Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Wixen skrev 2011-12-26 19:48:23 följande:
    KRSn: Vi kom precis hem från 3 månader i Asien, bla 1 månad i Thailand. Jag, pappan o vår 1-årige son. Vår budget var 650 kr/dag o då bodde vi fint, åt gott o var iväg på endel utflykter. Vi unnade oss o snålade inte. Ni lär inte ha några problem att hitta kläder till sonen.. Om ni inte ska ut t en öde ö dvs.
    Intressant att ni kunnat leva gott på de pengarna.
    Påminner om vår dagsbudget när vi var iväg senast - men då var vi utan barn i familjen och levde enkelt men reste runt mycket och gjorde även dyrare utflykter samt dykning i bl.a. Thailand.  Och så var det ett antal år sedan... Vi hade då 500 kr om dagen för allt för oss två och det räckte gott och väl. Tänker mig att det är dyrare nu samt att vi är fler.

Vad ingick i er dagsbudget?
    Förstår det som att mat, inträden på sevärdheter, lokala resor och boendet ingick. Stämmer det?
    Gjorde ni ngt utöver det, dykning eller dyrare utflykter? Inrikesflyg eller andra längre transporter med tåg eller buss? Shopping? Hur bodde ni med AC och pool eller enklare utan pool och med fläkt?

Håller själv på att planera vår långresa, som dessvärre ligger ca 2 år fram i tiden, och tycker det är intressant med budgetfunderingar när man reser såsom ni gjort och vi planerar att göra - dvs icke-charter.

Har du förresten ngn reseblogg eller tips om bra resesajt?     
  • Billabong

Stort tack, PixieDoll!
    Har ingen följdfråga just nu men känner att våra budgetterade 1500 kommer räcka bra, där ska dock ALLT ingå (lite dykning, något inrikesflyg och shoppingen) för oss och de tre barnen.

Ja, den goda billiga maten är ju fantastisk på så sätt att man äter nästan gratis och så gott. Dessvärre har vi ett barn med kraftig äggallergi och därmed kommer vi nog inte kunna äta sådan mat när vi är iväg.  Iaf inte han och det känns trist att inte äta tillsammans. Fast, det kanske finns gatumats-alternativ som jag inte lade märke till.

Vilka resmål besökte ni? Och hur länge stannade ni på ett ungefär på de olika platserna (förstår att det varierade). Några särskilda pärlor i ngt av länderna som var utöver det förväntade?  

• Billabong
    mollan nu skrev 2012-01-03 09:38:44 följande:
    vi har bokat sunwing bangtao direkt via hotellets hemsida och flyg ska bokas från något av charterbolagen då vi inte vill mellanlanda.
    Vi räknar med att flyget kostar ca 5500:- per person och hotellet kostar oss 17500:- för två veckor.
    Jag vet att det inte är billigaste hotellet men det är vad vi vill ha.
    Så för oss fyra blir det ca 40´ för resa med direktflyg och sunwing happy baby rum i två veckor.
    Det tar ving 55´för
    Sådant här tycker jag är guld att få tips om!
    Självklara följdfrågan: har du ngn webbsida att länka till som jag/vi andra kan kika på för att kunna göra detsamma i framtiden?
    Hur hittar jag andra Ving/Blue Village-hotell om jag vill boka själv?
  • Billabong

Såpass enkelt!? ;-o trodde att hotellen hade ngt annat "riktigt namn" och att det bara hette Sunwing hos Ving. Men där ser man. *Googlar*

• Billabong

Hittade på agoda men blev en stor besvikelse direkt när det inte går boka via sajten om man är fler än 4 i familjen. Dåligt!

• Billabong
    CallGirl skrev 2012-01-03 23:38:09 följande:
    kolla www.booking.com annars kan det vara idé att kolla med hotellet själv.

Toppen! Via den sajten går det. Tack.
    NICU skrev 2012-01-03 23:56:27 följande:
    Man får oftast beställa FAMILJERUM (det är inte alla hotell som har det) om man är 2 vuxna och fler än 2 barn. Där finns fler sängar.

Annars är det ofta en limit på 2 extrabäddar förutom två vuxna.

Booking är bra, men det gäller att hitta hotell som har familjerum.
    Gick inte ens att försöka boka ett familjerum via agoda, eftersom att det gick in en spärr direkt när man var fler än 4 i sällskapet. Samma på latestays.

• Billabong
    NICU skrev 2012-01-04 07:07:41 följande:
    Sara, VART i Thailand ska ni åka?
    Inte en susning!
    Våra resplaner ligger längre fram i tiden, jag samlar bara info och tips/varningar så länge.
    Men för att planera bra är det ju toppen att veta vilken budget man ska ha för sin resa genom att just se hur mkt saker kostar beroende på hur man reser.
    mollan nu skrev 2012-01-04 07:23:37 följande:
    hittade du? här är länken: www.sunwingphuket.com/
    Där hittar du även sunwing kamala längst ner, plus ett par hotel till
    Nej, jag letade inte mer när jag fick bokningssajt-tipsen. Men jag kikade nu när du gav mig direktlänken. Dessvärre går det tydligen inte att bo där med 3 barn alls. Konstigt familjehotell!
    Men tack ändå!
  • Billabong
    märtapärta skrev 2012-01-04 14:20:33 följande:
    Va!! Men när vi var där strax innan jul var det hur många familjer som helst som hade 3 barn. Min man och jag t.o.m pratade om det eftersom det kändes som om det var vanligare med 3-barns familjer än familjer med 2 barn. Kan du inte maila hotellet direkt och fråga?
    Jag vill helst bara kunna jämföra priser på nätet och få en uppfattning om kostnaderna för olika boendealternativ. Känns lite fel att så här i planeringsstadiet kontakta specifika hotell.
    Men där ser man. Alltså verkar man kunna bo där om man är fler. Kollade också Vings hemsida och där går det bra att resa dit även om man är 3 barn och 2 vuxna i familjen... Synd att det stora bokningssidorna är så begränsade.
  • Billabong
    Halvblod skrev 2012-01-04 15:14:49 följande:
    Det kan även skillja mellan olika bokningssidor vilka rum dom har fått möjlighet att sälja.
    Det kan vara fullt om man kollar på en sida medan en annan sida har lediga rum. Så det är bara att ge sig ut i djungeln och leta
    Ja, det verkar vara så som du skriver. Vissa går inte att boka hos alls om man är fler än 4 i sällskapet.
    Jag får skriva en lista över de jag kan resp. inte kan använda mig av.
    MissKaos skrev 2012-01-04 19:27:57 följande:
    Testa att maila hotellet om det finns en mailadress. Så har jag bokat hotell innan vi fick barn och det gick bra. DOm brukar var jättehjälpsamma. (då var det för att fixa pickup service vid en båt + båt turlistor mm mm dom ordnade det, Båten  kom sen ca 2h sent och där stod dom och väntde på oss... Och väntade. Och hälsade glatt när vi kom!)
    Jo, det går ju bra att maila direkt. Men jag är bara i planeringsstadiet och vill mest kolla runt och se om/när vi kan göra ett klipp. 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)