• obelix

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2011-01-13 11:26:04 följande:
    Mae phet uttalas "inte så starkt".
    aha tack, skrev upp det, kan vara bra att veta och ta med ner
  • obelix
    lolliepopsie skrev 2011-01-13 14:09:35 följande:
    Rayong beach Novotel!!
    På stranden där kan ni hyra båt med "kapten" och under dagen besöker ni 4 olika öar,lunch ingår!!
    Och dryck obegränsat!!
    vi besökte sköldpaddsön,paradisön med snokling,en annan lite mindre ö för snorkling & till sist Koh Samet!
    Underbar dag!
    "Classic Forest restuarant" MÅSTE ni besöka...en restaurang mitt i djungeln med svarta svanar,god mat,toppen service!! En upplevelse verkligen!!

Jag skulle nog tipsa om att shoppa i bangkok eller kanske ta er till Pattaya?
    Finns en rad olika marknader i Ban phe...de är en upplevelse att gå på dom!

Om ni tar er till Rayong Beach..tippsar jag om "Kim`s restuarant" finns både vid vägen utanför Novotel & på stranden...Strax efter "kims" ställe på stranden finns en annat matställe...Uppbyggt på bambu..Toppenmat!!

Där kan du även beställa pannkakor,och på "kims" finns meny på svenska..där kan ni även hyra bil med chaufför...

Att ge till barnen skulle jag tipsa om fisk...Våra barn på då 6,7,3 åt den...Likaså nudlar med kyckling/räkor...Stekt ris med samma tillbehör..det finns en massa mat som inte är stark som barnen kan äta...Jag gillar inte stark mat & åt all mat....
    Förutom min sambo som tog soppor som gjorde att de kliade i öronen för att de var så starka
    Tack för tipsen! printar ut och tar med 
  • obelix
    lolliepopsie skrev 2011-01-13 14:00:44 följande:
    Vi var i Rayong i Mars förra året! Rayong beach Novotel..Underbart ställe...
    På stranden vid hotellet kunde man åka på båttur till olika öar,snorkla,sköldpaddsön,paradisön & Koh samet..
    Lunch ingick i priset..
    Ett MÅSTE är att besöka "classic forest" en restuarang mitt i djungel,såå underbart..super service..
    Likaså hotellet vi bodde!!

Jag älskade Rayong...Lugnet,det är ju thailändarnas paradis sägerr dom...

På stranden finns även två toppen matställen...Kim`s beach & den som ligger efter...Maten är toppen & vi blev aldrig dåliga!!!
    Tack så mycket för tipsen
  • obelix
    lolliepopsie skrev 2011-01-13 14:09:35 följande:
    Rayong beach Novotel!!
    På stranden där kan ni hyra båt med "kapten" och under dagen besöker ni 4 olika öar,lunch ingår!!
    Och dryck obegränsat!!
    vi besökte sköldpaddsön,paradisön med snokling,en annan lite mindre ö för snorkling & till sist Koh Samet!
    Underbar dag!
    "Classic Forest restuarant" MÅSTE ni besöka...en restaurang mitt i djungeln med svarta svanar,god mat,toppen service!! En upplevelse verkligen!!

Jag skulle nog tipsa om att shoppa i bangkok eller kanske ta er till Pattaya?
    Finns en rad olika marknader i Ban phe...de är en upplevelse att gå på dom!

Om ni tar er till Rayong Beach..tippsar jag om "Kim`s restuarant" finns både vid vägen utanför Novotel & på stranden...Strax efter "kims" ställe på stranden finns en annat matställe...Uppbyggt på bambu..Toppenmat!!

Där kan du även beställa pannkakor,och på "kims" finns meny på svenska..där kan ni även hyra bil med chaufför...

Att ge till barnen skulle jag tipsa om fisk...Våra barn på då 6,7,3 åt den...Likaså nudlar med kyckling/räkor...Stekt ris med samma tillbehör..det finns en massa mat som inte är stark som barnen kan äta...Jag gillar inte stark mat & åt all mat....
    Förutom min sambo som tog soppor som gjorde att de kliade i öronen för att de var så starka
    Vad betalde ni för turen till 4 öar förresten? när va ni där? tänkte om det va nyligen så priset är aktuellt, så man inte betalar över pris menar jag
  • obelix

Halloj

mady skrev 2011-01-16 11:51:20 följande:
    du kanske har fått svar. Vi var i Ban Phe förra julen och tyckte det var riktigt billigt när jag pratade med vänner som sammtidigt var i Phuket så var det helt klart billigare. Tyvärr tyckte jag att maten där var tråkig det var mer kinamat. Det var i peppar, vitlök eller sötsur och i alla så var det alternativen kyckling, fisk, bläckfisk eller räkor.... jornötsås gick inte att hitta, eller så var vi på fel ställen... stranden var underbar och man kunde ofta ligga själv=)
    Hej nej jag hade inte fått svar på detta, tackar... synd att maten inte är thialänsk där... men det andra låter ju trevligt...

Är det nån av er som har tips på billigt och okej boende i hua hin för ca 2nätter? vi har kompisar som kommer vara där när vi är i ban phe så vi funderar på att åka dit ett par nätter och hälsa på...  men vill ju bo billigt men oken då iom att barnen är med så kan det ju inte vara något sunkigt ställe....
  • obelix
    mady skrev 2011-01-16 11:59:32 följande:
    där var vi förra året. har ni ätit på Pauls nere på stranden, där de har fireboys? Deras fisk var helt fantastisk, bästa maten...
    Vi åker till ban phe den 21 feb och ska bo i dream village, nån som vet var det ligger (hus området alltså)
    Pauls var hittar vi det, känns som man bör testa detta...
  • obelix

Tänkte på det där med allergi medicinen, är det nått som är receptfritt?  för både barn och vuxna? både jag och barnen får ofta mycket myggbett och stora som kilar som tusan,men har inte fått nått utskrivet av läkare för det, visste inte ens att det gick,,,, Har hört att kortison ska man inte smörja på och sen vara ute i solen för då blir det vita fläckar.... stämmer det?

• obelix
    Hanakana skrev 2011-01-18 22:03:59 följande:
    Mileas mamma: Vi ska åka precis i slutet av mars och kommer hem i början av april. Är borta i 2 veckor.
    Usch, vad jätteledsamt... hade verkligen sett framemot att få bada i havet denna Thailandsresa. Och vår
    dotter gör inget annat än att prata om att hon vill bada i havet, hon tycker bättre om det än i poolen (konstigt nog...). Men, det blir väl till att ligga vid poolen även denna resa... Förra resan var ju inget roligt, då stranden vid Cha-Am var dålig, hästar gick på stranden och det var massa försäljare där. Ingen låg på stranden och solade, alla låg vid poolen. Nu tyckte vi att det skulle bli ändring på det, och vald då Kata Beach som vi trodde skulle bli mycket bättre...
    har jag missat nått? kan man inte bada i havet?
  • obelix
    ulligulli skrev 2011-01-19 22:55:37 följande:
    Visst är det någon/några här i tråden som är eller på väg till Ban Phe?

Vi funderar på att åka ner med mina föräldrar och min bror 3 veckor över jul och nyår. Min far och bror vill gärna spela golf och vi tänkte att kanske Ban Phe skulle passa oss.

Vi är lite inne på att hyra hus inte för långt ifrån standen för 7 personer och minst 3 sovrum. Någon som har något bra tips? Har hittat en massa annonser ,men tycker det är svårt att veta vilka områden som är bra,  vid vilken strand mm man ska boFörvånad.

Har även hört att stränderna ska vara skitga i Ban Phe. Stämmer det eller är det fina stränder? Jag vet att det är lungt, men är det för lungt?
    Har barnen möjlighet att få några kompisar ( 4& 7)?

Tack!
    Vi ska dit  21 feb och har hyr ett hus med 3 sovrum.... kan återkomma med svar....  sambon kommer oxå att spela ett par rundor golf under vår månad i thailand.
  • obelix
    Millans hustru skrev 2011-01-22 14:09:35 följande:
    ska man ha med någon aloe vera gel tro? blir inte så glad då jag hör att det är mycket maneter vid koh lanta nu, vilken strand? usch! då kommer det kanske bli än värre till feb/mars?!
    Det tycker jag verkligen du ska ta med dig, så nära 100%ig du kan, det absolut bästa om ni bränner dig i solen
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)