• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

timoa skrev 2010-08-15 20:33:03 följande:
    haha, jag har väntat i flera dgr på svar, du fick ju ett iallafall
    ha det gott
    Ibland får man slänga in sin fråga mer än en gång . Den kan missas bland alla inlägg.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Timoa: Vi har bara gjort dagsutflykter till Kata Noi, aldrig bott där. Det var mer ett utflyktstips . Det fanns inte så mycket att se och göra i Kata Noi, men både Kata och Karon ligger nära.
    Jag kanske inte skulle rekommendera Phuket alls - tro det eller ej, trots att jag själv ska dit i 8 veckor. Det är OK, men det är väl inte Thailand så som man tänker på Thailand...eller som jag tänkte på Thailand innan jag åkte dit första gången iaf. Blev faktiskt lite besviken t.o.m (på Phuket alltså). Kan kanske vara bra som förstagångsresemål då allt är ganska "ordnat" där och det mesta går att få tag på.

• Tullemi
    timoa skrev 2010-08-15 21:09:50 följande:
    mileas mamma-om du fick rekomendera ett då.....till oss som ändå inte är ute efter så mkt "äventyr" då vi är rätt ovana att resa så långt bort&med små barn....givetvis vore det skönt om allt "är ordnat" som du skrev-samtidigt känns det som vi lika gärna kunde tagit teneriffa eller ngt....
    däremot är tex ö-luffa i grekland inte vår grej, så du får ett hum om vad vi är ute efter...
    ska sova nu (upp kl 05) så tittar in imorrn och hoppas på ett bra tips
    ni andra- kom gärna med era rek oxå-om ni bara fick rekomendera ETT-vilket blir det då?
    Phuket är kanske tillräckligt mycket Thailand i ert fall ändå då. Vi tycker det funkar bra nu när barnen är så pass små, men vi ser gärna fram emot annat resmål när de blir större. Phuket har ju ganska mycket att erbjuda och man måste ju inte bo i de mest turistiga orterna
    Alla verkar ju gilla Lanta, om ni nu vill ha tips på annat resmål. Vi är själva inte så sugna på Lanta (men vi kanske ändrar oss ) för det verkar vara lite för många svenskar där för vår smak.
  • Tullemi
    MissKaos skrev 2010-08-15 21:23:28 följande:
    ...och byta flyg på 2 stora flygplatser med små barn?

Man KAN flyga med dom, bo hos dom och inte ha mer med dom att göra än så. Tom bara boka flygstolarna..
    Ja gud ja, vi har 2 byten åt varje håll denna gång och det ser jag inte fram emot. Hade gärna flugit flygstol/charter med direktflyg om det hade varit möjligt denna gången.
  • Tullemi
    Flamma skrev 2010-08-15 21:29:38 följande:
    VAD är egentligen skillnaden mellan att åka reguljärt och att åka charter ?? Jag vet ju att man bokar boende själv vid reguljärt, men jag tror ändån inte jag har fattat hela poängen
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Charter
  • Tullemi
    Flamma skrev 2010-08-15 21:38:20 följande:
    Nu är jag ju EXPERT på flygresor
    Haha
    Vår resa (alltså den ord.bokningen på 3 veckor, innan allt blev fel) var 20.000:- dyrare med charter än med reguljärt. Också en skillnad
  • Tullemi
    Karisma skrev 2010-08-15 21:43:31 följande:
    Ja det var ju inte så farligt, men visst är det 50-100bath per rätt/person?

Då är det ju inte värt att fixa ngt själv. Kan tom boka dyrare boende om det blir superbilligt att leva där.

Hur mkt kan tänkas gå åt på 5v för en 3barns familj?

30 000kr?
    Åh, detta med pengar och hur mycket som går åt...... Så himla olika!
    Vi levde väldigt generöst (väääldigt) på ca 25.000:-/3 veckor/2 vuxna och en 10-månaders. Är man borta lite längre drar man säkert ner på tempot och lever billigare. Och återigen så slösade vi ganska bra.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-08-15 21:50:04 följande:
    och för oss skulle charter inte ens funka tror jag...de har väl bara resor upp till 4 veckor?
    Ja, det stämmer. Men om vi hade valt charter så kunde min man aldrig ha bokat så himla fel heller. Bra eller dåligt? Jag återkommer i februari med svaret
  • Tullemi
    Karisma skrev 2010-08-15 22:04:38 följande:
    ...
    Tullemi skrev 2010-08-15 21:48:19 följande:
    Åh, detta med pengar och hur mycket som går åt...... Så himla olika!
    Vi levde väldigt generöst (väääldigt) på ca 25.000:-/3 veckor/2 vuxna och en 10-månaders. Är man borta lite längre drar man säkert ner på tempot och lever billigare. Och återigen så slösade vi ganska bra.
    Jag tänkte 30 000kr utöver boende och flyg.

Räknar in mat, ev göra ngn utflykt till Patong, Phuket town (OM vu bor i Kamala) men om jag känner oss rätt lär vi stanna på samma ort där vi bor mestadels. Ev shopping får vara utöver dessa 30 000kr.

Kan man klara sig på runt 60-70 000kr för boende och flyg i dec för 2 vuxna och 3barn om man bokar allt långt i förtid? Helst betalar man ju så lite som möjligt. Men vet att speciellt flygresan kostar en heldel pengar.

/K
    Jo, precis. Jag menar också "fickpengar". Inte vad hela resan kostar för då är vi uppe i andra summor
    2 av dina barn betalar ju nästan fullpris för sina biljetter dessutom.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)