• Anne69

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Halvblod skrev 2012-02-09 09:39:56 följande:
    Ja magsjuka är en stor skräck här hemma nu! Och vattkopper, och öroninflammation! Övriga sjukdomar kan vi nog åka med i värsta fall med lite alvedin, slemlösande osv.
    Vi åker om 3veckor och sista veckan kommer jag hålla barnen hemma från dagis om det går några sjukor där. Barnen får hålla sig hemma och i trädgården så att inga magsjukor når oss

Vad fan gör man om något av barnen är sjuka? Vi ska ju ha med oss båda våra mammor som har planerat och tagis massa semester inför resan så man vill ju inte förstöra för dom :-/
    Ska kanske en av oss stanna hemma med sjuka barnen och boka om till ett senare flyg...hmmm...svårt tycker jag. Men det FÅR inte hända     

Ja, hu ja....visst går man o oroar sig för sjukorna :-C Vi har också två veckor kvar nu och jag har bett dagis tala om om någon får vinterkräksjukan. Vattkoppor hade vi i november och det är vi så glada för

Allt utom kräksjuka och vattkoppor tycker jag att man kan åka med......övrigt får man försöka stå ut med. Vi har numera en extra reseförsäkring som jag hoppas ger oss möjlighet att åka ikapp om något akut uppstår. Hu, inget mer prat om det nu.......  
  • Anne69

Mest galen blir jag på Aftonbladets rubriksättning......av första rubriken igår morse så fick man intrycket av att det var en terroristattack i Phuket..... Det som nu har hänt är förfärligt, men skulle antagligen kunna hända på vilket hotell som helst.

Nu har vi börjat packa inför avresan på onsdag......så vi håller tummarna att det inte händer några fler knasigheter där nere.  

• Anne69
    Kinne79 skrev 2012-02-20 15:16:42 följande:
    Om man ska vara borta ca 2 månader och vill bo på 3-4 olika platser vilka skulle ni då rekommendera? Och vilket slags boende skulle ni satsa på?

Beror jättemycket på vilken budget ni har tänkt er och vilken standard ni är ute efter. Så hur har ni tänkt?

Rent allmänt är 2 månader inte så jättelång tid och ska man då hinna med 4 olika platser så blir det ju faktiskt bara två veckor på varje ställe. Så då kanske en härlig bungalow ändå är rätt? 
  • Anne69
    Kinne79 skrev 2012-02-20 15:54:40 följande:

Vi är inte ute efter något superlyxigt. Budgeten har vi inte bestämt än, vet inte riktigt vart vi vill åka ännu så svårt att veta vad det kan landa på. Men vi vill ju inte bo i några sovsalar iaf Vi var två månader i Sydamerika och det gick på 100 000kr totalt, så kanske något sånt?

Vi skulle kunna vara borta 3 månader också om vi märker att det skulle behövas.  

Hur många är ni? Har ni barn och hur gamla är de? Ska de gå i skola? Och hur ser er övriga kravlista ut? Vill ni ha AC? Räcker fläkt? Åker ni när det är jättevarmt eller bara varmt? Vill ni ha pool? Vill ni bo "på" stranden eller kan ni bo 10 minuter därifrån?

Bra Bungalow-boende med fyra sovplatser, AC och pool "på" stranden kostar ungefär 1000 kr/natt i södra Thailand. Klarar ni er på två sovplatser räcker 500 kr. November är billigare än februari. Jul och nyår är allra dyrast. Att hyra hus/lägenhet kan bli betydligt billigare men då kanske man ska ligga still lite längre? Det finns hur mkt som helst att välja på!

Ja.....det var ett par "coachingfunderingar"  - du vet ju svaren bäst själv! 

• Anne69

Just hemkomna efter en knapp månad! Det var härligt!!!

Ang. tvätt  så tvättade vi tre ggr på vår resa. Två ggr "på gatan" för 35-40 bath/kg och en gång på hotellet - det blev ½ kg för 40 bath (dvs 80 bath/kg). Vet att många tipsat om det förut men hade jag vetat innan att det var så plättlätt att tvätta så hade jag tagit med mindre kläder!

Ang. billiga resor så beror det nog lite på varifrån man åker. Jag följde utvecklingen till denna säsong och tycker att det fanns en hel del billigt från Köpenhamn. Funkar dock dåligt för oss stockholmare   Det som varit riktigt billigt i år är sista minuten med charterbolagen. Både Fritidsresor och Apollo har haft flygstolar till främst Phuket för 5-6000 kr. Men ofta vill man ju planera lite.....och då går kanske sista minuten bort. Sen ska man veta att reguljärflyget har betydligt bättre standard än chartern!

• Anne69

Det beror ju jättemkt på vilken försäkring man har......vi har numera en tilläggsförsäkring för resor i hemförsäkringen just för såna där händelser. Kostar ca 300 kr per år och ger full ersättning för det allra mesta. Har tvingats ställa in resa pga vattkoppor tex. Skönt att ha när man har småbarn och inte alltid kan styra själv.

Kortförsäkringarna är jättebra vad avser förseningskompensation, mkt mer generöst en vanliga reseförsäkringen.

Nu när dottern väl är sjuk gör ni det ni måste för att hon ska bli bra, men fixa läkarintyg. Ta byråkratin sen  när hon har tillfrisknat. Ny försäkring gäller ju bara framöver, så det finns ändå inget ni kan göra nu!  

• Anne69
    Frökenjulie skrev 2012-03-27 08:59:23 följande:
    Smilla75: ok tack då vet jag. Vi har betalat med visa men inte undersökt det ännu, låter ju lovande i alla fall. Som anne69 skrev så satsar vi på att bli friska nu och fixar byråkratin hemma i Sverige om en månad istället. Vi har oxå tilläggsförsäkring på hemförsäkringen men det var dom som inte vill betala ut nåt. Och det var vattkoppor hon har :(. Vet att ny försäkring bara gäller sedan men vill byta så inte detta kan hända i framtiden!

Det var det värsta jag har hört Trygg Hansa betalar iallfall när barn inte får resa pga vattkoppor, och de betalar för hela familjen. Det är inte så att några måste åka.

Hoppas hon är i skaplig form iallafall (mina var hur pigga som helst). Hon borde ju kunna vara ute och leka´+ bada i havet iallafall. Till poolen skulle jag inte våga mig.........och inte till någon restaurang heller.  Glöm inte intyget!!
  • Anne69
    Tant T skrev 2012-03-27 13:03:54 följande:
    Hej, hoppar in här ibland och ställer mina frågor till er Thailandsexperter och nu är det dags igen!

Vi är på gång och ska boka en resa till Thailand i feb 2013, det blir jag, min man, vår då 6-åriga dotter och min mamma. Vi (=jag!) velar och letar fram och tillbaka men vet inte riktigt vart vi ska åka!

Vi har tidigare varit på Kata beach (för typ 10 år sen), Khao Lak (2009), Koh Lanta (2011) och Koh Samet (2012) och tror att vi vet vad vi vill ha (och inte vill ha...). Vi älskade Koh Lanta, vi bodde på Klong dao, Fritidsresors Blue Village Chada beach hotel, medan vi inte var så jätteförtjusta i Koh Samet, vi bodde på Sai Kaew-stranden och det var alldeles för mycket solstolar, turister och skräpig strand och för lite och för dyr shopping och för lite att gå och titta på på kvällen efter man ätit, typ ingenting. För 5-åringen var det tur att hon hade en kompis som oxå var där samtidigt som hon på kvällen kunde hjula och springa på stranden tillsammans med, det hade blivit extremt tidiga kvällar annars...

Det vi vill ha är en barnvänlig (inte nödvändigtvis så långgrund som Klong dao...) strand, måttlig mängd turister (absolut inte nåt i stil med Karon, Patong el liknande) med likaså måttlig mängd solstolar (om ens några...), strandrestauranger i kombination med ett lokalt centrum/huvudgata, på max 6km avstånd, för att få kvällsvariation för såväl de vuxna som barn (detta var perfekt på Lanta, varannan dag körde vi strandresto och varann tuk-tuk till Saladan med enklare shopping, perfekt när man är på samma plats i tre veckor!) och ett ställe där det finns andra barnfamiljer! Blygsamma krav, va?

Nån som har nån ide?! Kamala? Bangtao? Nånstans i Krabi? Eller är det bara att åka tillbaka till Koh Lanta, helt enkelt?

Ni kanske kan prova en av de andra stränderna på Koh Lanta? Jag rekommenderar varmt Klong Nin - superbra och inte så långgrund och inga charterturister......men lugnt så in i bängen Kanske i kombination med Ao Nang ett par dagar?

Och boka två dubbelrum......så kanske dottern kan bo med mormor!?! Och ni kan..... 
  • Anne69
    Spana skrev 2012-04-09 13:29:03 följande:

funderar redan över nästa semester trots att det nog dröjer minst två år innan vi drar, men man vet aldrig. Då blir det ingen "paketresa", utan vi bokar flyg o boende för sig. Verkar bli billigare så. :) 

Undrar lite över Thai air:s flyg. Hur sätena är, benutrymme, osv, och visst är det väl "all inclucive" på planet? Tycker att det blir så jäkla dyrt uppe i luften jämt. Dricka till maten, dricka mellan maten, och dricka till nästa måltid.... 

Thai har "bra" benutrymme även i ekonomiklassen och självklart ingår allt, precis som det gör på andra reguljära flygningar. Däremot är man ofta inte så sugen på så mycket då man oftast flyger på natten.

För ett par veckor sen flög vi hem med Thai från BKK vid midnatt och jag gissar att ungefär en tredjedel av passagerarna åt av den varmrätt de serverade vid 01. Vi andra sov, eller försökte sova.    
  • Anne69
    Norken skrev 2012-04-10 20:30:08 följande:
    Någon som har erfarenhet av Koh lanta och Krabi.
    Vad är skillnaden på öarna? Bättre, sämre?

Åker för övrigt nästa vinter någon gång mellan jan-mars
    Gör en resa på 6-8v och planerar att stanna på en av dessa öar i 1v.
    Åker med ett barn på 4 och ett barn på 1 år.

Tipsa mig gärna! :) 

Vi gillade både Ao Nang och Koh Lanta, fast på helt olika sätt.

Ao Nang är den livliga, gamla, semesterorten där man kan göra mycket. Stranden är ok men en viktig del av upplevelsen är att åka longtailbåt ut till öarna. Det tror jag inte att ni kommer att göra så mkt med en ettåring, åtminstone inte mer än en eller två ggr. Obs! ta med flytväst till båda. Ao Nang ligger jättenära Krabis flygplats och har många fina hotell. Massagehyddorna utmed stranden är en upplevelse för sig, inte minst för barnen! Thaimassage får liksom en familjär innebörd

Koh Lanta varierar nog en del mellan stränderna. Men vi bodde på Klong Nin, lite längre söderut än charterhotellen, och där var det extremt laid back. Perfekt för er med små barn. Dagarna är superlugna och kvällarna likaså - alla går o lägger sig senast 22. Absolut inget hålligång och bara ett par små hotell o restauranger. På Koh Lanta finns också en del att göra om man vill, även här kan man rida elefant - ett måste Vi red både i Ao Nang och på Lanta......   Stränderna på Lanta är bra men det är stor skillnad mellan ebb och flod och därför är pool bra, särskilt när man har småbarn. Lanta är billigare än Ao Nang men hotellstandarden är också genomgående lite sämre.

Mitt tips är att ni hinner med både och!  
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)