera det!