Inlägg från: stockrosen |Visa alla inlägg
  • stockrosen

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-07-02 22:09:46 följande:
    Ja, det där med långärmat är svårt. Vi hade med oss långärmade tunna bodysar till dottern på senaste resan och det var omöjligt att låta henne ha på sig långärmat. Pust pust så varmt det var. Hon hade långärmad solskyddströja på dagen, men på kvällen gick det inte med bodysarna.
    Ja, så har vi det också. Lillan vill helst gå naken (hon har alltid hatat kläder - blivande nudist kanske )
    På dagen har hon solskyddkläder. Men så fort vi kommer hem så går hon naken och gallskriker när jag vill klä henne....
  • stockrosen
    Delfinen skrev 2010-07-02 21:49:52 följande:
    Ähhhhh, sunt förnuft. Du kommer känna vad som passar er!
    Å längärmat behöver ju små barn ändå mot solen!
    Jag har alltid fått mkt myggbett, och lillan fick en del myggbett hon också men ingen fara alls.!!
    Jo, jag brukar ha sunt förnuft...men just nu är jag bara lite övernojjig...
    Funderar på om jag verkligen vill ta mina små barn till ett land där både dengufeber och kolera härjar bara för att vi skall få 5 slappaveckor.............tänk om det händer något....................
    nä, jag måste fundera på det här lite till för jag vill gärna men samtidigt så känns det fel.........jag får hänga här med er ett tag och se hur ni tänker osv. Så får jag väl byta nick till hönsmorsa
  • stockrosen
    Pigelinen skrev 2010-07-04 17:52:54 följande:
    Åh kan inte låta bli att skriva en rad nu när jag såg tråden. Vi var i Thailand tredjegången nu i januari (de två gångerna innan utan barn). Jag hade jättenytta av tråden innan jag åkte. Men något som jag tänkte p i efterhand var att jag hade aldeles för mycket med mig, det finns faktiskt barn som lever i Thailand också dvs det mesta går att köpa där.

Vi hade en underbar resa trotts att dottern blev sjuk tre veckor efter hemkomsten och efter ytterligare tre veckor och 24dygns feber konstaterades det att det var salmonella fårn Thailand så skulle jag aldrig tvecka. Däremot kommer jag nästa gång KRÄVA ett salmonellaprov dag ett mitt barn är sjukt då jag misstänkte de och bad om det men det var först efter tjat som de tog ett.

HAr ni några frågor så nås jag lättast på min GB. KRAM
    Låter härligt men ändå oroande ....(hönsmorsa här)....Men blev hon sjuk först efter att ni kom hem och inte där????
    Ja, det är dåligt att de inte direkt tar prov när ni vart i ett exotiskt land....Sveriges sjukvård är bra men lite trög ibland...
  • stockrosen
    Pigelinen skrev 2010-07-04 18:45:03 följande:
    Nej hon kräktes en gång där, på natten innan vi skulle hem men var annars fullt frisk. Det var när vi kom hem som hon fick feber, inte jättehög men i många dygn. Så sjuk var hon egentligen inte "bara" feber och feber har man ju inte utan orsak ansåg jag, men jag lovar under de tre veckor det tog innan vi fick ta provet hade jag gått igenom alla tänkbara sjukdomamr och trodde i min hjärna att det var det värsta tänkbara...
    Ja fya mig. Jag tror dig. Hur gammal är hon?

Ja, visserligen så har de inte feber utan någon orsak men oftast så blir man hemskickad i alla fall. Så kan det vara, säger de bara.....
  • stockrosen

Miss Kaos:
    skrev ett långt inlägg men råkade klicka bort det. Suck.

Kommer skriva om det senare men först vill jag svara på din fråga ang maneter:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article6530600.ab

Ovanstående är det sista jag läst...men enligt RYKTEN så skall det förekomma fler fall men utländska dvs har ej rapporterats i svensk media. Men det är bara rykten. Ovanstående skedde i Langkawi.

(Kan tillägga att vi också förmodligen badat bland de här jäkla maneterna UTAN att vi visste om det, också i Langkawi.
    Dagen efter såg vi en liiiiten skylt om det och då förstod vi varför det nästan bara var vi som badade....)

• stockrosen
    MissKaos skrev 2010-07-05 10:35:01 följande:
    Kan inte kopiera mer än 1 inlägg *ser sur ut*

Väntar på att du ska orka posta det där om maneterna. Löjligt nog blev det min stora fasa nu.
    Funderar på att gå coh köpa polarns långärmade solskydds-bad tröjja till sonen +deras byxor till + deras solskyddsskor. Badar man med det så är det ju nästan heltäckande klädsel oborde skydda bra mot maneter, sol, varm sand och dessutom kyler det nog lite när det blir blött.. Så får han ha den andra kortärmade solskyddsdressen i poolen!
    Skulle jag posta nån länk? Jag sitter härpå nätterna när ungarna sover och surfar runt som en galning och hittar en massa länkar (både seriösa och oseriösa) och sen glömmer jag bort dem. Mina barn somnar 23.00  nuförtiden när det är sommarlov....

Jag kan ju posta denna länk men det är också ett forum där det diskuteras....
    www.thailandsforum.se/forum/akta-er-for-farliga-maneter-i-thailand-t6142.html
    Kolla in bägge sidorna så kan du se någon film också (har inte sett den själv) och de där rackarna verkar löjligt små.

Om det hjälper att klä barnen så är det ju toppen. Lillan går väl an men den stora killen blir det svårare med (5,5 år).

JAG VILL INTE SKRÄMMA upp er här i tråden så jag ber om ursäkt om jag fört hit rädslan. Verkligen. Snarare tvärt om. Men jag tycker ändå inte att det är sååå obetydligt så man bara kan "glömma" det. För det är ju lite som du säger att befolkningen vill inte sprida det pga rädsla att tappa turister. Och som jag läste i en annan tråd så badar thailänderna sällan när det är lågsäsong och vindar för in både det ena och det andra.
  • stockrosen
    Jackie85:
    Jag har positiva upplevelser från två somrar i Thailand. BÅDE på öst och västkusten. Men det är mkt grumligare vatten på Phuketsidan under sommaren så snorklingen blir kanske inte så perfekt som man önskar. Koh Lanta känner jag inte till men nästan allt var öppet de två somrar på både Phuket och Ko Phi Phi.

Det finns dock ett litet minus med att spendera sommar i Thailand och det är att det är fuktigare, mer kvavt & klibbigt än vad det är under vintermånaderna. JAG har INGA bekymmer det alls - snarare tvärt om dvs jag älskar det- men jag vet inte hur realtivt nyfödda /små bebisar har det....

Sen tycker jag att det finns ytterligare en aspekt och det är hur DU som nybliven mamma med alla hormoner i kroppen kommer känna för en lång resa. Det är inte alls säkert att du faktiskt kommer vilja det,  speciellt om det är ditt första barn. Jag säger INTE att det KOMMER vara så utan att det KAN bli så. Jag har rest jättemkt i mitt liv och vart ganska orädd och sen vet jag inte vad som hände när jag fick barn ....det är nog därför jag kämpar med mig själv hela tiden för jag har verkligen blivit hönsigare (väldigt hönsig). Så boka gärna ett flyg men med någon slags avbeställningskydd. Hoppas du inte blir arg att jag skriver så här men jag vet att jag inte är ensam om det. .

Sen är det nästan lättare
  • stockrosen

Oj, skickade iväg för snabbt.

Jo, sen är det nästan lättare att åka med bebisar som inte börjat krypa/gå ännu. Man slipper bekymret att de stoppar allt i munnen och de äter heller ingen annan mat. De ligger i vagnen mer och man kan ha myggnät runt. Så det är nästan lite lättare.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)